Gå till innehåll

Luftbubblor/microbubblor!?


foxxer

Rekommenderade inlägg

Hej

jag har microbubblor (tror jag att det e) i mitt kar o vet ej hur jag ska få bort dem. De ser nästan ut som massa "damm korn" som far runder i vattnet.

Jag e nybörjare och vågar inte "pella" för mkt i karet.

Jag har ett clown hotell med fyra fack.

Jag köpte det begagnat och i första facket från höger (sett fram i från) så är där ju fyra galler på väggen och vad jag kan se så e bara ett öppet med en nätstrumpa på baksiden, i facket sitter sedan pumpen tror jag att det är till skummaren. Men jag har inget filter där som jag har sett att det finns på orginal.! (bra eller dåligt)?

Andra facket sitter skummaren som skummar på och jag har tömt det en gång sen jag köpte karet (1,5 vecka sedan) med massa släm.

Tredje facket ligger det massa biobollar (doppvärmaren skulle ha varit där men använder ej den)

Fjärde facket sitter en pump nere vid botten med en slang upp till nästan ytan och ut i karet där det sitter ett huvud som snurar runt.

Han jag köpte det av har tagit bort alla filtersvampar och har ändast biobolarna i, räcker det med dem eller ni hade satt dit filtersvamparna igen?

Mina värden är helt ok.

Har ni några bra ideer om det så e jag mycket tacksam för snabba svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas!

Jag har ett clown hotell igång sedan knappt ett år. Jag har det bestyckat ungefär som du. De små bubblorna kommer från skummaren som är lite svår att ställa in. Stryp luften till skummaren något, så blir det säkert minder med små bubblor. Jag har aldrig förstått om man igentligen ska skumma mer än att man slipper de små bubblorna. Vad det gäller filter, biobollar, makaroner etc, tror jag att du mycket väl kan ha det som du har det. Det enda jag möjligtvis skulle rekommendera, är lite aktivt kol i nätstrumpa i sista facket, men, det beror ju lite på vad slags djur du har i baljan.

Hälsn Lars

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas!

Jag har ett clown hotell igång sedan knappt ett år. Jag har det bestyckat ungefär som du. De små bubblorna kommer från skummaren som är lite svår att ställa in. Stryp luften till skummaren något, så blir det säkert minder med små bubblor. Jag har aldrig förstått om man igentligen ska skumma mer än att man slipper de små bubblorna. Vad det gäller filter, biobollar, makaroner etc, tror jag att du mycket väl kan ha det som du har det. Det enda jag möjligtvis skulle rekommendera, är lite aktivt kol i nätstrumpa i sista facket, men, det beror ju lite på vad slags djur du har i baljan.

Hälsn Lars

Ok tack för svaret!

Är det bara att lägga ner kolet i fack fyra då där jag har en pump? hur länge ska kolet ligga i? Jag har något som heter ROWA Carbon och vet inte riktigt vad det e till för. Inte så bra på att förstå engelskan som står på burken:P

Det som jag har i karet är tre fiskar 2 svart och vita clownfiskar vet ej namnet.?

1 annan fisk tror kanske det e en mandarinfisk!?

Och några koraler.

Kan ni namnen på de bilder jag har så skriv gärna ner dem till mig!

Tack på för hand

post-4292-14468916475636_thumb.jpg

post-4292-14468916475743_thumb.jpg

post-4292-1446891647583_thumb.jpg

post-4292-14468916475916_thumb.jpg

post-4292-1446891647601_thumb.jpg

post-4292-14468916476096_thumb.jpg

post-4292-14468916476188_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om jag skulle stänga av min skummare vad kan hända?? är det något levande som tar skada? hur lägge kan skummaren vara avstängd? Vad rekomderar ni för skummar till mitt Clown hotell. Läste någon som hade köpt wg 310 tror jag den hette någon som har hafte/har den o kan ytra sig om den e bra mm!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också ett clownhotel, har haft i 1år nu. Bubblorna försvann för mig efter 1-2 veckor. Annars kan du göra som vissa andra gjort, att sätta en filtermatta mellan fack 2 och 3 för det är där dom rinner över om jag inte minns fel.

Hur menar du med filder matta? menar du på själva väggen eller jag ska fylla facket med filter matta?

I fack tre har jag just nu enbart 5 biobollar... kanske lite lite? skulle kanske trycka ner lite filter i det facket tillsammans med bollarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har varit o köpt filter matta plus fler biobollar så nu fylde jag fack 1 med biobolar ända upp, sen satte jag filtermatta melan fack 3 o 4 plus fylde det oxå med biobollar. Så nu får jag vänta o kolla om det kanske gör lite skillnad på bobblorna!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...