Gå till innehåll

Nitrattest + saltvatten = kloridstörning ??


Janne

Rekommenderade inlägg

Jag har alltid funderat över den praktiska betydelsen med kloridstörning i saltvattensakvariet.

Det som fick mig till att göra testen var att jag skulle mäta mina näringsvärden efter att mitt akvarie hade stått orört i ett halvår med sparsam matning.

Fosfaten mätt med Hanna var 0,01 mg/l och nitraten var 0.2, rätt nära 1 till 10 med lite mätfel, som borde vara det ideala förhållandet.

Kunde det vara så att kloridestörningen inte hade någon praktisk betydelse och Salifert nitrattest prickade rätt innom felmarginalen.

Idag så fick jag lite tid över och tog lite vatten från mina Koi karpar och spädde ut det till ca: 2 mg/l nitrat. Jag tog en annan tillbringar och hällde över hälften av vattnet och saltade på med KZ RBS tills jag hade 1.026.

Resultatet mellan de båda testerna är väldigt lika, jag kan ej se någon skillnade mellan dem. Ljuset faller lite olika så det förvillar lite, men se själva.

/Janne

post-810-14468916475481_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du verkar ju få en bra mätning här. Frågan är som sagt var gränsen går för störning.

Hanna anger följande för interferens:

NITRATE INTERFERENCES

Interference may be caused by:

Ammonia and amines, as urea and primary aliphatic amines

Chloride above 100 ppm (negative interference)

Chlorine above 2 ppm (positive interference)

Copper

Iron(III) (positive interference)

Strong oxidizing and reducing substances

Sulfide (it must be absent)

Lasse påpekade att vanligt saltvatten har ca 19 900 ppm klorid, dvs tydligt utanför gränsvärdena. Men det kanske funkar för små utslag?

Betyder "negative interference" att utslaget riskerar att bli underskattat?

Jag hade annars en maildialog med Hans Bernhardsson på Makab om just detta i mars i år i samband med att jag köpte min fosfatmätare, och han svarade till slut att "Så är det bara nitrat du är ute efter ska du välja anna metod."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja frågan är vad gränsen går och hur mycket den påverkar.

De vanliga nitrattesterna är ju ganska grovhuggna så det har kanske inte någon praktisk betydelse.

Om man har någon mer exakt photometer, skulle man inte då kunna kalibrera om den för t.ex. 1.025 i salthalt, störning borde väl vara lika mycket hela tiden. Man skulle ju kunna göra en mätserie och sedan ha en enkel översättningstabell.

Tänker jag fel?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En photometer kalibreras väl varje gång man mäter, innan man häller i pulvret?

Vad gäller saliferts tester så är det val mest nitrit som stör dom. Enligt min erfarenhet så är dom väldigt grova, man kan inte lite på värdet den anger, men man ser iaf om det går upp eller ner mellen mätningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En photometer kalibreras väl varje gång man mäter, innan man häller i pulvret?

Vad gäller saliferts tester så är det val mest nitrit som stör dom. Enligt min erfarenhet så är dom väldigt grova, man kan inte lite på värdet den anger, men man ser iaf om det går upp eller ner mellen mätningarna.

Nja, när man nollställer photometern så tar man bara hänsyn till färgen på vattnet.

Någon nitrit har vi väl inte i våra burkar förutom de första veckorna när stenen är ny och inte inkörd.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Negativ interferens = för lågt värde

Hannas folk underkänner deras nitratfotospektrometermetod för saltvatten.

Det är också riktigt att de flesta metoder störs av nitrit (och enligt min erfarenhet av väldigt låga värden nitrit) - nitrit ger för höga värden. Detta är huvudorsaken varför många rapporterar ganska höga nitratvärden (10 - 30 ppm) som går ner efter någon månad. Enligt min mening om man utgår från nyblandat vatten och enbart LS i så kan man inte ha nitrat efter ett par tre dagar - det levande och ruttnande i LS avger amonium i första stadiet av nedbrytningen och det måste nitrifieras först. Dessutom så startar inte en eventuell denitrifiering så fort som efter en månad - det finns alldeles för lite organiskt kol i ett sådant system för detta.

Till Jannes fråga om man kan kompensera för störningarna med en fotospektometer så är svaret ja - i alla fall de man känner till. Vid nitrit (om man använder en nitritkänslig metod) får man helt enkel inte mäta. För kloriderna får man göra en absorbtionskurva för varje salthalt som man kan tänkas mäta inom och i olika koncentrationer. En andra möjlighet är att man spär provet så man kommer under känsligheten men då är metoden dålig för låga nivåer (< 20 ppm). Med spädning lyckades jag komma inom 5 % av vad ett proffslab gjorde på samma test men då arbetade jag i koncentrationer mellan 50 - 100 ppm.

Den metod jag själv tror på mest är den där man salthaltskallibrering men det kräver en fotospektometer som man kan göra egna absorbtionskurvor på. Den HACH jag har klarar detta men jag har inte haft tid att utveckla detta än - det får bli när pensionen inträder.

Edit: Såg inte din sista del Janne men jag tror nog att vi har nitrit i karen ganska ofta - i alla fall i högt belastade kar men den varierar oftast i förhållande till matningen och svägningarna är ganska små och upptäcks igentligen inte utan spektofotometer. Skall man vara säker på att inte få nitritstörning så skall man mäta så långt efter senaste matningen som möjligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...