Gå till innehåll

Mattes Molly-hotell


campokatt

Rekommenderade inlägg

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det ser Riktigt fint ut!.

Har du även Moonlight led's?

/ Jernis.

Nä, ska man ha det?? Varför då?

Blev en tur till Korallfisken idag. Dom hade fått hem både fisk o koraller.

Köpte 2 räkor, 1 Euphyllia(hammer) som jag delade i två. En Alveopora, en grön Bubbel. Sedan fick jag tre accropora fraggar samt en grön Hysterix??? för en hundring. Ska bli kul o se om dom klarar sig under ca 80w samt med min ganska mediokra cirkulation.....

Ja, det blev inte så snyggt med häftmassan där men men....

post-2574-14468916627976_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Kul, mer o mer levande för varje dag =).

Det finns garanterat folk här som kan svara intelligent om Moonlight Led'sen. Personligen på de bilder jag sätt så gillar jag det "punkt" ljus som moonlight led ger, så jag var mest nyfiken på om du stoppat in det i samband med din moddning av ljusen. (gissar att det bara är ett estetiskt tillskott.)

Skulle du kunna ta en bild på uppsättningen av armaturerna? så att man får se hur du löste ditt extra sol tillskott =)

Kör du med Original Pumpen och original "flödes väg" igenom Facken i Sumpen? (eller har du ändrat in och ut flödena i facken) Hade du extra Bio Bollar eller räckte det med de som följde med hotellet?

mvh / Jernis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Kul, mer o mer levande för varje dag =).

Det finns garanterat folk här som kan svara intelligent om Moonlight Led'sen. Personligen på de bilder jag sätt så gillar jag det "punkt" ljus som moonlight led ger, så jag var mest nyfiken på om du stoppat in det i samband med din moddning av ljusen. (gissar att det bara är ett estetiskt tillskott.)

Skulle du kunna ta en bild på uppsättningen av armaturerna? så att man får se hur du löste ditt extra sol tillskott =)

Kör du med Original Pumpen och original "flödes väg" igenom Facken i Sumpen? (eller har du ändrat in och ut flödena i facken) Hade du extra Bio Bollar eller räckte det med de som följde med hotellet?

mvh / Jernis.

hej.

Min moddning av ljuset var inte så avancerad. Plockade bort allt som hade med orginalljuset o göra o borrade fyra nya hål för lysrörshållarna. Sen var det bara o kämma dit dom nya rören. drivdon sitter externt. reflektorn är helt orginal, fick fila lite på lysrörssocklarna därför att dom var ingjutna i nån typ av gummi så dom fick inte plats riktigt.

11W röret sitter i matluckan, sågade helt sonika av reflektorn på en skrivbordslampa med ett 11w PLL rör o limmade fast i det som blev kvar med karlsons klister :). ser inte så snyggt ut kanske men det funkar, o under luckan syns det ju ändå inte.... Ända funderingen är att röret bara sitter några cm från vattenytan utan skydd... Ingen risk att få el i vattnet men det kan ju stänka upp vatten på röret....

Använder orginalpumpen som pumpar 1100l/h, inte så jätte mycke drag i vattnet men polyperna rör sig i strömmen iallafall.

Angående biobollarna så följde det bara med 5 st, jag fyllde upp hela det första facket med fler biobollar. Använde ca 5cm filtermatta (som följde med) längst upp för o fånga upp lösa partiklar. Sen har jag en bit filtermatta längst ner i det andra facket för o hålla biobollarna kvar i det första. En påse med fosfatremover ligger i detta(andra) facket oxå. Detta är all filtration jag använder för tillfället. Flödet är helt orginal, ingen ytavrinning heller men intaget sitter ganska högt upp. Ska fundera lite på det, kanske blir aktuellt om man får för sig att hänga på en skummare i framtiden...

Vore fint om man kunde hitta nån liten smidig o tyst pump som pumpar med kanske 1500-2000 l/h o byta ut orginalet med då det nog inte skulle skada o öka på flödet lite... Nån som har förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, då har burken fyllt 3 veckor :) Hurra hurra hurra...

Allt ser fortfarande oförskämt bra ut. Inga alger eller döda fiskar eller koraller. Några eremiter har somsagt dött, kanske pga algbrist vad vet jag. Men jag matar ju med artemia så nått borde dom väll hitta o käka.

Bytt vatten första gången, 20l, samtidigt bytta jag fosfatremovern för att ha fräch i när mer silikater kommer i via vattenbytet.

Vattenvärden som följer:

Ca 390

Kh 12,3

Temp 23,4 (för lågt?)

Ph 8

No2+3 0

Po4 0

Salthalt 1,023

Enda problemet jag har är att det är väldigt mycke partiklar i vattnen, vet inte hur jag ska göra för att få bort dom, ett finare filter kanske men då minskar ju cirkulationen o förövrigt så tycker jag ca 1000l/tim borde duga i ett 80l kar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

Kan bara säga grattis till ett snyggt kar...

Men är det bara jag som reagerar på en sådan turbo inredning???

Om jag har för stått allt rätt hart du stoppat i fisk efter 5 dagar och redan 2 veckor senare kör du med koraller... oj...

De flesta väntar med mer levande än eremiter/turbos den första månaden, dvs. till inkörningsfasen är över.

Min första riktiga algblomning kom först efter 3 veckor tror jag, så det är kanske inte helt konstigt att du inte har sett mycket alger efter så kort tid.

Lycka till med karet.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack.

Mmm, kanske inte har gjort på det sättet man "ska" eller hur alla andra gör det. Men att sitta o kolla på ett tomt akvarie tycker jag är tråkigt. Sen måste man ju ha fisk o djur i akvariet för att få igång bakterierna i filter mm. Fisk i dag två.

Har bara två clowner o matar bara varannan vartredja dag..

Korallena belastar ju inte så mycke, däremot så hjälper dom ju till att bli av med näringsämnen mha fotosyntesen. Problemet med dom blir ju om man måste stänga av ljuset pga alger. Men när man kan ha lyset på ca 5 timmar eller mera oavsett uppstartsmetod så är det nog ok att stoppa i koraller.

Har i mina två tidigare saltprojekt gjort som man "ska" o läst artiklar på nätet o lysnar på försäljare och har misslykats. Har slutat med att jag stått där med en massa dyr fin utrustning och ett svårskött, varmt o misslyckat akvarie så denna gång ska jag försöka hålla det på en så enkel nivå jag kan o köra på de metoder jag sett funkar bra.

Men det är bra att ni kommer med synpunkter o tips, anledningen att jag skriver denna tråden är att andra nya personer ska få ännu ett exempel på hur man börjar. Och om någon av de metoder jag använt inte fungerar så kommer ju framtiden att visa det.

Det bästa man kan göra är ju att kolla på nån som man tycker har ett snyggt o välfungerande akvarie o titta på hur han har gjort o apa efter så gott man kan. Det har jag gjort.

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

jag tycker det är bra att någon, vänder sig mot "reglerna" och testar något "nytt". Hur skall vi annars komma fram till vad som stämmer och vad som är rena myter i vår hobby.

Men fiskar behöver du inte för att få igång bakterierna i dina filter, där räcker bakterierna i din LS, som efter ett tag sprider sig i akvariet (därav inkörningstiden).

Att stoppa i koraller förtidigt, har nog mindre med belastningen från korallerna själva utan mer med att koraller kan vara rätt känsliga för fosfat (o.dyl.) pikar.

Fast pikar kan du får senare av andra anledningar också.

Men jag håller med dig fullständigt i att även om du kör efter alla konstens regler är det ingen garanti för att det skall funka.

Kör hårt!

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helgen före lön och fortfarande lite slantar kvar på kontot. Hmmm, inte bra. Gjorde nått åt detta.

1 Liten gul Gobie, "watchman"

1 Liten Lila historia... Kommer inte ihåg namnet. Men det finns en nästan likadan från rödahavet med ett svart streck genom ögat och som är dubbelt så dyr(läs färggrann).

1 Galaxea (kristallkorall)

1 Röd Montiopora. Delade den i två.

2 små flak av nån grönskimrande sps, kommer inte ihåg vad han sa den hette.

Bifogar ett par bilder från dagen. Skärpan är inte den bästa. Svårt med böjt frontglas på burken. Sen har jag inget macro utan kör med mitt 70-200/2,8 på iso1600.

post-2574-14468916669829_thumb.jpg

post-2574-14468916670195_thumb.jpg

post-2574-14468916670807_thumb.jpg

post-2574-14468916670913_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack :). Va gla jag blir....

Måst göra nått åt dendär fyrkantiga stenen till höger ser jag nu....

Nån som vet hur man enklast flyttar skivanemoner dit man vill ha dom?? Byta sten lixom...

Undrar om "deg" är det bästa sättet att fästa koraller med egentligen... Blir ju inte alltid så snyggt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt o lekte lite med kameran.

Euphylliorna är lite mera utslagna idag, flyttade ner bubblan till ett ställe som eremiterna inte knuffar ner den ifrån oxå. Envisa små rackare det där....

Den lilla gröna flakväxande korallen jag nämnde tidigare är en Pavona.

post-2574-14468916691179_thumb.jpg

post-2574-14468916691333_thumb.jpg

post-2574-14468916691453_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för tråkiga nyheter :(

Mitt första dödsfall. Den lilla gulingen(gobien) lämna de in idag, fick den aldrig att äta. Men, första veckan är ju litae avgörande när det kommer till fiskar. Särskilt nyankomna till butiken, vem vet vilken resa dom gått igenom. Synd, men eremiterna blev glada, ligger proppmätta o päser i varsitt hörn av akvariet :/.

I övrigt ser allt bra ut, Plerogyran blåser upp sig lite mera nu. Flyttade ner den till botten. Hoppas den kommer igång riktigt som den ska snart.

Acropororna lever och vävnaden växer ner över områden som skadades när jag limmade fast dom. Dock så är dom bara grönskimrande o inte blå som dom ska vara enligt dom i butiken.

Ska öka på 24w lyse o byta rör till lite blåare(triplus är lite rosa faktiskt) o se om det hjälper.

Skickar upp en bildbevis på att allt är som det ska oxå ;)

post-2574-14468916741592_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm, ditt kar ser mumma ut !!!

Jag har precis startat upp ett likadant kar och hoppas jag kan få till det någorlunda lika fint som du!!-Tummen upp

Jag vet att det var någon som frågade efter en bild på din moddning av lyset innan, så jag frågar jag också om du inte kan lägga upp en bild på hur du har gjort??

Tänkte själv utöka belysningen framöver för 24W är lite klent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag kommer ihåg det. Ska ta en bild när mina nya rör kommer o jag plockar bort rampen. Ska i med orginal 24w röret då oxå. Tog bort det när jag klämde i 36W'arna....

Hänger lite på Danskarna när dom lyckas skicka mina grejjer....

Tilläggas ska att jag har gjort en fulmoddning. Inte alls lika överarbetat som många andras.... Men det funkar o blir bra.

Du kan ju få berätta hur du tänkt få plats med skummaren i de bakre utrymena. Har själv haft tanken, inte för jag tror det behövs igentligen men därför jag är prylgalen som en idiot :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren en WG310 har jag haft ett bra tag och bara använt den från och till när jag fått Bangaii yngel, men tänkte testa om det funkar i detta karet.

Storleks mässigt är det nog inga problem att få ner den (har inte testat än) för skummaren är bara 6 cm bred och facken är ju 8cm.

Tänkte prova att ha den i fack 2, men jag måste få till vatten nivån i det facket.

Vatten nivån på en sån skummare ska ju ligga ca 5 cm under toppen på skummar koppen.

Men som sagt jag har inte testat än så jag återkommer med detta.

En fråga bara: var har du beställt dina 2x36W ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beställde från korallen.dk

Dock en liten varning för dom. Grejerna var ruskigt dåligt inslagna och lysrören var krossade när jag fick dom. Sen gick det inte att få kontakt med dom när jag skulle reklamera....

Men drivdonen var ju hela så det är nog inga problem... Skriv särskilt att dom ska märka paketet med glas eller nått oxå...

Jo, det är just hur man ska sänka vattennivån o hålla den på en jämn nivå jag är nyfiken på hur du ska göra... Inte försökt nått själv men det verkar knöligt.... Men ska den ligga så djupt i vattnet så kan det gå ändå. Om man sågar o rensar lite i rampen.. Vattennivån ligger på ca 2 cm under ramen på akvariet o rampen är ju 4-5 cm hög.... (säg inget till nån men jag har beställt en sån skummare bara för o prova, hoppas få den nu i veckan)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har idag ett triplus 36w ett samt ett 11w och ett 24w daylight/blue i för tillfället.

Men ljuset blir ganska rosa. Ska sätta i ett daylight/blue 36w till för o få det lite blåare.

Gillar nog ljuset du har bättre än det jag har nu... Har inte riktigt bestämt mig än men ska exprementera lite när jag får mina grejjer. Helt ärligt vet jag inte hur jag ska ha det. Ändrade precis min beställning så jag ändrar lite här...

Det jag siktar på nu är alltså 36W triplus, 36W + 24W daylight/blue samt ett 11w 30000k actinic rör. Får se hur det blir, eventuellt byter jag ut 24w röret mot ett 30000K rör..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha ha, Wg-310. Det larvigaste jag sett :). Men nu sitter den på plats... Fick klippa lite i huven o flytta transformatorn till fläktarna men plats fick den. Med råge ;). Men, min "ful-modd" blev bara ännu fulare ;)

Nu ska jag ge den en vecka att bevisa att den gör nån nytta. Kommer det nått i koppen så kan den ju inte skada.....

Blev även två Florida anemoner igår, samt nån stenkorall jag inte kan namnet på, men den ser ut som en pussmun.... En liten mjukis fick flytta in oxå... Återkommer med namnen...

post-2574-14468916773902_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...