Gå till innehåll

Grön "lägre" alg, hur blir man av med den?


LarsH

Rekommenderade inlägg

Har ett som jag tycker välfungerande Clown-hotell om 57 liter, med 2 sjöhästar i sedan 8 månader. Hästarna producerar ponnys. Röda o gröna macroalger trivs ypperligt, precis som ricordean ( efter att jag limmat fast den ) och diverse andra alger.

De senaste 2-3 veckorna har dock en "ny" grönalg börjat härja och växa ganska villt. Gör skäl för namnet "alg". Lossnar ej med hävert, oftast om man borstar halvhårt, bäst om man plockar med fingar, men man rycker ju bara av den, ungefär som att klippa gräs om sommaren. Det kommer igen!!!

Vad kan jag ha för fel? Vad kan jag göra?

Har normala/bra värden då jag mäter: Salt, Nitrite, Nitrate, Phosphate & PH

Något högt KH/AIk (Carbonate, något högt alltid sedan starten)

Standardlyse tänt 10 timmar per dygn, + 6 timmar blått skymningsljus.

Temp 25 grader. 10% vattenbyte (Osmos) varje vecka samt nytt aktivt kol 1 ggr/månad.

post-3831-14468916486339_thumb.jpg

Någon som kan ge mig en hint om vad jag borde prova för att få bukt med den gröna alg-tillväxten som ses på bilden?

Hälsn Lars

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag säger att varje algtråd är som ett tunt hårstrå, jättetunt, och blir kanske 2 cm långt. Det växer såväl fast på sten, som i tuss-bollar i macro-alger.

post-3831-14468916487134_thumb.jpg

Ser du bättre ny? Jag menar inte den gröna macron, en gilang med gröna kulor, utan "alg-gräset". Jag menar inte heller mina glasrosor, peckeldjur!

Kan det vara lysrören (orginal) som börjar ge sig efter 8 månaders drift?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enbart med bildens hjälp är det som sagt svårt att skilja mellan t.ex. Derbesia, Bryopsis eller Cladophora.

Bryopsis brukar vara värst att bli av med, medan de andra kan hållas nere genom högt KH-värde (över 8) och mycket låga fosfatvärden.

I små system är det lätt hänt att någon organism snabbt får tillväxt utan att man gör något "fel". Manuell borttagning kan ju också fungera, typ att skrubba väggen med rakblad och skära bort algerna från din sten.

EDIT: Efter att ha tittat på din nya bild tror jag inte på Bryopsis, då denna har en mer trädformad struktur. Det är ju lite utmanande att hålla goda växtförutsättningar för önskvärda makroalger, men samtidigt inte göda skräpalger. Kanske du kan låna in ett lämpligt algätande djur, typ en liten kirurgfisk eller kaninfisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Googlar jag på dina förslag Calle, då skulle jag sätta en lite slant på Cladophora. Mest lik om jag synar 20-30 nätbilder.

Hur skulle en liten kirug eller kanin gå ihop med Sjöhästar? Inte så bra va??? ( Uppgradering??!!??, direkt efter jul????????? )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lars,

Med ett så litet kar som du har så är det ju faktiskt ingen oöverkomlig uppgift att göra en ordentlig mekanisk rengöring, dvs skrubba ur väggarna, sanden och stenen.

Jag har själv tagit ut all sten ur ett 400-liters kar och skrubbat bort Valonia (bubbelalger), vilket var en något större, men fortfarande överkomlig, uppgift. På bilden syns min egen och min frus arbetsplatser under den helg som arbetet tog i anspråk :)

Men det är klart, om du behöver en ursäkt att uppgradera så... ;)

post-1358-1446891648785_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju riktigt hemtrevligt ut. Sollentuna ligger nära Rosersberg ;-)

Synd att det inte finns ginvägar, typ en x-benad eremit, nytt bättre ljus eller så.

Kvarstår då kanske bara två frågor, eftersom skrubbning inte är oöverstigligt:

1. Upp med stenen, skrubba i hur många minuter innan man måste blöta i saltvatten igen?

2. Aldrig använda sötvatten att spola med, eller?

Tack för att du tog dig tid Vargklo

Ps. Uppgradering behöver inte ursäkter, bara dubbelt mer pengar än man "har" Ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lars,

1. Det är ingen brådska om det "bara" är LS (och inte känsliga djur, t.ex. musslor). Kom ihåg att stenen sannolikt tagits hem från affären förpackad i luft, om än i en "blöt" miljö. Du kan gott sitta och skrubba/karva i en 10 minuter mellan doppen i en hink. Det är bra om du har en tunna/tråg med nytt färdigblandat vatten som du kan skölja stenen i mellan varven. Du ska nog undvika att byta alltför mycket av vattnet i karet samtidigt, då det kan stressa dina sjöhästar med "nya" vattenvärden.

2. Nej, sötvatten dödar, och du får både nitrit- och nitratproblem ett tag framöver i så fall

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en Salifert Ph-testare, och jag har nu mätt 3 ggr vid ljuspåslag, och 3 ggr vid avstängning. Det skiljer så lite mellan alla mätningarna, att jag har svårt att ge ett entydigt svar.

Medel: 7,4

Lägst: 7,2 vid tändning

Högst: 7,6 vid släckning

men, testet är väl grovt för att siffrorna ovan ska ses som ens hygglig sanning. Kanske ska skaffa mig bättre mäthjälp, om det är viktigt?!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Wiking!

Du har så rätt så. Jag är nog lite mycket sötvattens-akvarist fortfarande för att reagera som jag borde på Ph 7,5

Ska se till att höja Ph, och samtidigt plocka lite alger, så får vi se vad som händer. Lågt Ph är väl tecken på en icke allt för väl fungerande skummare. Lågt flöde i karet vill jag ju ha, då det innehåller sjöhästar, men inte onödigt lågt Ph.

Hälsn Lars

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Dax igen att öppna denna tråden.

Mina gröna "trådalger" har frodrats som aldrig, tills jag nu kunde köpa:

Snigeln Aplysia ( Miss Ugly )

Havssnigel som ingår i släktet bakgäldade snäckor. I svenska vatten förekommer en variant av aplysia som kallas sjöhare. Namnet sjöhare har uppkommit eftersom aplysia har öronliknande utskott på huvudet. Utskotten innehåller en form av luktorgan och används för att smaka av vattnet.

post-3831-14468917624765_thumb.jpg

Den var en riktig baddare på att äta grönalger. Akvariet är SÅ fint igen.

När väl mitt kar är rent och snyggt igen, kan Miss Ugly med fördel lånas ut till "behövande" inom Mälardalen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...