Gå till innehåll

Welsophyllia radiata - ramlade ner och dog?


nike83

Rekommenderade inlägg

Jo jag har en "Welsophyllia radiata" (tror jag) som fick ett frittfall på ca 20 cm ner i sanden. efter detta har den inte "vecklat" ut sig! den har alltid stått ganska så i mitten av karet, men nu har den blivit jättehård och vägrar "slå ut" som den brukar göra på dagen.....

post-3725-14468916489807_thumb.jpg

post-3725-14468916490173_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<table style="border-collapse: collapse; width: 110pt;" width="146" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><col style="width: 55pt;" span="2" width="73"> <tbody><tr style="height: 15pt;" height="20"> <td class="xl67" style="height: 15pt; width: 55pt;" width="73" height="20">datum</td> <td class="xl65" style="width: 55pt;" width="73" align="right">2008-12-31</td> </tr> <tr style="height: 15pt;" height="20"> <td class="xl66" style="height: 15pt;" height="20">Salthalt</td> <td align="right">1,025</td> </tr> <tr style="height: 15pt;" height="20"> <td class="xl66" style="height: 15pt;" height="20">pH</td> <td align="right">8,1</td> </tr> <tr style="height: 15pt;" height="20"> <td class="xl66" style="height: 15pt;" height="20">NO2</td> <td align="right">0</td> </tr> <tr style="height: 15pt;" height="20"> <td class="xl66" style="height: 15pt;" height="20">NO3</td> <td align="right">10</td> </tr> <tr style="height: 15pt;" height="20"> <td class="xl66" style="height: 15pt;" height="20">PO4</td> <td align="right">0</td> </tr> <tr style="height: 15pt;" height="20"> <td class="xl66" style="height: 15pt;" height="20">Mg</td> <td align="right">1410</td> </tr> <tr style="height: 15pt;" height="20"> <td class="xl66" style="height: 15pt;" height="20">Ca</td> <td align="right">430</td> </tr> <tr style="height: 15pt;" height="20"> <td class="xl66" style="height: 15pt;" height="20">KH</td> <td align="right">8</td> </tr> </tbody></table>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har inga konkreta tips. Utom att jag inte tror att den gynnas av att du flyttar den hela tiden. Den måste då ständigt anpassa sig till nya ljus- och strömförhållanden vilket antagligen stressar den mer än om den får vara i fred. Sen är det ju ett dilemma att man inte kan vara säker på att platsen man väljer är bra. Men jag har haft som princip när det gäller att flytta sånt som verkar må dåligt att:

1. Läsa på om arten i böcker på internet (avseende placering)

2. Hitta ett ställe i akvariet som jag tror uppfyller rekommenderande förhållanden ganska bra

3. Låta den vara och låta den acklimatisera sig till sina nya förhållanden under en längre period, såvida den inte blir uppenbart mycket sämre så flyttar jag inte igen för jag tror som sagt att det stressar den och den kommer aldrig att trivas konstant stressad

Nu har jag inte hållit på så länge med salt - min princip kommer av: dels sånt jag läst nånstans nån gång plus att jag tycker det verkar vara sunt förnuft att ge dom lite tid att vänja sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inga konkreta tips. Utom att jag inte tror att den gynnas av att du flyttar den hela tiden. Den måste då ständigt anpassa sig till nya ljus- och strömförhållanden vilket antagligen stressar den mer än om den får vara i fred. Sen är det ju ett dilemma att man inte kan vara säker på att platsen man väljer är bra. Men jag har haft som princip när det gäller att flytta sånt som verkar må dåligt att:

1. Läsa på om arten i böcker på internet (avseende placering)

2. Hitta ett ställe i akvariet som jag tror uppfyller rekommenderande förhållanden ganska bra

3. Låta den vara och låta den acklimatisera sig till sina nya förhållanden under en längre period, såvida den inte blir uppenbart mycket sämre så flyttar jag inte igen för jag tror som sagt att det stressar den och den kommer aldrig att trivas konstant stressad

Nu har jag inte hållit på så länge med salt - min princip kommer av: dels sånt jag läst nånstans nån gång plus att jag tycker det verkar vara sunt förnuft att ge dom lite tid att vänja sig.

jag har låtit den vara 2-3 veckor på samma ställe! tycker att det borde räcka för att den ska "acklimatiseras"!

jag har läst att man ska ha den ganska så långt ner och att den inte ska stå i strömmen!

mätte idag och jag har 1300 i mg och 400 i ca! det stod på en sida att de gillar ca, men jag har haft lägre förut och den har trivts då! kanske den inte gillar högre ca och mg? jag hade nämligen 1200 och 380 förut innan jag höjde salthalten till 1.025 !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du sett någon vävnadsdöd? jag tappade en euphyllia en gång, den landade på två polyper, effektivt sett så var det som att de polyperna punkterades, sen vecklades de aldrig ut, och efter två veckor så började vävnadn trilla av.. blåstes bort med strömmen..

kan inte din sort av korall alls, men, eftersom den inte gillar stark ström precis som euphyllia har den kanske också känsliga cellväggar, dvs fallet kanske punktera skiten..

en reflektion bara (jag är ingen expert någonstans)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du sett någon vävnadsdöd? jag tappade en euphyllia en gång, den landade på två polyper, effektivt sett så var det som att de polyperna punkterades, sen vecklades de aldrig ut, och efter två veckor så började vävnadn trilla av.. blåstes bort med strömmen..

kan inte din sort av korall alls, men, eftersom den inte gillar stark ström precis som euphyllia har den kanske också känsliga cellväggar, dvs fallet kanske punktera skiten..

en reflektion bara (jag är ingen expert någonstans)

så skulle det absolut kunna vara! den har ramlat ner tidigare och den har klarat sig... men som du säger, kanske polyperna gick sönder och den dog helt enkelt... :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina vattenvärden verkar bra när det gäller kalcium och magnesium.

När storpolypiga inte slår ut hos mig hjälper det oftast med ett vattenbyte.

Steg två är att lägga lite fryst (tinad) artemia på korallen nattetid. Får man korallen att skicka upp fångsttentaklerna och ta litet mat några gånger är den snart OK.

Och generellt sett: Storpolypiga koraller gillar inte för stark skummning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina vattenvärden verkar bra när det gäller kalcium och magnesium.

När storpolypiga inte slår ut hos mig hjälper det oftast med ett vattenbyte.

Steg två är att lägga lite fryst (tinad) artemia på korallen nattetid. Får man korallen att skicka upp fångsttentaklerna och ta litet mat några gånger är den snart OK.

Och generellt sett: Storpolypiga koraller gillar inte för stark skummning.

okey, men om jag skulle lägga artemia på kroallen, så skulle fiskar och putsräkor komma direkt och käka upp det! hur gör du med det? lägger en hov över? tar ur korallen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

uppdaterar lite för skojsskull...... den lever nu och mår bra! men de tog flera månader innan den repade sig... man kunde se att den blev lite lite "mjuk" runt kanterna ibland... sen för kanske 1½ månad sedan så gick de snabbare återhämtning.... dock har den inte släppt ut långa polyper vid släckning, som den gjorde förut...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...