Gå till innehåll

LED's


Gurra G

Rekommenderade inlägg

En driver räcker nog inte om du ska belysa hela karet och

du bör inte parallellkoppla flera LED slingor på en led-driver som är strömstyrd.

Exempelvis, vad händer om du har två parallella LED-slingor och en lysdiod går sönder ?

Jo, den andra slingan får dubbel så mycket ström och mycket snart (typ minuter eller max timmar) som kommer någon diod i andra slingan att också gå sönder.

Låt plånboken styra ;-)

Är det inte lika bra att köpa en led-driver så slipper man problen med motstånd? Eller?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 108
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

En driver räcker nog inte om du ska belysa hela karet och

du bör inte parallellkoppla flera LED slingor på en led-driver som är strömstyrd.

Exempelvis, vad händer om du har två parallella LED-slingor och en lysdiod går sönder ?

Jo, den andra slingan får dubbel så mycket ström och mycket snart (typ minuter eller max timmar) som kommer någon diod i andra slingan att också gå sönder.

Låt plånboken styra ;-)

Nää, det räcker knappast med en LED-driver för ett kar, man brukar kunna driva ca 6-8 LED:ar med en driver. Och precis som du säger så finns en risk att strömmen genom de andra blir för hög om en LED i en slinga går sönder, det rekommendabla är i.s.f. alltid att köra med LED:ar som har samma märk-ström som den strömstyrda drivern, men att parallellkopplingen gör att man kanske använder 1/2 av märkeffekten, som man ändå kanske vill av andra skäl. Sen kan man alltid sätta en säkring på varje slinga, som brinner av om strömmen går över det man har beräknat att man vill ha, då det blir en markant ökning i strömmen när en parallell slinga stängs av. Det trevliga med en färdig driver är att man inte behöver byta ut något om man ändrar antalet LED:s i en slinga, samt att man får en möjlighet till strömstyrd dimmning. Med motstånd får man själv bygga en PWM (pulse width modulated) krets för att styra ljusstyrkan.

Ja, vad som är bäst är ju en fråga om tycke och smak, samt plånbok, om man köper drivers ifrån utlandet så kan man komma ner till ca 200kr/st och då blir varje slinga individuellt styrbar. Kör man motstånd så kostar varje motstånd typ 5kr och räcker till ungefär samma mängd LED:ar, men är inte styrbart, PWM kretsen kräver ju lite arbete och elektronikkunskap om man vill ha dimmer möjlighet, kostnaden för denna blir nog ca 100kr om man gör det själv. Har sett sånna för typ 150kr färdigbyggda på nätet, då kan man ju välja hur många slingor som ska styras av varje PWM krets. Så visst är priset lägre för motstånds metoden, men inte så otroligt mycket om man vill ha styrmöjligheterna till varje slinga (ca 200kr jämfört med ca 155kr) och då får man en proffessionellt designad enhet med skyddsmekanismer m.m., med inkappsling och allt (som för den hemmabyggda nog skulle kosta de 40-50kr som man hade tjänat in på att bygga den.

Vilket man ska välja? Ja, det får man själv klura ut vad som passar en bäst både ekonomiskt, arbetsmässigt, hållbarhetsmässigt, säkerhetsmässigt. Har man inte behov av dimmerfunktionalitet så kan en driver vara overkill, men jag skulle ändå inte säga helt onödig.

Vill man räkna lite på vad som krävs om man vill bygga en LED ramp så kan man kolla t.ex. för att få 100Watt belysning så behöver man ca 14 LEDs av 1000mA typ (kostnad $91 ) samt 2 buckpuck:ar ($36) samt en 30-32Volts strömkälla. Vill man bygga större så blir det ju mer mängdrabatt. Sen tillkommer frakt och eventuell moms/tullavgift. Men som sagt $137 per 100Watt blir kostnaden här utan frakt och moms. Inte så farligt. Och behöver man som sagt inte dimmerfuntionen så kommer man ju ner till $91 plus några tior för motstånden. Priset ligger väl på ungefär samma nivå som våra andra vanliga belysningsalternativ och speciellt om man räknar med livslängden hos LED:ar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig Wrang, det jag inte förstår är om den klarar av fler än 3LED eller om dom menar att man vid 12V kan driva max 3LED:s för om det är så att det är max 3LEDs per styck så är de ju bara lite billigare än puck:arna, som har fler funktioner (speciellt dimmningsfunktionen tänker jag på då, som är klurig och inte helt billig att lägga till i de andra allternativen än puck:en). Men som sagt, klarar den av att driva 9-10st LED:s vid 40Volt så är den ju ett riktigt trevligt och billigt allternativ för dom som inte behöver dimmerfunktion.

Förstår inte riktigt varför puck:arna är så dyra i Sverige, måste ju vara nån grossist som tar mycket pengar eller nåt, då de i USA ligger på typ $12 (blir väl lite över 100kr) om man köper 1000st, frakt och moms på det blir ju knappast närmare 200kr/st. Nånstans försvinner pengarna i någons ficka ;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och ursäkta att jag varit lite frånvarande på sista tiden. Jag har haft fullt upp med skolan m.m. Alla koraller ser jätte fina ut, mycket finare än förra veckan och vissa finare än när jag köpte dem. Dessutom har jag ändrat lite på Ohm-talerna till 2.5 Ohm och så kör jag på 5V så att jag får ut ca 700 mA, funkar skitbra. Dessvärre har jag förlagt laddaren till kameran så bilder får vänta tills i helgen när jag åker till pappa... Hörs!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...
  • 2 månader senare...

Det är nog dags att avsluta den här tråden nu, eller i alla fall lämna vidare den till näste man att ha rampen. Jag ska flytta och har inte plats med akvariet tyvärr.

Resmué:

har funkat klockrent! koraller mår bra och vissa tillochmed frodas i ljuset. värmen blir bara på aluminiumet och kondensen är knappt att prata om. Fler borde värkligen kolla in denna teknik...:)

det ända problemet jag igentligen haft är väl att limmet ja använde för att limma dioderna med smälte i värme så jag fick limma om dem xD

Så, om ingen har nått mer att fråga så säger jag tack och hej för mig.

Ha det! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...