Gå till innehåll

LED's


Gurra G

Rekommenderade inlägg

  • Svar 108
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jo tack, tyskan kunde vara bättre...:skrattar: Det var i alla fall inte bara jag som satt vid datan på nyårsafton :P

Bara ett problem med nätdel, dem är switchade. Man måste ha att moderkort inkopplat för att agregatet ska starta... <Snipp snipp>Men kanske nån vet hur annars man kan göra? Nån sorts jumper kanske?

Koppla grön (power on) till svart(jord), tex via strömbrytare.

Många PSU'n använder 5v för att kontrollera utnivåerna vilket gör att du kan behöva använda en del 5v för att hamna rätt på det. En fläkt, eller ett par bör lösa det problemet.

stig, du hadde helt rätt! Grön+svart=start :) nu går agget men jag får bara ut 3 och 5v. på ett ställe fick jag dock ut 11,8 men där gick okså 25v växelström... kanske en likriktar brygga?
Gul är 12v. 11,8v är inom feltoleranserna för "billigare" PSU. Orange är 3,3 och röd är 5v, blå är -12, vit (kan / bör finnas 2, använd rätt.) sidan om 3 röda är -5v. Lila är +5v standby, bör teoretiskt ge 5v även utan byglingen grön<->svart, men har begränsad kapacitet.

Förlåt mitt sena inlägg, debatten har kanske gjort det ointressant, men så finns det (eventuellt) för senare behov. Nyårsfirande har gjort att jag inte tittat till forumet förrens nu.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där var till stor hjälp, men hur kan det gå både 12v likström och 25v växelström i samma sladd? Jag provade med en motor och nån fläkt men de bara hackade på grund utav växelströmmen och lysdioderna blinkar... några förslag?

Men... Mellan gul och blå borde det väl gå 12v? ska prova det nu med det samma...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Så du menar att dem blå jag tänker köpa har mycket liten effekt på korallerna då de ligger på 465-485nm medans man inte riktigt vet vad de vita har för effekt?

Har du forskat något mer sedan du skrev det där? Jag tänkte ifall du vet vad de vita har för verkan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte säga att jag vet helt hur det fungerar bara att jag har en del betänkligheter - det är möjligt att det fungerar med de blåa ändå men det krävs att man testar. Det är inte alls säkert att korallerna använder exakt dessa pigment som finns med i min graf (klorofyll a och B) och de kan också få hjälp av andra pigment. Denna del kommer säkert också att lösas med tiden och då kommer man att få dioder som lämnar fotoner i just de våglängder som är intressant.

Min största betänklighet nu är däremot den uppgiften jag har att antalet fotoner per watt är mindre hos LED än vanliga ljuskällor. När man fått fram dioder som lämnar fotoner i de våglängder som fotosyntesen kräver kommer detta faktum inte vara något problem men om det är fotosyntes man är ute efter så tror jag att de vita LED:n ger för lite per watt för att vara konkurenskrftiga - som det är nu så krävs det mer watt för att få samma tillväxt (teoretiskt) med vita LED jämfört med andra källor - och det var väl inte det som var meningen. Däremot kvarstår en fördelen att de inte lämnar värmestrålning frammåt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där var till stor hjälp, men hur kan det gå både 12v likström och 25v växelström i samma sladd?
Det kan det inte. En fullständig omöjlighet. Vad mäter du mot? Svart? (Vilket är korrekt) Jag har ingen aning om vad som är fel, men det låter som om du borde prova med ett annat PSU.
Mellan gul och blå borde det väl gå 12v? ska prova det nu med det samma...
hmmm... det gjorde det inte... 22v likström/ 44v växelström
Som du märker är det INTE blå du bör köra mot, det ska ge 24v -/+ 10%, gul+svart = 12v.

Apropå LED's och deras spektra, kan man väll ofra livslängd mot ett bredare spektrum genom att mata högre spänning genom dem. Har för mig jag läst något om det, men jag är inte specielt insatt, och har inte en aning om det gäller för den här typen av dioder med. (Det jag läste gällde de mer standard dioderna, som ser ut som svaveländan av en tändsticka i plast med 2 metalben. Någon som har lite bättre kunskap än jag i frågan (tex, går det alls, vilken typ av förändring är att vänta, och hur mycket kortare livslängd.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att jämför ljusstyrka för olika typer av ljuskällor är inte helt lätt !

Vilken ljusstyrka ska jämföras ?

Är det:

1) spektralfördelningen för människans öga

2) fotosyntesens spektralfördelning för koraller

3) en ren fysikaisk effektjämförelse, där spektralkurvan är helt rak över alla vågländer (lumen)

LED tillverkarnas uppgifter är idag baserad på 3).

Det man skulle vilja ha är uppgifter på 2),

där man tar hänsyn till korallerna känslighet för olika våglängder.

Ett litet tankeexpriment:

Låt säga att man har två olika ljuskällor, där båda ljuskällorna har en ljusstyrka på 1000 lumen.

Ljuskälla 1 har ett spektrum mellan 500-600 nm och uppfattas som vitt av ögat.

Ljuskälla 2 har ett spektrum med hälften av ljusstyrkan mellan 400-500 nm och andra hälften mellan 630-700 nm. Denna ljuskälla skulle nog också uppfattas som vitt av ögat, men ögat upplever att denna ljuskälla som mycket svagare än 1, då ögat har sämre känslighet för dessa våglängder.

I ljuskälla 1 skulle korallerna växa väldigt dåligt, men ögat uppleder detta ljus som mycket starkare än ljuskälla 2.

I ljuskälla 2 skulle korallerna växa mycket bra, trots att ögat uppfattar ljuset som mycket svagare än 1.

Slutsats:

Ljuskälla 2 skulle passa bra i ett kar med koraller

Ljuskälla 1 skulle passa bra i ett fish-only kar där man vill minimera tillväxten av skit-alger.

Det räcker inte att räkna i lumen - man måste ha med rätt våglängder också. de röda, blå och gröna LED:n är mer kvantfysik än ljuskälla. De ger en våglängd mer eller mindre. Med lite färgpulver kan man få lite mer spridning. De vita LED:n är blå där man lagt i ett färgpulver vilket gör att man får med lite fler våglängder och kan vara fotosyntetiskt aktiva. Jag var från början väldigt possitiv till LED och akvarier men har ändrat mig. Det kan bli bra och det kommer att bli bra men så länge det inte finns några spektralfördelningar på LED:n så kommer inte jag att använda dem. Fotosyntesen är kvantkemi och det är antalet fotoner per ytenhet och tidsenhet som utgör drivkraften i fotosyntesen (Det vi brukar kalla PAR). LED ger fortfarande mindre antal fotoner per watt än andra ljuskällor - så är det fotosyntes man är ute efter så är LED för nävarande inte rätt källa!

MVH Lasse

post-1344-14468916516151_thumb.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den fyrpoliga kontakten för IDE hårddiskar har 12v mellan gul och svart.

Här är en PDF med spektralfördelningar med mer för Creedioderna.

http://www.cree.com/products/pdf/XLamp7090XR-E.pdf

För övrigt närmar sig labexemplaren av lysdioder 200 lumen per watt. Se här:

http://www.cree.com/press/press_detail.asp?i=1227101620851

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den fyrpoliga kontakten för IDE hårddiskar har 12v mellan gul och svart
gul kabel från ett ATX PSU är alltid +12v, röd är alltid +5v, orange +3,3v, blå -12v, vit är power good eller -5v, och svart, självklart jord. Alla värdena är +/- 10% om inte tillverkaren själv föreskriver mindre marginaler.

Oavsett kontakt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lovar er! jag har försökt med flera andra agregat också, vet att det är omöjligt men det går både likström och växelström mellan gul och svart. Både testinstrument, lysdioder, lampor, motorer allt står och hackar. Har ingen växelströmsmotor, men skulle vara roligt att prova... Se efter själva får ni se... Hur som hällst så ska jag prova hur det blir... Så jag vill tacka alla för hjälpen och info't och hoppas att ni läser min blivande tråd om Min DIY Led lysramp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara att det är för låg belastning på nätagget.

Det finns två typer av effektreglering på nätagg. Det ena är kontinuerlig och klarar inte den att reglera vid för låg last går överspänningskyddet in och slår av nätagget.

Det andra reglerar genom att nätagget går med full effekt men slår på och av med korta mellanrum så att medeltalet av strömmen ut blir rätt.

Om det är regleringen som inte klarar av för låg belastning bör du kunna fixa det genom att koppla in en billampa 21w eller 40-50w på 12 volten. Det är inte helt säkert att det hjälper för det finns nätagg som har rglering på 5v enbart. Men antagligen bör lampan hjälpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur som hällst så ska jag prova hur det blir... Så jag vill tacka alla för hjälpen och info't och hoppas att ni läser min blivande tråd om Min DIY Led lysramp.

Du kör väll i denna tråden allt så att allt é samlat!

från tanke till färdig armatur

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också haft tankar på dessa högeffekt-LEDs, men som Lasse påpekar så är det spektralfördelningen i framförallt det röda spektrat som inte verkar vara i paritet.

Ställer mig frågan dock; hur gör dom nu på marknaden förekommande LED-armaturerna? Stora aktörer som KZ erbjuder ju LEDs numera och något måste väl förhoppningsvis stå rätt till där, kan man tycka.

TedB som som saluför KZ-armaturer kanske kan luska fram lite mer info kring spektralfördelningen på KZ armaturer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är det ni vill så kan ja såklart skriva här... Men detr lär inte hända nått på ett par dagar dock...

En tanke: Det finns lysdiodsarmaturer för växter både på plantager och i butiker för oss att köpa. Och enligt tillverkarna ska dessa fungera bra som (i brist på andra ord) driv lampor. Ska kolla upp lite mer om dem. Kom bara på det nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tittat lite på Google vad man får upp om man Googlar på LED Grow Light. En av de firmor jag såg pratar om just det som troligtvis kommer att göra LED som outstanding framöver - att man kan koncentrera energi på de våglängder där fotosyntesen är som starkast. Men när de redovisar sina toppar på det blåa och röda området så är de inte riktigt där än. Den blå toppen ligger lite väl till höger och den röda kan man välja om man vill träffa klorofyll a eller b något så när. Man redovisar också en klorofyllkurva som inte riktigt är den jag känner till. Den länk du gav har LED i våglängderna 465 och 650 - ingen av de våglängderna är maximala. Det är möjligt att det fungerar och att framtiden kommer med stormsteg men jag är lite avvaktande än så länge. det är också helt klart att det inte bara är klorfyllens absorbationstoppar som är viktiga - det finns våglängder för hormonbildning och annat som vi inte helt känner än. Men visst - utvecklingen går fort. Skall man hålla sig ajour och i frontlinjen vad gäller LED och odling så är det nog andra forum som är bättre och snabbare i teknikutvecklingen än vad saltvattensfolket är - använd er fantasi så förstår ni nog vad jag menar.......

Gurra jag vill inte alls stoppa upp dig - dina erfarenheter kommer att bli väldigt bra och några måste våga språnget - bevisa att jag har fel.....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...