Gå till innehåll

Torktid för silikon?


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag limmade på en bakgrund i mitt akvarie idag (btn, med aquastabil silikon)

Härdtiden uppges till 1-2 veckor för silikonen, men jag undrar hur många om någon väntar så länge till att hälla vatten i karet?

Vill någon lämna ett utlåtande om hur länge ni brukar vänta, från det att det e limmat tills man tillåter vatten komma i kontakt med fogen. Det är ju ingen kritisk komponent..

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack, ja visst är det så att ammoniaken som avdunstar lätt sugs upp av vattenånga?? har försökt duscha varmt och fylla lägenheten med vattenånga för att bli av med doften..

men hur blir det om man fyller på vatten för tidigt? då binds ju ammoniaken till vattnet i karet.. och det blir ungefär som att man har fiskar/urinämne i vattnet när man startar eller? jag kanske svammlar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack, ja visst är det så att ammoniaken som avdunstar lätt sugs upp av vattenånga?? har försökt duscha varmt och fylla lägenheten med vattenånga för att bli av med doften..

men hur blir det om man fyller på vatten för tidigt? då binds ju ammoniaken till vattnet i karet.. och det blir ungefär som att man har fiskar/urinämne i vattnet när man startar eller? jag kanske svammlar..

Har du ammoniak i silikonen så hadde jag INTE använt den

Det som luktar på akvariesillikon är Ättika

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Jag kör på,

Wrang; hmm.. alltså, nu har jag inte burken framför mig, men det är "märkessilikon" silikonen heter aquastabil, och det står att den används för aquastabils akvarium.. men.. om det är ammoniak eller ättika som den löser vet jag inte säkert, burken är borta nu, men jag tycker den sticker som ammoniak.. hade för mig att akvariumsilikon hade ammoniakbas, men jag hade tydligen fel, så det e därför jag inte kollade..

hur som, Tack allihopa för hjälpen..

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...