Gå till innehåll

limma akvarium


Nito

Rekommenderade inlägg

Jag sitter och planerar limning av en burk och det finn olika tabeller lite här och var, jag har använt mig av den som finns här: http://www.arosglas.se/akvarium.htm

men det finns ju flera som anser att man ska ha 10-12 mm. för en burk med måtten 130x60x50 cm. så man blir ju lite konfunderad...

tittar man på http://www.globefish.nuså använder dom endast 8mm. glas för en burk som är 150cm. lång, så min fråga är VAD GÄLLER???

Jag ska ha bottenborrad burk för ytavrinning och undrar om det gör att man bör ha tjockare glas?, burken kommer att stå på en bänk med plan botten och ingen ställning.

När jag ändå är inne på avrinning, hur tjockt rör bör jag har för att det ska kunna svälja 3500 l/h? räcker 32mm, ?

tusen frågor som vanligt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Längden spelar inte så stor roll utan det är mest höjden som avgör vilken tjocklek man ska ha, men om din burk är 50 hög så kan du ha 8mm glas (det hade jag i en burk som hade måtten 200x55x65) men ifall du vill vara riktigt säker som kan vara bra så bör du ta 10mm..

Globefish använder inte vanligt glas har jag hört utan använder nått som ska vara "mycket" bättre än vanligt glas..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Globefish använder "Low-iron" glas i frontrutorna (på saltburkarna), detta är ett vitare glas som inte heller förvränger "bilden" heller. I övriga rutorna använder de vanligt floatglas. Low-Iron finns under olika namn typ weissglas mm. Jag är ganska övertygad om att samtliga glasmästare som bygger akvarium kan ta hem sånt glas. Det är dyrare men kanske lite "bättre"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Globefish använder "Low-iron" glas i frontrutorna (på saltburkarna), detta är ett vitare glas som inte heller förvränger "bilden" heller. I övriga rutorna använder de vanligt floatglas. Low-Iron finns under olika namn typ weissglas mm. Jag är ganska övertygad om att samtliga glasmästare som bygger akvarium kan ta hem sånt glas. Det är dyrare men kanske lite "bättre"

Bätre ? Det ger en mer korekt färg återgivning! men knappast starkare..

/Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det är höjden på karet som spelar roll fick lärt mig det att det räcker med 10mm tjocklek om karet är MAX 63cm högt.

Så längden har ingen betydelse på tjockleken. Mer att det finns mittenstag om det blir längre så att det ej buktar ut.

Nej det behövs inte tjockare glas för man borrar i botten. Bara det står plant och med en liggunderlags matta eller frigolit som underlag.

Ja 32mm rör räcker men hadde ändå tagit 40 för att vara säkrare. Tänk på att kör man med lite krökar etc ner till sumpen så bromsar det upp mycket pumpar pumpen flödet så kan det vara ide att ha lite mer flöde ner till sumpen

Ja jag kan nog faktiskt hålla med att det ser bättre ut med LowIron glas i karet om man har möjligheter att köpa till detta.

Ljuset blir det "rätta" då detta glas ej blir ett slags grönt filter mot oss som tittar in i karet som det vanliga blir. Men sitter man med ett vanligt så märker man ej någon skillnad det har ju "alltid" funnits detta i standard kar så ögat har inget att gämföra med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kollar ww.zajac.de aquaristik aqarien und Kombinationen zac-aquarien vollglasaquarien rechteck så får du upp vilka glastjocklekar som behövs för att klara hemförsäkringen i Tyskland. Svenska aluminiumramade har tunnare glas i några storlekar men samma i de flesta fall.

Oroa dig inte för tyskan cm och mm glas stavas som på svenska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...