Gå till innehåll

540 med inbyggd sump


Tenkare

Rekommenderade inlägg

Har kommit över ett 540liters aluramakvarie.

Tänkte jag skulle ha en inbyggd sump i det. Det är ett projekt som kommer att dröjja innan det är igång då jag fortfarande inte hittat lägenhet, men det ska ju byggas en del.

Tips till mig ang sump.

Som jag tänkt bygga den så kommer den att ta ca 600*600*200 alternativt 300mm har inte bestämt mig än. Men stora frågan är hur tjockt glas jag ska använda? i den ska det ju ligga 3 glas i olika höjder. Vad jag då tänker på är om det inte blir lite högt tryck mot sidoglaset då det ska sillikonas fast mellan glasrutorna? Eller jämnar det ut sig?

Ytavrinningen hur bred bör den göras? Många frågor jag vet. :smiley9:

Invändigt ska det kläs med btn slimline runt om så att även sidorna ska göras insynsskyddade. Ska ju byggas in i en möbel så hur det ser ut där spelar ju ingen roll.

Belysningen är jag nog säker på att köra med T5or.

Funderade på en deltec mce600 men den går väl inte att hänga om aluramen, det kanske finns andra alternativ som passar i sumpen? mce 500 är ju för installation i sump men den kanske är för liten. Det kommer ju bli en del belastning i karet. 15-20 fiskar, eremiter, sniglar och koraller.

Många frågor men bättre att få mycket info och tips innan man strular till det ordentligt.

Bilder kommer att komma upp efterhand. Kommer mest att jobba med detta projekt på helger som jag inte har mina barn.

Är jag rörig, ja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja kommit igång och kommit igång. Har dragit igång ett litet 84 literskar hos morsan och mitt RSM är igång. Men nu när jag ska bo själv så vill jag gärna ha ett stort kar. Sen hjälper det att skingra tankarna när man har projekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet någon om det kan fungera att använda endast BTN slimline eller behövs det en glasskiva? Har i mitt lilla 84 byggt med endast slimline nämligen men det blir större tryck i ett 540. Alternativt kan jag ju bygga en sump i mitten av karet. För slimline är ett måste för mig nu.

Någon som gjort liknande. Sumpen ska ju bara dölja tekniken (skummare och doppis, ska komma på nått sätt att dölja pumparna också)i princip då jag tänkt att överdimensionera med LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där såg ju riktigt bra ut. Men bänken är bara byggd i MDF och Lammellskiva. Inga reglar eller så alls? Du har inga fler bilder på själva sumpen? Och drar alla 4 pumparna vatten genom röret?

Bänken är byggd endast med 22 mm lamellskiva. I ytterkanterna är de dubbla.

Sedan är det förstärkt med liggande eller stående (100mm) skivor i alla fack både uppe och nere.

I ytterkanterna är det dessutom 8 stora vinkeljärn som skruvas i 44mm lamellskiva med vardera 8 40 mm skruvar, så jag hoppas verkligen det skall hålla.

Jag har för mig att bara ställningen väger över 150 kg.

Angående rördragningen så fick jag ändra det som det står längre fram i tråden. Jag tog bort en pump och använde det som insug också. Nu har jag ett insug från botten och ett från ytan som förser tre pumpar på sammanlagt 8000 liter/timmen med vatten.

Skickar med några bilder på sumpen.

På den med masonit ser man bubbelfällan från skummaren. Skummaren trycker ut vattnet till den högra delen för att skilja av luftbubblor.

post-3333-14468916615746_thumb.jpg

post-3333-14468916615959_thumb.jpg

post-3333-14468916616216_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...