Gå till innehåll

Bakterie kultur?


JohanWS

Rekommenderade inlägg

Det absolut bästa är att låta akvariet mogna av sig själv. Men vill man så kan man tillsätta levande sand eller ultra bak av någon form för att på skynda. Vi kör med levande sand och då kan man nästan sätta i fiskar nästa på en gång beroende på hur bra levande sten man har. Lycka till!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan aldrig skada att tillsätta bakteriekultur. Men har du perfekt stabil bakteriekultur i stenen eller sanden gör den ingen nytta. Men vem har perfekt bakteriekultur i ett nystartat akvarium med sand som legat i en påse ett halvår eller levande sten som legat utan vatten i ett par veckors transporter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nyligen startat med bakteriekultur i salt, presis som jag gjort i säkert 10 andra sötvattensburkar. Har dock haft " bra " levande sten och sand redan från start.

Har verkligen inte haft några problem. allt funkar fortfarande hur bra som helst.

Det ända viktiga är att man har en plan som håller och jag tänker inte ge tips och råd i ämnet då det krävs lite koll varje dag om man ska ha fisk i från dag 2.

Sen får alla prata för sig själva om vad som är bäst och sämst i mitt fall och i många andras har det bevisligen funkat hur bra som helst men jag är nog inte rätt person med den erfarenhet det krävs för att säga att du ska göra si och så :)

Inte mycket hjälp för dig kanske men det ger i alla fall en indikation på att det går om man har en bra plan och följer den till punkt och pricka. Dvs inte, Äh bara en liten firre extra, det gör inget. Eller äh stackarn ser hungrig ut vad spelar det för roll om jag matar en gång extra etc etc.

Sen är det hårt mot fisken man stoppar i även fast dom överlever så får dom uppleva en del svängningar under den tid som karet stabiliseras och det går inte fortare med bakteriekultur det bara påskyndar processen att ha levande djur i karet. Allt måste ju utvecklas ändå, det ända man hjälper till med egentligen enligt min korta erfarenhet från både söt och salt är att få fiskarna att överleva i en omgivning under uppbyggnad. Jag tror vi kommer se mer av detta i framtiden för bevisligen fungerar det bra men jag skulle ändå inte rekommendera det till någon som inte har koll för när nått väl går fel går det nog jävligt fort. (inte hänt mig ännu)

Vilken väg du än tar så se till att du är införstådd med alla risker och är snabb på att lösa problemet fort när det väl dyker upp nått om det nu gör det.

Det kan vara en dans på rosor medans det lika gärna kan vara döden för hela ditt kar allt hänger på dig och hur du gör.

Lycka till.

Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...