Gå till innehåll

Vattenvärden...


Cyruz

Rekommenderade inlägg

Halloj!

Den 28:e december startade jag upp ett percula 90, med begagnad levandesten (det som blev över för rikard598, dom flesta har säkert läst hans tråd)..

Jag har börjat få en del alger, men inte jättemycket....

Det som jag förundras över är att enligt mina tester har jag _inget_ skit i vattnet...

Nitrit är ej mätbart (Macherey Nagel)

Nitrat är ej mätbart (Sera)

Fosfat är ej mätbart (Sera)

Kan detta verkligen stämma?, eller är mina tester helt kassa ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett antal år sen, när jag var i saltbranschen sist, så köpte jag en sera testväska. Nog funkade de testerna, men hur exakt vet jag ej då jag inte hade nåt annat märke. Ca testade jag då titt som tätt och det funkade bra, jag minns inte hur det var med nitrat m.fl, jag fick fram värden men inga höga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfat är ju lite lurigt att mäta med de flesta hobbytester eftersom upplösningen på låga nivåer är lite dålig (för svaga syrareagenser antar jag)

Ett annat problem är att fosfat ofta är bundet i substrat, inredning (och alger) vilket gör att det som läcker ut i vattenkolumnen är svårt att detektera.

prova att mäta på morgonen innan ljuset tänds.

men finns det alger så finns det fosfat.

För många ljustimmar för tidigt (eller gamla lampor) kan också vara bidragande orsaker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte jättemycket alger så att det stör... lite på gruset (nytillsatt levande sand) men mest på bakrutan.... har satt in några sniglar och eremiter, men frågan var mest för att veta om jag vågar introducera ett par clowner, eller om jag ska sikta på att skaffa andra tester först...

Ska prova göra testerna innan ljuspåslag, så får vi se om det gör någon skillnad..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...