Gå till innehåll

Befintligt akryl eller RSM 130l


akvariemac

Rekommenderade inlägg

Ska jag vara ärlig så hade jag velat haft ett större, men det verkar inte finnas i det skick jag vill ha det i förhållande till pengar- jag tittar då på RSM 130 liters. Det som skall komma på 250l hade varitbättre... och jag är inte ute efter att ha mycket fisk, jag vill se vad som händer bland stenarna.:snurrig:

Till min fråga:

Jag har ett ovalt akvarium stående som är ganska snyggt, men det är djupt i förhållande till bredd 80*39*(80)150 (jag tänker att det kanske är dumt då ljuset "vill" ha grunt och brett).

Är det bättre att bygga på akrylakvariet, eller skall jag köpa ett RSM- de finns nu nya för 4995:- kompletta med möbel och grundutrustning.

Jag har nästan bestämt mig redan, men ge mig ett råd...jag kan alltid tänka om..igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska jag vara ärlig så hade jag velat haft ett större, men det verkar inte finnas i det skick jag vill ha det i förhållande till pengar- jag tittar då på RSM 130 liters. Det som skall komma på 250l hade varitbättre... och jag är inte ute efter att ha mycket fisk, jag vill se vad som händer bland stenarna.:snurrig:

Till min fråga:

Jag har ett ovalt akvarium stående som är ganska snyggt, men det är djupt i förhållande till bredd 80*39*(80)150 (jag tänker att det kanske är dumt då ljuset "vill" ha grunt och brett).

Är det bättre att bygga på akrylakvariet, eller skall jag köpa ett RSM- de finns nu nya för 4995:- kompletta med möbel och grundutrustning.

Jag har nästan bestämt mig redan, men ge mig ett råd...jag kan alltid tänka om..igen.

Det är ju ett kanonpris på det karet, så varför tveka? det som kommer hända dig i framtiden är att du vill ha större, med all sannolikhet. Har du kört salt förr?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte haft salt förut. Jag är total nybörjare, gillar kemi och har haft flera akvarium så länge jag kan minnas. Skulle kanske vara snyggare med ett hörnakvarium hos mig, men det känns på nåt sätt tryggare och billigare att starta med ett färdigt paket. Det som tillkommer i teknisk väg är ett startpaket med tester, salt, lite sand och div. annat. det kostade ca 495:-, förut sades det kosta 799:- och det var ganska mycket olika saker med :-D, saker är sånt som är bra va....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör på ett RSM om du känner att du inte har koll på läget , så gjorde jag.. själv tycker jag att det är en bra start in i saltet's underbara värld... då jag har detta akvarie passade perfekt i i vårt kök så var det bara att köra på.. nu i efterhand så ett tips, ljudnivån gör att det är helt kört att ha det tex i sovrummet.. hart du väldigt varmt inne på sommaren så kommer tempen att stiga till lite kirtiska nivåer.. går ju givetvis att lösa, mot en kostnad som allt annat..

storleksmässigt så får du i en del innan det är fullt i förhållande till molly/clown hotel osv..

personligen gillar jag stilen på akvariet osv.. lycka nu till..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha. Har varit och kollat mera på akvarium idag. Det som skulle passa bäst i rummet är ett hörnakvarium, men för en nybörjare så är ju även budjeten viktig så RSM är det som legat närmast då det också verkar enklast att komma igång med.

Hade nästan bestämt mig för att ändå åka och titta på några begagnade hörnakvarium, kollat priser på ramper, skummare m.m.

Så ringde de idag från verkstan...4000, 9000 eller 13000:- de vet inte vilket, men styrboxen är dyr, att byta två ändå dyrare.

Nu har jag dock ca hundra liter vatten med lite levande sten stående i en tunna med värme och cirkulation,,,så då måste det ändå bli ett akvarium.....red sea max ligger närmast igen.

Vi får se vid förhandlingen under kvällens middag.

Konstigt nog så är(var?) det hon som vill att vi kör på ett större hörnakvarium när vi ändå ska (skulle) köpa nytt. Det kanske slutar med mitt gamla 460liters, men det vill vi inte ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Akvariemac,

Kul med fler i Bålsta som är intresserade av salt. Jag håller på att börja med ett nytt "projekt" som skall placeras i gillestugan. Skynda låångsamt är nog rätt melodi, men har man skaffat sig LS som är temporärt mellanlagrad, så är det som det är...

Skulle nog för egen del siktat på ett hörnakvarium, då detta verkar vara sanktionerat från HSB... ;)

Har lite känningar på akvariefronten, men det tar normalt sett liiite tid, men kan löna sig ekonomiskt.

MVH/Henkan&Jessi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! det var kul med fler från lilla Bålsta!

Jag(VI) har funderat mera och när jag nu hittat ett hörnakvarium, ganska komplett för saltvatten till ett mycket bra pris så har vi nog kommit på att det fortfarande är RSM eller inte alls ett hörnakvarium som gäller. Det är helt enkelt snyggt med hörnakvarium, men svårt att hitta flera hörn till det om man ångrar sig och inte vill ha det i det hörn man tänkt.. nu kan det bli ett RSM inom tre dagar eller ett Juwel panorama 450 liter... Jag såg ikväll ett panorama till salu som tilltalade mig och har hört att Juwel antingen har T5 armaturer (nya) eller så passar armaturerna om man byter till T5. Mitt mål är att inte ha ett öppet akvarium, jag har många tysta fläktar liggande --- och jag är inte alls velig i vad gäller att välja akvarium ..det jag har idag har vandrat genom släkten (-:

Är det fler än jag som stör sig på vinklingen/brytningen i hörnen på RSM?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

själv tycker jag dom böjda hörnorna är stilrena, det du kan göra med ett RSM i en hörna är ju att vinkla ut det från båda väggarna, så det blir en tom trekant bakom bara..

men ett RSM går inte o jämnföra med att köra igång ett annat kar på 450L,, då hade nog alla som hålt på ett tag tagit 450it istället, pga vad man kan ha i ett så pass stort akvarie istället.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

själv tycker jag dom böjda hörnorna är stilrena, det du kan göra med ett RSM i en hörna är ju att vinkla ut det från båda väggarna, så det blir en tom trekant bakom bara..

Den lösningen med ett RSM i en hörna har jag, vilket jag tycker funkar kanon, om du gör så tänk bara på att ställa karet så att man kan få i och ur "elcentralen". Sen är det en stor fördel med att ställa det så om man behöver en kylare till eftersom det då måste vara några cm/dm fritt bakom karet för att värmen ska komma ut från bänken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar igen för svaren. Det är helt enkelt så att jag bara vet att jag kommer vilja ha ett större längre fram, men att det idag inte finns någon bra plats. Jag skulle kunna nyttja en vägg att bygga in det i, men som nybörjare har jag väl ändå nog att tänka på och vill jag bygga något så kan jag ju alltid bygga en kylanläggning...

Ni som hållt på ett tag hur bedömmer ni storleken på ett RSM? räcker 130 liter för att få hyfsad balans? Jag är inte så intresserad av fiskar, utan mest vad som kommer ur stenen och lägre djur.

Är det någon ide att tänka att "man alltid kan använda RSM;et som karantänakvarium om man skaffar ett större" ?

/I morgon ska jag titta på ett RSM IGEN!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar igen för svaren. Det är helt enkelt så att jag bara vet att jag kommer vilja ha ett större längre fram, men att det idag inte finns någon bra plats. Jag skulle kunna nyttja en vägg att bygga in det i, men som nybörjare har jag väl ändå nog att tänka på och vill jag bygga något så kan jag ju alltid bygga en kylanläggning...

Ni som hållt på ett tag hur bedömmer ni storleken på ett RSM? räcker 130 liter för att få hyfsad balans? Jag är inte så intresserad av fiskar, utan mest vad som kommer ur stenen och lägre djur.

Är det någon ide att tänka att "man alltid kan använda RSM;et som karantänakvarium om man skaffar ett större" ?

/I morgon ska jag titta på ett RSM IGEN!

Efter att ha haft mitt RSM igång i ca 1 månad så tycker jag att storleken är ganska OK. Särskilt om du inte planerar att ha en massa fisk så tror jag att det blir bra. Jag själv har (just nu iaf) tänkt att ha 5-6 mindre fiskar, någon räka och sen lite mjukkoraller och jag tror att storleken blir bra.

Det där med att använda RSM:et som ett karantänsakvarium låter lite overkill, den är ju väldigt stor och att ha ett 130l kar som karantän är nog i största laget om man ska ha det "by the book" - alltså stoppa undan när det inte finns fisk/korall att ha i karantän för att inte "halka dit" och helt plötsligt ha det som ett sjöhästkar, fraggkar eller nått sånt, men vad vet jag...

Dock så finns det några grejer som jag stör mig på med RSM:et (som man inte märker när man kollar på den i en butik)

1) skummarens ljudnivå (och eventuella kapacitet som det snackas mycket om) - Jag kan inte bedöma om skummaren är tillräckligt bra eller inte. Tror att Manne kör original skummaren så det verkar ju funka alldeles ypperligt. Ljudnivån störde dock mig såpass mycket att jag köpte en Tunze DOC 9002 som jag stoppade in istället. Den får *precis* plats i bakfacket, låter mindre och skummar förhoppningsvis tillräckligt bra.

2) ytavrinningen är inte super bra - Jag får en hinna som är svår att fläkta bort även om jag riktar det ena utblåset snett inåt och uppåt i olika lägen. Tror att det har med den stora luckan att göra, och jag har limmat ihop en egen ytavrinning som jag har hängt på istället, funkar lite bättre men inte tillräckligt bra, så jag får fila lite till på det.

3) fläktarnas ljudnivå - både armaturens fläktar och den extra fläkten över returpumparna låter väldigt mycket. Det är väl ingen stor sak att köpa bättre fläktar från nån dataaffär, men det är ytterligare en grej att göra.

4) micro-bubblor - jag får djävulska mängder som hostar ur returpumparna titt som tätt. Först trodde jag att det var original skummarens fel (som det ryktas) efter bytt skummare så minskade mängden bubblor lite, men problemet kvarstår. Jag har tätat pumpinsuget med teflontejp (i brist på bättre) och spänt fast med buntband. Det verkade lite bättre igår men så blev det natt för sniglarna så jag får kontrollera senare idag om det har hjälpt.

5) Accessen till facket där keramikmediat och kolet ligger - du måste montera bort båda pumparna för att komma ner dit vilket är ganska kämpigt i längden och medför säkert att man fuskar med underhållet. Jag byggde en egen liten "media tray" efter inspiration från DIY trådar. Iom byte av skummaren så har jag plats precis under avrinningen där jag har ett hyllsystem med keramiken, aktiva kolet och mekaniska filtret. Nu hamnar dom ju före skummaren vilket kanske inte är optimalt, men det är väl bättre än inte alls inbillar jag mig.

Nu vart det mycket gnäll, men allt som allt så tycker jag att RSM:et är en ett snyggt akvarium och det är en lagom storlek för att börja med för mig i alla fall. Efter att regeringen har fastnat mer (läs: fått sina clownfiskar) så kan man börja planera ett husbygge runt en akvariedesign, men som sagt - man måste börja nånstans.

Skulle du tröttna helt eller uppgradera så tror jag att det finns en eftermarknad för RSM, kanske i din bekantskapskrets som fått se hur snyggt och enkelt det är med saltvattensakvarium (hehe)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett tips här är att lägga ev kol, direkt efter orginalskummaren innan platsen för doppvärmaren..

sen har jag kvar keramiken på sin plats enligt manualen, ett annat tips som jag gjort är att fixa

fram två gummipackningar som passar returpumparnas utblås och sen montera dessa packningar mellan glaset och pumpen, då slipper man undan endel brum också från dom.

har inga som helst problem numera med micorbubblor i karet förutom när vattennivån är på tok för låg i visningsdelen, då kan det komma någon kaskad med bubblor som påvisar att det är dax att fylla på med någon liter osmosvatten igen.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste bara säga att det känns bra med den hjälp man får här på forumet. Det är dock inte bara här man får bra hjälp. Jag har varit på flera butiker och tittat och funderat, de flesta med mycket bra och tillmötesgående personal, men en butik har utmärkt sig. Hur mycket jag än tycker om den butik jag oftast gått till och som även erbjöd sig att ta en fika och noga gå igenom vad jag önskar och hur det skall lösas så kan jag inte låta bli att tacka för tipset om att besöka en känd butik i Täby. Det jag möttes av där i form av lyssnande och förståelse var det bästa jag hittils upplevt i en butik. Man ska väl inte på ett sånt här forum göra reklam för butiker, men det är så att jag vill påpeka att det som nybörjare verkar vara viktigt att även besöka flera butiker i jakten på vad man vill ha och för att få hjälp. Det blir mer uppenbart när man ser det som diskuteras här i verkligheten. I slutändan är det ändå så att någonstans måste man handla... och inte blir det på Konsum i detta fallet!

Så till akvarievalet. Jag har åter närmat mig RSM, de har många fördelar. Jag har idag, trots att jag tittat på 2 st begagnade RSM i gott skick, inte kunnat bestämma mig.......jag förstår inte varför jag kallas velig av min sambo.

Så här är det:

1. Platsen var akvariet skall stå är viktig, detta vet jag efter många år med olika akvarier.

2. Lättskött är roligare och finare, dvs dåliga grejor går bort!

3. Större = bättre i sötvattensvärlden verkar inte gälla i saltvattensvärlden, här är lagom billigare i skötsel och enklare att påverka samt får hyfsad balans.

4. Jag vill helst ha ett täckt akvarium, den korta förklaringen är att jag har en plan för hur jag skall kunna påverka avdunstning och temp.

5. Penga mässigt drar det lätt iväg när man är i "vill ha!"-stadiet. Det verkar dumt att sikta för högt då det ändå finns de som ger upp.

Nästa gång jag skriver här har jag nog köpt ett akvarium och kan börja med det som är viktigt!

Nämligen göra iordning ett akvarium!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag förstår inte varför jag kallas velig av min sambo.

Velig? :-) För mig tog det drygt 2 år och 2 månader att gå från idé till handling. I den tiden räknas förvisso regeringsförhandlingar, men ändå..

Ska bli kul o följa din tråd, kör hårt nu! :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då blev det köpt, hittade två fina akvarium som jag ville ha, ca300 liters och ett 450. Det fanns dock inte plats. Efter många funderingar var det bara att backa till början, vad var det jag ville ha? Jo ett akvarium som passade i hemmet och som stod på en bra plats. Jag hade tänkt mig ett mindre med lite levande sten och inte för stora uppstartskostnader....RSM. Det fick bli RSM, ett begagnat, men aningen uppgraderat med tystare fläktar. Jag hoppas att allt fungerar som det ska när jag fyllt det och får testa ordentligt... Har nu 90 liter vatten i och den stenen jag haft i detta vatten sedan nyår. Jag har snälla grannar som haft saltvatten länge, de hjälper mig säkert med mera vatten så att jag kan ta bort den doppvärmare och cirkulationspump jag har i nu. Sedan får jag börja leta efter ett sätt att göra eget vatten. Jag gillar kemi och teknik så här skall mätas och testas..

Just det, en fördel till med RSM för oss nybörjare. Pengarna kan läggas på utveckling av karet istället för uppstarts grejor.

Mer spännande akvarium blev det inte denna gång, men verkar vara ett bra sätt att komma igång.

Tack för all hjälp!

jag ska lägga upp lite bilder över vad som händer med den spännande stenen jag redan har i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...