Gå till innehåll

Amphiprion percula, skillnad mot A. ocellaris?


barneth

Rekommenderade inlägg

Hej , jag odlar både occelaris och percula och en av skillnaderna är att occellaris får tre ränder strax efter metamorfos(ca 2-3veckor) medans perculan tar ca 2år innan alla ränder är utvecklade. Perculan växer också långsammare. Vidare så är perculan snabbare och mera rörlig. Medans occelaris rör sig mer som en slöjstjärt, om du förstår vad jag menar. Perculan upplever jag också ha en spetsigare mera strömlinje formad kropp.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , jag odlar både occelaris och percula och en av skillnaderna är att occellaris får tre ränder strax efter metamorfos(ca 2-3veckor) medans perculan tar ca 2år innan alla ränder är utvecklade. Perculan växer också långsammare. Vidare så är perculan snabbare och mera rörlig. Medans occelaris rör sig mer som en slöjstjärt, om du förstår vad jag menar. Perculan upplever jag också ha en spetsigare mera strömlinje formad kropp.

/ Hälsningar Pär

Hej Pär och tack för ditt svar. Efter som jag har dig på "tråden", Kan man könsbestämma oxå, eller är det utanför vår värld?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollar du på Fishbase.com så hittar du de "officiella" beskrivningarna av arterna.

Hej Stig, jag kikar lite där. Men jag tror det antagligen är en engelsk sida och det gör mig lite tråkad då jag helst läser de svenska sidorna. Men som jag skrev, jag kikar där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Occelaris och percula har hormonstyrt kön. De börjar som könlösa och blir sedan först hane och sedan hona. Köper man små blir den kraftigaste hona nästa hane och sedan könlösa. Dör den största blir hanen hona och den största av de könlösa hane. Tillväxten regleras också så att honan blir betydligt större än hanen som är större än de könlösa. När man köper clowner är det smart att ta en stor och en liten. Då blir det inga större strider om vem som skall få vara hona.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Occelaris och percula har hormonstyrt kön. De börjar som könlösa och blir sedan först hane och sedan hona. Köper man små blir den kraftigaste hona nästa hane och sedan könlösa. Dör den största blir hanen hona och den största av de könlösa hane. Tillväxten regleras också så att honan blir betydligt större än hanen som är större än de könlösa. När man köper clowner är det smart att ta en stor och en liten. Då blir det inga större strider om vem som skall få vara hona.

Så enkelt det kan vara.

PS! Om man skulle applicera detta med hormonstyrt kön på min familj så skulle jag varit honan. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...