Gå till innehåll

Idéer för artificiell levande sten


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Jag har funderat lite på att tillverka artificiella levande stenar med cementbas. Tydligen är ett problem med artificiella levande stenar att de sällan har de fina håligheter som god autentisk levande sten har. En lösning som prövats för att få dessa håligheter är att tillsätta salt vid tillverkningsprocessen; saltet kan efter att cementen hårdnat tvättas bort vilket lämnar små hålrum. Problemet tycks dock vara att saltet försvagar cementen avsevärt så att stenarna lätt kan brytas sönder.

Jag har funderat på lite andra komponenter för att tillverka artificiell levande sten.

1. Perlit som ballast

Ett material som slår mig som idealt som ballast för stenen är perlit. Det är ett glasmineral som efter upphettning (expansion) bildar vita korn av sintrat glas. Porerna är öppna så att materialet lätt suger upp vatten. Perlit används av det skälet ofta som växtodlingssubstrat. Vad jag förstår skall Perlit vara ett ganska inert material som inte ger ifrån sig en massa metaller och elände. Ref:

http://www.dicalite-europe.com/chemrock-perlite.htm

Tror ni att perlit kan skapa cementsten med större andel håligheter än andra ballaster?

2. Socker istället för salt

Salt känns som ett dåligt val för cementgjutning. Det är en jonisk förening som jag tror försvagar cementen avsevärt (någon som vet mer?). Istället har jag funderat på att använda vanligt socker. Det är inte joniskt och borde till skillnad mot salt inte alls reagera med cementen. Men i likhet med salt är det lätt att tvätta ur stenen med vanliga vattenbad.

3. Fosfat och snäckskalsfråga

Jag förstår att snäckskal som ballast ser snyggt ut men introducerar fosfat. Är fosfaten bunden i själva skalet som mineral (kalciumfosfat t ex) eller kommer den från organiska föreningar som förorenar skalet? Dvs kan fosfaten tvättas ur snäckskalen om man avlägsnar de organiska föroreningarna (NaOH, klorin etc)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför inte bara köra med faxe sten??

gammal korall frånbörjan kan väl inte bli bättre att få liv i ! det är i allafall vad jag använt mig av o nu är dom riktigt bra! lite billigare oxå! 20kr/kg mvh Jerry

Jag har kört mycket faxesten förr och visst ser de bra ut efter något år eller så. Men kalksten av typen faxe är väldigt kompakt och har knappast samma typ av hålrum som bra levande sten har. Så kanske ett bättre alternativ till artficiell levande sten är att använda den äkta varan istället. :)

Förutom själva utmaningen i att lyckas tillverka artificiell levande sten så ser jag en potential att göra optimala och spännande inredningar i akvariet. Och om den tillverkade stenen dessutom har en porstruktur snarlik den äkta varan så desto bättre!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en del faxe i mitt kar, jag handplockade mina så jag fick så porös sten det var möjligt med faxe. Fungerar utmärkt som grund, men är absolut ingen ersättning för LS.

Har även ett par egentillverkade stenar tillverkade enligt metoden som finns i artikelgalleriet här på sg. Tycker det blev bra, men det tar j-igt lång tid innan den blir urkakad från fosfater mm.

Socker tror jag inte funkar särskilt bra då den är alldeles för fin, kan man få tag på socker med liknande stolek på kornen som grovsalt så är det säkert ett bättre val.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Socker tror jag inte funkar särskilt bra då den är alldeles för fin, kan man få tag på socker med liknande stolek på kornen som grovsalt så är det säkert ett bättre val.

Hm. Som du antyder tänkte mig vanligt strösocker men det finns väl inget som hindrar att man använder sig av pärlsocker eller krossat bitsocker (den gamla hederliga stenhårda varianten)? Fast jag trodde man önskade mindre hålrum än vad grovsalt/pärlsocker skulle skapa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...