Gå till innehåll

Claes tysta akvarium (planeringstråd)


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Efter några år i Tyskland har jag nu flyttat hem igen och funderar på att sätta upp ett nytt saltvattensakvarium. Därför startar jag denna planeringstråd så att jag kan bolla idéer och få mina idéer utvärderade.

För tillfället finns det ingen helt klar plan vad akvariet skall innehålla och jag tvivlar lite på att jag har energin som krävs för att hantera de mest känsliga korallerna. Å andra sidan finns det en hel del begränsningar. Jag är uppväxt med saltvattensakvarier (arv från farsgubben) och har redan sovit bredvid brummande pumpar, heta metallhalogenlampor och förstört både parkettgolv och plastmattor genom översvämningar. Den tiden är förbi. Det nya akvariet skall vara knäpptyst (får inte störa ljudet från elden i kakelugnen), ljusföroreningar skall elimineras och värmefrågan måste vara löst (dvs inga onödiga mängder med elkonsumerande pumpar etc).

Jag har hittat en solfri placering i vardagsrummet som erbjuder möjlighet att placera en sumpen i ett grannutrymme under husets trappa. Jag ser framför mig hur vattnet leds rakt igenom väggen till sumpen utan större fall. Genom att lägga sumpen i nivå med akvariet undviker jag därmed både ljud och elkonsumerande tryckpumpar. Vidare tror jag att detta minimerar risken för översvämningar - i alla fall om jag borrar två hål i akvariet och därmed får två redundanta utlopp. Idealt sett står cirkulationspumpen (pumparna) i sumpen för merparten av cirkulationen i akvariet. Ljudskapande utrustning (t ex skummare) placeras i sumpen och därmed inte i vardagsrummet. Här är en skiss på tänkt placering av akvarium och sump:

attachment.php?attachmentid=29339&stc=1&d=1231696126

Vattenreningsmässigt funderar jag på skummare med ozon (kanske t o m med träutströmmare för att minimera ljudet), DSB (väldigt tyst och energieffektivt) och eventuellt någon typ av biofilter som startas som ett vanligt nitrificerande biobollsfilter (Jag har tagit intryck av Lasse!) under de första veckorna för att sedan när akvariet är stabilt konverteras till ett denitrificerande filter med kolkällstillsats.

Ljusmässigt funderade jag först på LED men jag förstår att T5 ger mer ljusenergi per insatt energi så jag lutar åt det. Metallhalogen bygger för mycket ovanför akvariet och ger för mycket värme- och ljusföroreningar.

Tror ni mina krav på akvariet är realistiska?

post-2082-14468916609951_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, bara 35 cm djupt är första funderingen. Det gör att det minskar akvariets dominans i vardagsrummet (inte så stort vardagsrum - egnahemshus från 10/20-talet) men jag inser att det inte är idealt vad gäller inredning av akvariet (tacka vet jag kuber!). Jag har en känsla av att det kan bli väldigt mycket bakruta så om det realiseras måste jag hitta på något annat än den vanliga stenhögsinredningen. Jag funderar på tunn stenvägg av artificiell levande sten.

Höjden på akvariet är planerad till 50 cm men 10 cm tänkte jag sänka ned i möbeln pga DSBn.

Annars tyckter jag det är kul att göra en poäng av akvariets långsmala form. Det blir intressanta proportioner på smala långa akvarier även om de inte erbjuder goda fototillfällen för saltvattensentusiaster. Dvs jag har kanske tittat mer på hur akvariet passar in i rummet än hur inredningen passar in i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett långsmalt akvarium (jag specialbeställde det för diskusar) och har problem med aquascapingen. Det var en stockholmare som hade ett långt kar(2,3m?) som bara var 35cm djupt (kan ha fel). Det var några år sedan men någon kanske hittar länken?

Du har inte möjlighet att göra ett "väggakvarium" i stället? Att vara framrutan syns och resten är bakom väggen (som jag)? Då slipper du ströljus och minskar brummandet från pumpar mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte möjlighet att göra ett "väggakvarium" i stället? Att vara framrutan syns och resten är bakom väggen (som jag)? Då slipper du ströljus och minskar brummandet från pumpar mm.

Jag tror den idéen måste mogna lite mer hos mig... Att ta upp ett jättehål i en bärande vägg i huset och dessutom ta i anspråk den enda garderoben för ytterkläder på hela undervåningen känns lite... ...stort. :)

Men aquascapingen måste definitivt lösas. Kanske får akvariets form avgöra vem som kommer att bo i det snarare än vice versa?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett RSM (som jag har) är ju inte mycket mer än 35cm djupt. Jag skulle verkligen vilja ha mer - MEN det funkar hur bra som helst med aquascapen. I och för sig blir det inte särskilt öppet utan mer en stor klump. Men det är ju också ett litet akvarium. Bredden på 120 cm kommer antagligen att medgöra lite öppnare aquascape trots dåligt djup. Man får satsa på att hitta många smala stenar och sådär bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå!!

tycker att dina ideer om hur din teknik ska vara låter helt kanon.

jag har ett kar som är 120x50x50 och jag tycker att det va svårt att få till när man inte har nått djup att jobba på. så om du ska ha 35 cm så kanske du ska hitta på nått smart. jag tänkte att du skulle kunna kapa dina stenar med en fogsvans förhoppningsvis.... dom är rätt så porösa ju. då får du en flat sida som du kan sätta mot bakrutan på så vis kunna bygga snyggt och få upp stenen nära bakrutan.. en ide...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...