Gå till innehåll

Bygga akvarium av hyllplan i härdat glas?


jorgen

Rekommenderade inlägg

Satt och funderade på hur man kunde bygga ett billigt akvarium (har precis köpt hus så ekonomin tillåter inte riktigt stora utgifter, men jag skulle vilja bygga ett eget kar)

Kom att tänka på att ett väldigt stort världskänt möbelföretag säljer billiga glashyllplan av härdat glas. Någon mer än jag som tänkt på dessa att bygga med?

Är det någon nackdel att ha härdat glas i akvariet? Mer än att det blir svårt att skära och ändra måtten på hyllplanen?

Tanken är att bygga en liten nanokub med möbel och sump undertill i möbeln.

Vill gärna höra era åsikter och tankar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt och funderade på hur man kunde bygga ett billigt akvarium (har precis köpt hus så ekonomin tillåter inte riktigt stora utgifter, men jag skulle vilja bygga ett eget kar)

Kom att tänka på att ett väldigt stort världskänt möbelföretag säljer billiga glashyllplan av härdat glas. Någon mer än jag som tänkt på dessa att bygga med?

Är det någon nackdel att ha härdat glas i akvariet? Mer än att det blir svårt att skära och ändra måtten på hyllplanen?

Tanken är att bygga en liten nanokub med möbel och sump undertill i möbeln.

Vill gärna höra era åsikter och tankar.

Är det härdat glas så skulle jag nog inte råda till att bygga ett akvarium med det.

Blir liksom inte bra när det spricker ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men med tanke på att det är härdat glas är väll risken att det spricker minimal, eller har jag fel?

Det är inga stora volymer vatten så trycket borde väll inte bli så stort?

Måtten på det tänkta akvariet var B36 x D36 x H56 =72,5l. plus sump i samma mått undertill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men med tanke på att det är härdat glas är väll risken att det spricker minimal, eller har jag fel?

Det är inga stora volymer vatten så trycket borde väll inte bli så stort?

Måtten på det tänkta akvariet var B36 x D36 x H56 =72,5l. plus sump i samma mått undertill.

Inte för att jag provat själv men om du söker på härdat glas här på forumet så får du säkert massor av anledningar till att inte använda det.

Alla avråder att använda det pga risken för CRASH BOOM BANG PLASK syndromet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett riktigt stora akvarier byggda i härdat glas så det är rakt inte omöjligt i och för sig, det kan vara ett bra material och det är betydligt starkare än vanligt glas. Men, det finns ett par rejäla men.

Det är inte svårt att skära i härdat glas. Det är i stället omöjligt, försöker man så kommer det absolut oundvikliga resultatet att bli en hög glaskross. När en glasruta är härdad så får man acceptera att använda den med de mått den har, det går helt enkelt inte att göra nåt annat.

Härdat glas är också starkt på många sätt, för vattentryck eller om man råkar sopa till det mitt på rutan så tål det mycket mer än vanligt glas. Kanterna däremot är känsliga och det tråkiga där är att slår man ur en flisa i kanten så är det stor och uppenbar risk att hela rutan blir till en grushög.

Så för all del, bygg gärna i härdat glas men använd då hela rutan med de mått den har och sätt för all del på någon typ av ram som skyddar kanterna, annars kan det gå illa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det härdat glas så skulle jag nog inte råda till att bygga ett akvarium med det.

Blir liksom inte bra när det spricker ;-)

Fanns nån tråd på RC om att RedSeaMax akvarierna är av härdat glas så det kan väl inte vara helt omöjligt att använda härdat glas till ett akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fanns nån tråd på RC om att RedSeaMax akvarierna är av härdat glas så det kan väl inte vara helt omöjligt att använda härdat glas till ett akvarium?

Finns det några direkta fördelar med att bygga i härdat glas?

Mer än att det håller bättre, under vissa omständigheter.

Tycker den fördelen äts upp av att det kan "explodera" under andra omständigheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns definitivt vissa fördelar med härdat glas. I och med att det är starkare så kan man använda något tunnare glas vilket innebär ett lättare akvarium. Ibland räknas vart kilo när burken skall in...

Med undantag för kanterna är glaset också mer slagtåligt och det är också hårdare och mer motståndskraftigt mot repor. Spricker det blir det inte heller lika farliga skärvor som efter vanligt glas.

Jag skulle inte vilja påstå att härdat glas är varken bättre eller sämre än vanligt glas, det är snarare annorlunda. Det har vissa bra egenskaper men också en allvarlig brist nämligen att kanterna är så känsliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

min lilla kub är byggd av just ikeaglas... gav 2 kr st på fynda och fixa... hittills har det funkat fint, men ett annat härdat glas jag hade som täckglas fick sig en smäll på kanten och exploderade, händer fortfarande att jag hittar små små bitar i fötterna...

den stora nackdelen är ju att de bara finns i de mått de finns i, dvs, det går inte att skära i glaset, då får man splitter över hela golvet... på mitt kar sticker det ut 2 cm i botten på baksidan, det kan jag leva med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...