Gå till innehåll

JiZeta:s RSM 130


jizeta

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Började detta år med att ränna å köpa mig ett Red Sea Max 130-liters. Har sysslat med sötvatten på amatör-hobbynivår i några år och blev väldigt sugen på ett RSM när min bror köpte ett någon vecka tidigare. Mitt har nu stått igång någon vecka och jag inväntar att de olika värdena i vattnet ska stabilisera sig.

Sitter dessvärre på en lite begränsad ekonomi men med lite snålande och mycket pasta ska det nog gå att göra något med det. För tillfället ligger det runt 14 kg levande sten i och jag väntar med spänning på vad för sorts liftare som kan ha tagit sig med. Hittills har det bara visat sig vara ett par rörmaskar och de *svordom* glasrosorna. Har "wackat" 4-5 st med citroninjektion och kokande ättiksvatten men har hittat 4 till idag...visserligen små men ändå.

Hur som helst...tänkte lägga upp några bilder på burken och några frågetecken som nån kanske kan hjälpa mig att räta ut. Jag undrar vad det lila, lite mjuka är. Vad är det där orange "slemmet"? Är det sista en liten skivanemon och vet nån isf vilken art?

Ber om ursäkt om bilderna är lite dåliga...osams med kameran. :smiley9:

Sen tänkte jag kolla om någon i Uppsala-området kanske har några fraggar sen när det väl är dags att introducera sådant...eller nån som känner nån som känner nån som har en faster i Uppsala med omnejd som sysslar med sånt...;)

post-4355-14468916634499_thumb.jpg

post-4355-14468916634625_thumb.jpg

post-4355-14468916634724_thumb.jpg

post-4355-14468916634807_thumb.jpg

post-4355-14468916634936_thumb.jpg

post-4355-14468916635091_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja mycket snyggt , hoppas det blir fint med lite fraggar sen när det blir dags.

Och hoppas du blir av med dom dära fina glasrorsen haha fan jag hatar dom också.

Hoppas jag får se lite bilder när deet har kommit in lite invånare också.

Och lycka till med alt.

MVH Jonas74

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tackar och bockar. Var till Triton och köpte ett par kilo LS till idag...fick bl.a med en liten anemon (som en "ny" 50-öring ungefär) och något jag tror är ormstjärnor. Sticker ut ett gäng svart-vita armar ur en sten. Fick även med lite makroalger och ett par håriga krabbor. Algerna har jag förstått kan vara bra att ha i början, men krabborna är jag osäker på...bruna och håriga. Tror jag läst här nånstans att håriga krabbor är o-bra...fick dessvärre ingen bild på dem.

post-4355-144689166397_thumb.jpg

post-4355-14468916639837_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering...tänkte plocka bort den där Majano-anemonen med en teknik som jag läst här. Att man placerar ett föremål över den som den så den hamnar i skugga och på så vis, med lite tur, kryper upp på föremålet, plockas upp och slängs. Lät det vara så i 1,5 dagar och upptäckte då att den redan hade "skjutit skott"...satt en till liten bredvid. Sagt och gjort...bestämde mig för att ta bort den på min villkor istället. Plockade försiktigt bort stenen den satt på, kokade anemonen och drog bort den. MEN...när jag sen skulle lägga tillbaka stenen och börjar lirka för att få dit den som den satt gick det inget bra...

"Om jag flyttar lite på den då..."

"...hmmm...den verkar så lite ostadigt...borrar ner den lite till"

"...nu ska vi se om det går..." RAAAAAAAAAS!!

Halva mitt rev gick åt fanders. Så nu har jag spenderat 2 dagar åt att svära och försöka knåpa ihop något nytt...fick stabilisera en del grundstenar vilket gjorde det omöjligt att bygga upp det igen som det var...

En KUL grej hände däremot idag...kommer hem från jobbet och ska kolla in om någon av ormstjärnorna tagit sig ut kanske. Sätter mig ner och ser hur en "vindpust" blåser bort sand vid den knytnävsstora stenen.

"WOW...vad var det...kanske en av krabborna som vågat sig fram och sprang iväg?"

Snokade lite med ficklämpa men konstaterade att den nog var långt borta. Men så kom en vindpust till och efter lite undersökningar ser jag att hela den "stenen" är en mussla av något slag...ska bli intressant att se mer av den...

Ska försöka få upp lite bilder framöver...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur som helst...tänkte lägga upp några bilder på burken och några frågetecken som nån kanske kan hjälpa mig att räta ut. Jag undrar vad det lila, lite mjuka är. Vad är det där orange "slemmet"? Är det sista en liten skivanemon och vet nån isf vilken art?

Det lila är nog nån makroalg, det orangea är nog ett svampdjur och det sista skulle jag gissa på att det är nån alg det med men bilden är ju inte den bästa så det är möjligt att du har rätt ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Dags att uppdatera...

Revet är ombyggt sen sist och det har även tillkommit en städpatrull (2 tricolor eremiter och 10 turbosar).

Har även införskaffat en Xenia (som råkade bli två), en fragg med gröna stjärnpolyper samt en med några grönbruna knappar. Fyra stora rörmaskar bor där med...

post-4355-1446891683337_thumb.jpg

post-4355-14468916833536_thumb.jpg

post-4355-14468916833695_thumb.jpg

post-4355-14468916833843_thumb.jpg

post-4355-14468916833995_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...