Gå till innehåll

Ang Rio Nano skimmer


diskustok

Rekommenderade inlägg

Jag har en som jag är väldigt nöjd med, var lite pyssel "inte mer än andra" att få till så den skummar så som man vill, men när man väl ställt in den så fungerar den.

Prisvärd skummare som gör det den ska. Glöm inte att göra rent den då och då, du märker att den går slöare än vanligt och då bör man plocka ner den för rengöring, lätt att plocka isär och montera ihop tycker jag, samt att den har ett litet kolfilter inbyggd i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en som inte fungerar som den skall, pumpen går het och om jag ger den såpass luft att den gör nån nytta så tappar den taget efter en stund. Jag vet inte vad felet är, har nån några tips på åtgärder så är det välkommet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några tankar:

Sughöjd max 4 cm?

Luftrörets höjd kan justeras liksom tätningsmuttern kring denna, åtdragen ordentligt?

Avlagringar i pumpen? rengöring?

Har du kvar filtret i sista kammarens utlopp? Ventilen för i vatten stigarrröret öppen?

Jag har fö plockat bort sugrörets nedre del för att pumpen lättare suga med lite midre tryckkfall,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några tankar:

Sughöjd max 4 cm?

Luftrörets höjd kan justeras liksom tätningsmuttern kring denna, åtdragen ordentligt?

Avlagringar i pumpen? rengöring?

Har du kvar filtret i sista kammarens utlopp? Ventilen för i vatten stigarrröret öppen?

Jag har fö plockat bort sugrörets nedre del för att pumpen lättare suga med lite midre tryckkfall,

Höjd ca 3 cm

Inga tendenser till tjuvluft vid muttern när jag tätar sugröret och det senare har åkt upp och ner en hel del.

Att det finns skit nånstans har jag ju mistänkt eftersom pumpen blir så varm men jag har inte hittat nåt anmärkningsvärt när jag plockat isär grejorna.

I sista kammaren ligger det några biobollar. Ventilen fullt öppen.

Nederdelen på sugröret vill jag inte ta bort eftersom jag säkert får in djur i skummaren om inte silkorgen är på plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Höjd ca 3 cm

Inga tendenser till tjuvluft vid muttern när jag tätar sugröret och det senare har åkt upp och ner en hel del.

Att det finns skit nånstans har jag ju mistänkt eftersom pumpen blir så varm men jag har inte hittat nåt anmärkningsvärt när jag plockat isär grejorna.

I sista kammaren ligger det några biobollar. Ventilen fullt öppen.

Nederdelen på sugröret vill jag inte ta bort eftersom jag säkert får in djur i skummaren om inte silkorgen är på plats.

Har du gjort rent den ordentligt under rinnande vatten?

Har du gjort rent den innan och kanske då tappat bort något från pumpen?

Jag har märkt att när man plockar isär den så kan det vara lite svårt att få tillbaka insugsröret över pumpen, man får lirka rätt mycket men man känner när man får den på plats, kan ju vara värt att titta på iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tackar för alla förslag men jag vet inte riktigt om det är rätt diagnos på gång än. Att det skulle dra tjuvluft nånstans är ju nåt jag funderat över men om jag täpper igen sugröret för luft så är det minimalt med bubblor som kommer ur pumpen.

Rent tycker jag att det är, däremot så finns ju möjligheten att det fattas nån pryl. Frågan är ju bara då hur jag skall veta det? Jag tycker det ser lite kontigt ut med huven över impellern, den som vattenröret går ner i, den verkar inte ha nåt definerat läge så det går att sätta utströmmningsöppningarna hur som, hur skall de stå egentligen eller är det nåt mer som borde finnas där nere?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej

Jag har samma problem som du verkar det, jag får inte min Rio Nano skimmer att funka heller,

den skummar inget alls. Vet inte vad som är fel, skall det sitta något på luftröret som sitter ner

i insugsröret eftersom det är gängat. Får inte till några bubblor alls i skummaren???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...