Gå till innehåll

Pumpproblem i RSM


Morot

Rekommenderade inlägg

Hej.

Efter att läst på i ett halvår här på guiden har jag så äntligen fått igång mitt första saltkar. Det blev ett RSM, som jag kände var ett "enklare" startalternativ än att modda ihop ett själv på första försöket.(har redan börjat planera nästa kar)Jag känner heller ingen som är saltis som kunde hjälpt mig rent praktiskt.(dåligt med saltisar i Lysekil) Men fantastiskt mycket bra info på denna sida för oss nybörjare. Jag har annars alltid haft sötvattenskar, men det här är som att börja om på noll.

jag har haft igång karet sedan nyårsafton och det puttrar på bra. Mycket roligt att titta på, speciellt när ljuset är släckt.(kan sitta i timmar och glo)

Har bara släppt i en städpatrull,10 tectus och en nassarius än så länge och har väldigt lite alger,de jobbar fantastiskt bra.

Förlåt min utläggning, nu till mitt problem:

Jag har en ständig microdimma i mitt kar, och jag har prövat och läst allt som jag kan hitta om detta problem hos andra RSM ägare. Det är alltså inte filtervadd, ytavrinning, eller skummare som är orsak till bubblorna. Problemet är att det är för "bra" sug i pumparna, det blir alltså för lite vatten i sumpavdelningen hur jag än gör. Har jag på bägge pumparna så står vattennivån ca 6 cm ner på pumphuset. Vattennivån går alltså inte ner till pumparnas insug, men det verkar som dom inte är täta i pumphuset.

Hur löser jag detta??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag har den vita och svarta kvar, men provade i ett dygn utan och det hjälpte inte.??

ett tips där, kasta den vita, och halvera den svarta så att den mer liknar en kub typ. ,tryck sen

ner den svarta så den precis kommer under gallernivån.

plastskivan framför gallert mellan visningsdelen och sumpdelen , är den skivan helt nere ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset, men om det inte hjälper att helt ta bort dom så..

Jag har provat alla tänkbara inställningar med ytavrinningen också.

Jag funderar på att ta en ca 15 cm lång slangbit och koppla på pumparna så att de kommer längre ner i sumpen, och trä slangen genom utblåshålet med någon sorts koppling, skulle det funka??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset, men om det inte hjälper att helt ta bort dom så..

Jag har provat alla tänkbara inställningar med ytavrinningen också.

Jag funderar på att ta en ca 15 cm lång slangbit och koppla på pumparna så att de kommer längre ner i sumpen, och trä slangen genom utblåshålet med någon sorts koppling, skulle det funka??

det kan hjälpa men ska inte behövas.. det jag tänker på är att om EN av pumparna klara o suga in lite luft uppe vid rotorn, dvs mellan pumphuset o plastgrunkan man monterar över rotorn.

då tycker jag att du ska reklamera den delen o få ut en ny.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, ska pröva att köra dom en och en och se om det bara är en som suger luft, men jag tror det är bägge, för bägge pumparna skickar stötvis ut bubbelkaskader, men det kan ju vara bubblor i "systemet" iofs.

Tack för hjälpen Manne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, ska pröva att köra dom en och en och se om det bara är en som suger luft, men jag tror det är bägge, för bägge pumparna skickar stötvis ut bubbelkaskader, men det kan ju vara bubblor i "systemet" iofs.

Tack för hjälpen Manne.

Har samma problem - på båda pumparna är inte tätningen mellan pumphuset och plastbotten tillräckligt bra. Kan inte heller se hur den skulle kunna vara det eftersom det inte finns någon som helst packning/gummi.

Testa att ta upp pumpen ur karet, håll för utblåset med tummen, fyll pumpen med lite vatten och blås lite försiktigt i insuget så ser du hur det rinner ut överallt..

Jag tätade den ena med gängtejp och spände fast plastbotten med ett buntband, det funkade bra på den ena, men den andra ville inte samarbeta. Den tätade jag genom att limma el-tejp som tätning runtom. limmade försiktigt fast ena tejpkanten på pumphuset, lät det härda, vek ner tejpen och limmade försiktigt på plastbotten så att botten inte är sammanlimmad med pumphuset så att det går att skära upp tejpen och få loss bitarna.

Gick denna väg eftersom jag vart så j***a lack på bubblorna, och dels för att jag har planer på att ersätta dessa pumpar med en annan pump längre fram.

Det verkade ganska bra igår kväll med bubblorna, får väl se hur det ser ut när jag kommer hem ikväll...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ytavrinningen är längst ner och filtersvampar, makaroner och kol är borttaget och nivån i pumpfacket inte räcker upp ovanför skarven mellan pumphuset (grå) och insugsröret (svart) så är det helt enkelt för lite vatten i karet eller någonting annat som blockerar vattenflödet.

Enligt instruktionsboken så ska vattennivån vara ungefär mitt på pumphusen inte nere på de svarta insugsrören.

Jag höll på att bli galen på samma bekymmer innan jag byggde en automatisk vattenpåfyllare, problemet är helt enkelt att systemet är väldigt känsligt vad det gäller vattennivån, en eller två liters avdunstning/påfyllning leder definitivt till problem enligt min erfarenhet med antingen ytavrinningen, pumpinsugen (mikrobubblor) eller skummaren (sämre/ingen skummning).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har inga problem med mina 2 pumpar.. funkat från första början, ibland kommer en kaskad från någon pump, det betyder dock bara att jag inte fyllt på med osmosvatten på ett par tre dagar.. fyller på med ca 2liter då , sen rullar det på igen som vanligt.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ytavrinningen är längst ner och filtersvampar, makaroner och kol är borttaget och nivån i pumpfacket inte räcker upp ovanför skarven mellan pumphuset (grå) och insugsröret (svart) så är det helt enkelt för lite vatten i karet eller någonting annat som blockerar vattenflödet.

Enligt instruktionsboken så ska vattennivån vara ungefär mitt på pumphusen inte nere på de svarta insugsrören.

Jag höll på att bli galen på samma bekymmer innan jag byggde en automatisk vattenpåfyllare, problemet är helt enkelt att systemet är väldigt känsligt vad det gäller vattennivån, en eller två liters avdunstning/påfyllning leder definitivt till problem enligt min erfarenhet med antingen ytavrinningen, pumpinsugen (mikrobubblor) eller skummaren (sämre/ingen skummning).

Ja, men vattennivån hos mig är mitt på pumphusen, så varför suger dom luft då??

Verkar vara samma problem som hos Marko. Konstruktionsfel??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, men vattennivån hos mig är mitt på pumphusen, så varför suger dom luft då??

Verkar vara samma problem som hos Marko. Konstruktionsfel??

Min vattennivå i sumpen var precis i underkant av pumpen, och är nu precis i överkant av genomföringshålet. Fortfarande lite bubblor, fattar inte riktigt vad det kan bero på - pumparna har snurrat med saltvatten i drygt en månad så dom borde ju vara inkörda om det nu skulle vara något sådant. Skumt är det hur som helst. Och :censur: irriterande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har samma problem - på båda pumparna är inte tätningen mellan pumphuset och plastbotten tillräckligt bra. Kan inte heller se hur den skulle kunna vara det eftersom det inte finns någon som helst packning/gummi.

Testa att ta upp pumpen ur karet, håll för utblåset med tummen, fyll pumpen med lite vatten och blås lite försiktigt i insuget så ser du hur det rinner ut överallt..

Jag tätade den ena med gängtejp och spände fast plastbotten med ett buntband, det funkade bra på den ena, men den andra ville inte samarbeta. Den tätade jag genom att limma el-tejp som tätning runtom. limmade försiktigt fast ena tejpkanten på pumphuset, lät det härda, vek ner tejpen och limmade försiktigt på plastbotten så att botten inte är sammanlimmad med pumphuset så att det går att skära upp tejpen och få loss bitarna.

Gick denna väg eftersom jag vart så j***a lack på bubblorna, och dels för att jag har planer på att ersätta dessa pumpar med en annan pump längre fram.

Det verkade ganska bra igår kväll med bubblorna, får väl se hur det ser ut när jag kommer hem ikväll...

Hur går det med bubblorna Marko? Har dom försvunnit.

Jag har prövat alla tips,men inget som funkar. Fortfarande massa bubblor. Nu tar jag snart dom j**vla pumparna och bytar ut mot en riktig. Har jag haft otur och fått två måndagsexemplar???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det med bubblorna Marko? Har dom försvunnit.

Jag har prövat alla tips,men inget som funkar. Fortfarande massa bubblor. Nu tar jag snart dom j**vla pumparna och bytar ut mot en riktig. Har jag haft otur och fått två måndagsexemplar???

Tjena,

Tyvärr så skjuter den ena pumpen fortfarande bubblor. Har testat med väldigt hög vattennivå i sumpen och den skjuter fortfarande bubblor, så min slutsats är att den på något otroligt sätt drar in luft genom toppen av pumphuset.. Vilket ju är maximalt o-bra ifall det sipprar in vatten i maskineriet och kommer i kontakt med 220V AC. Måste testa lite till men det lutar åt att gå tillbaka med pumpen och se ifall man kan göra ett snabbt byte, annars får jag leva med bubblor och försöka lösa det med en ny pump...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En idé, stäng av pumparna var för sig, ta loss dem och ta loss alla lösa delar (insugsrör, impeller och "lock"). För sedan ned pumpen i vatten igen så att hålet där impellerns magnet ska vara blir luftfyllt och kolla ifall det kommer luftbubblor nånstans ifrån (tex där sladden går ned i pumphuset).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En idé, stäng av pumparna var för sig, ta loss dem och ta loss alla lösa delar (insugsrör, impeller och "lock"). För sedan ned pumpen i vatten igen så att hålet där impellerns magnet ska vara blir luftfyllt och kolla ifall det kommer luftbubblor nånstans ifrån (tex där sladden går ned i pumphuset).

Bra idé. Ska testa, men det känns som att man måste ha fullt flås i pumpen för att den ska generera tillräckligt "sug" som drar in luft nånstans, för om jag bara lyfter ur pumpen, håller för utblåset med tummen och blåser in i insuget så är det tätt.. :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marko,

du skriver att det inte är skummare, misstänker att du stängt av den ett par timmar och kollat om det ändrat sig? och att du läst de att RSM tillverkade massa felaktiga skummare ett tag, som blåste ut massa microbubblor, och att om man har en skummare med en blå muff runt pumpen så behöver man inte vara orolig, `??

alltså, det jag inte riktigt förstår, om en pump suger luft, då låter det verkligen, då bildas en virvel och ett ordentligt slörp ljud..

kavitation.. - nä, inte en chans att pumpar i dessa sammanhang kaviterar.. skulle knäcka impellern vid första bubbla.

och det är bubblor - inte dimma från bottensubstratet..

jag tänker i alla fall byta pumpar i mitt rsm till någon maxi-jet på 1000-1500 liter.. sedan sätta ett y-kors och använda de båda utgångarna, eftersom detta är forumet, är det någon som har något förslag?

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På en av våra pumpar hade det övre svarta locket släppt lite, locket där sladden går in.

Men efter lite super lim funkar det igen och bubblorna har slutat.

Aha! På min pump är också det övre locket löst.. låter lite tokigt att det skulle komma in luft den vägen eftersom det då borde kunna komma in vatten också, eventuellt in i motorn.

Hade en crazy idé om att jag skulle trä en plastpåse över pumpen och täta runt ublåset in i karet.. då skulle jag "se" ifall luften som är fångad i plastpåsen sakta försvinner.. då är det ju som du skriver att det kan läcka uppifrån.

PeterGG:

Yes. Har testat med skummaren avstängd en hel dag, ingen skillnad. Nu har jag bytt till en Tunze skummare, men originalet hade en blå muff.

Pumpen suger inte luft i samma mängd som t.ex. en skummarpump, utan det kommer en liten hostning då och då, kanske var 5:e till 20:e sekund, lite beroende på dagsform, med microbubblor. Man ser att det skjuts ut ur pumpmunstycket, så det är inte något sediment som lurar ögat i det här fallet.

Om du kommer på en bra lösning på genomföring från returfacket till visningsdelen, let me know..

Jag ska mäta lite, hoppas att det är standard gänga på pumparnas utblås och munstycken så kan man eventuellt ta ett pvc rör som man kan gänga och använda som genomföring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...