Gå till innehåll

Koraller som dör ut!


rickard598

Rekommenderade inlägg

Har haft igång mitt 300l i snart 1månad, startade det med beg. ls som jag även fick med en massa fina stenkoraller till, såg jättefint ut i 1v sedan dog alla koraller ut, inte en efter en utan alla samtidigt, och snabbt gick det med, över en natt. Så efter det tog jag det lugnt med karet och nu provade jag att ställa över en acropora ifrån clownhotellet som varit igång ett halvår, såg fin ut i kanske 4dagar, sen blev det samma med denna korall

Ställde även i en euphyllia och den såg bra ut i 3dagar sen började den dra in polyperna och såg liet "hängig" ut så den flyttades över tillbaka till clownhotellet och genast efter några timmar såg den jättebra ut.

Vad kan vara fel?

alla värden är bra förutom kh som är lite lågt, men har svårt att tro att det gör så koraller dör ut?

Salt 1,025

Nitrit 0

Nitrat 3

Fosfat 0 (på saliferts)

Ca 420

Kh 5

Mg 1400

Jod, 0,01ppm.

Obs. Koppade inte korallerna extremt försiktigt, tog över en timma och hade i lite lite vatten var 5min så det borde inte vara problemet?

Vad tror ni man ska göra? bara vänta? hade tänkt göra 50l vattenbyte i helgen.

Tacksam för alla svar.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte tiden har någon betydelse i detta fallet, en månad är mer än tillräckligt för att kunna sätta ner stenkoraller, och när dessutom sten och korall kommer från samma kar så är det nog inte där problemet ligger.

Temperatur?

Belysning?

Kör du med samma salt i båda karen?

Några andra tillsatser?

Jag hade sett till o höja kH till iaf 8 om det hade varit mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är väl har du har problemet.

Var vattnet nyblandat när du startade upp det? Tillsatte du några bakterier?

Din begagnade sten kanske utsatts för någon medicinering eller annan misshandel.

Japp, vattnet var nyblandat. Nej stenen har ej utsatts för medicinering. Han körde uv när det behövdes. Tillsätter ultrabak och Zeobak.

Jag tror inte tiden har någon betydelse i detta fallet, en månad är mer än tillräckligt för att kunna sätta ner stenkoraller, och när dessutom sten och korall kommer från samma kar så är det nog inte där problemet ligger.

Temperatur?

Belysning?

Kör du med samma salt i båda karen?

Några andra tillsatser?

Jag hade sett till o höja kH till iaf 8 om det hade varit mitt kar.

Tempen ligger mellan 24,9-25,9 Har 4*54W t5 borde vara tillräckligt? Nej jag kör inte med samma salt, i clownhotellet kör jag Reef crystals och i 300l kör jag med H2O D-D. tillsätter ultrabak och Zeobak. Håller på att höja upp Kh,t nu men kan det vara det som är boven? Vad kan vara fel annars? Sökt lite men hittar inte så många svar tyvärr. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, vattnet var nyblandat. Nej stenen har ej utsatts för medicinering. Han körde uv när det behövdes. Tillsätter ultrabak och Zeobak.

Tempen ligger mellan 24,9-25,9 Har 4*54W t5 borde vara tillräckligt? Nej jag kör inte med samma salt, i clownhotellet kör jag Reef crystals och i 300l kör jag med H2O D-D. tillsätter ultrabak och Zeobak. Håller på att höja upp Kh,t nu men kan det vara det som är boven? Vad kan vara fel annars? Sökt lite men hittar inte så många svar tyvärr. :(

kolla i artikeln "saltvattens kemi för dummies" vad lågt KH har för effekt på koraller!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det låter som du gör allt "rätt". Jag hade tom så lågt som 23 grader utan problem för koraller.

Min teori är dock bakterierna du tillsätter. Hur mkt doserar du? Jag slutade efter ca två veckor när mina stenkoraller åkte i. Innan doserade jag för mkt eftersom det inte fanns något i karet och jag ville dra ned näringsämnena. "Råkade" göra detta med koraller i och resultatet blev RTN, men jag lyckades sluta i tid för de korallerna mår bra nu ett halvår senare.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det låter som du gör allt "rätt". Jag hade tom så lågt som 23 grader utan problem för koraller.

Min teori är dock bakterierna du tillsätter. Hur mkt doserar du? Jag slutade efter ca två veckor när mina stenkoraller åkte i. Innan doserade jag för mkt eftersom det inte fanns något i karet och jag ville dra ned näringsämnena. "Råkade" göra detta med koraller i och resultatet blev RTN, men jag lyckades sluta i tid för de korallerna mår bra nu ett halvår senare.

Mvh Thomas

Jag doserar 3droppar Zeo bak och ungefär halv ml utav ultrabak Zeo bak 2ggr i veckan ultrabak varje dag. Är 4*54W tillräcklig belysning för karet?

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...