Gå till innehåll

Ostabilt KH!


hansson_1985

Rekommenderade inlägg

hallå!

jag har ett kar på 350 liter vatten i med sump och ja får buffra KH varje dag om ja ska hålla det över 7. är det normalt? ja får tillsätta 10 ml av det varje dag. om det är normal finns det nått smidigare sätt att buffra med så man slipper springa och buffra varje dag om man vill åka på semester?

jag buffrar med Salifert KH + pH buffer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej!

Vargklo

om ja tillsätter mer en 10 ml så höjer ja mer en 1 enhet i KH och det är ju inte så bra för koraller och fisk. och ja har inte tid att springa till karet 3 gånger per dag och buffra oftare om det va det du mandade?

Haver

har tittat lite på det och det kommer nog att bli nått sånt.. eller måste bli nått sånt om man ska kunna åka bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kollar Ballingmetoden ser du vad som brukar förbrukas proportionellt sett. Är det alltför stor skillnad skulle jag kolla testerna hos någon annan Enköpingsbo.

Jag skulle inte använda något kombipreparat som man inte vet vad det innehåller.

Bara kalciumklorid, magnesiumklorid och natriumbikarbonat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kollar Ballingmetoden ser du vad som brukar förbrukas proportionellt sett. Är det alltför stor skillnad skulle jag kolla testerna hos någon annan Enköpingsbo.

Jag skulle inte använda något kombipreparat som man inte vet vad det innehåller.

Bara kalciumklorid, magnesiumklorid och natriumbikarbonat.

jag andvänder salifert coral calcium, salifert magnesium powder, salifert KH + ph buffer. det borde ju funka bra med dom tycker ja.

ska gå över till ballingmetoden när ja har fått slut på dom här tänkte ja.

korallerna växer så det knakar så nått fel på mina värden kan det inte vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...