Gå till innehåll

ID - Snäcka?


Marko

Rekommenderade inlägg

Jag har ju ett extra-akvarium för lite olika syften (förvara extra LS-bitar, temporär förvaring av koraller efter beskärning, odla pods och sånt). För att gynna förökningen av dessa snäckor när jag inte hade så många så ville jag hålla dom i RSMet för att de lättare ska finna varandra och föröka sig. När man flyttar lite LS-bitar mellan karen följer det ju ibland med lite snäckor som gömt sig. Så jag brukade flytta tillbaka dom. Och då kan man ibland observera deras försvarsteknik - som vissa ödlor släpper de ifrån sig "svansen" som sitter och vickar medan själva snäckan kryper iväg. Sen växer den ut igen. Ser rätt knasigt ut med en lös stump som sitter och vickar på glaset. Ja, det var bara en liten anekdot som jag inte vet vad jag ville säga med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försöker ju som sagt medvetet "odla upp" dom. Jag har också varit rädd att dom ska dö ut.

Jag uppskattar att 5 har blivit ca 50 på ca 6 månader - men de allra flesta är pyttesmå bebisar ett par millimeter långa.

Så fort jag säkerställt att jag kan driva upp tillräckligt antal till vuxen storlek så delar jag gärna med mig om du vill prova igen. Ser gärna att det startas fler kolonier i Skåne nämligen så jag kan få tillbaka om jag råkar ut för en massdöd hos mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...