Gå till innehåll

Bilder från Xavante - 390 liter


Xavante

Rekommenderade inlägg

Visst här kommer lite info.

390 L + 70 L sump

Ljus: 1 Giesemann 230 ecoplus 250w. 2st 39w T5 (actinicplus och aquablue) , Skummare: TopFathom100, ADN75 nitratfilter. Uvc: deltec 20w T5. Cirkulation: Tunze turbelle stream 6000 med singelcontroler. och oceanrunner 3500 för återflödet från sump till huvudkar.Osmos och automatisk vattenpåfyllning.

Ca 65kg LS

Vatten värden. Ph:8,3kH:10 CA: 410-430 Nitrit:0 Nitrat: 10mg/l

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får säga att det är väldigt fint! Har tidigare tittat lite på ditt kar

under besökares akvarium. Det har nästan samma mått som det karet jag

förhoppningsvis kommer att starta upp lite senare i år.

Ljus och pumpar är ungerfär samma som jag själv hade tänkt mig så jag

är väldigt nyfiken på hur du upplever måtten på karet, ljuset och

vattenflöde.

Det vore väldigt intressant att höra hur du upplever dessa i jämförelse

med andra kar och vad du är mest nöjd med när det gäller det rent

tekniska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christian, kul att du gillade karet, Jag är väldigt nöjd med måtten , har mest haft standard mått tidigare, gillar proportionerna på det här karet bättre (L:100cm ,H:65cm D:60cm) Jag hade tänkt mig att det skulle vara 110långt 65 högt och 65 djupt ,men fick inte plats med det.

Den tekniska biten är ok ,skummaren(TF100) är effektiv men låter en del (jag har lyckats få ner ljudnivån en del),lite bökig att rengöra. Nitrat filtret från Aquacare är en av de bättre investeringar jag gjort till karet, jag kan mata fiskar och koraller väldigt mycket och ändå så ligger Nitrat värdet runt 10mg/l, fiskarna är välmående och det tycks bli lugnare i karet pga god fodertillgång. Mycket nöjd med Gisemann armaturen kör med 14000k 250w .T5 har jag precis installerat så jag kan inte säga mycket mer om dom än att ljuset i karet blev trevligare. Stream pumpen med styrenheten var ett lyft för karet , körde tidigare med flera maxijetar, den nya pumpen ger ett mycket bättre flöde i hela karet, det samlas inte skit någonstans. Jag kör vågsimulation och allt verkar trivas bättre än förut. UVC tycker jag är ett måste, skulle kanske ha skaffat ett med mer än 20w.

Fråga på om det är något annat du undrar över.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du mer än 3 kiruger i karet?

Jag skulle gärna också ha ett stort gäng men jag är rädd att mina 94*70*70

blir lite litet för mer än nån kirurg. Det blir ju stort volymmässigt men inte nån längd.

Har dina bråkat något?

Vad säger du om ljuset 250 MH + 2*39 T5 som du har?

Funderar lite på 2 st 2*39W Deltec T5 och sen en Nova II 250W

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian: jag har 3 st kirurger ,1st Achanturus nigricans och 2 st Zebrasoma flavescens , det går riktigt bra. Achanturusen är riktigt elak mot fiskar med liknande färger , den slog ihjäl en Morish Idol för mig. Zebrasomorna går bra ,första veckorna så slogs dom lite men verkar nu ha gjort upp om reviret.Det har nuvarit lugnt en längre tid.

Jag är väldigt nöjd med ljuset i mitt kar, och om ditt dessutom är 94*70*70 så borde det fungera finfint.

Leif: Roligt med flera från stan, hör gärna av dig och kom över på en fika .

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jo visst är det en mantis. Jag har 2 st i ett 60 liters och en i mitt stora kar som jag inte lyckats få upp . Hur festliga som helst, båda tittar fram när man knackar på rutan. Den stora kör världens Las Vegas show på kvällarna när man sitter och tittar.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...