Gå till innehåll

Kostnad Start Aquatic nature Evolution


jernis

Rekommenderade inlägg

Hej, Jag såg någonstans att någon frågade vad det kostade att starta ett akvarium.

Så jag pysslade ihop ett litet paket och försökte fokusera på vad som var viktigast och ett minimum för att komma igång. Tester är inte medräknat eftersom jag inte riktigt vet vilka tester som är viktigast att ha. Ni andra som vet och kan får gärna fylla på med saker som är "måsten" och som jag missat.

Priserna kommer från lite här o var i Stockholms trakten.

ca 1350:- Akvarium Aquatic nature Evolution 37L

ca 150:- Doppvärmare

ca 200:- Salt 4kg

ca 750:- LS 5 Kg (150:- / kilo)

ca 150:- LS Sand 4-5 Kg

ca 150:- Håv, saltmätare, termometer, algskrapa

ca 0:- Vanligt kranvatten.

ca 300:- 10 Snäckor

ca 100:- 2 Eremiter

ca 100:- Någon "lätt" fisk.

ca 150:- Foder, Artemia.

summa ca 3400:-

Så min summering är att man för ca 3500:- har ett fint startpaket.

Sedan gissar jag på att man skulle investera i ytterligare någon doppvärmare, pump, hinkar slangar etc för att kunna ha sjyssta vatten byten etc. För att inte glömma mera levande saker.

/ Jernis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

doppvarmare böhöver man inte till salt.. hållsofta en bra temp av belysningen. nästan bättre att satsa på en fläkt till sommaren

skummare bör man väl också ha en. kan köra utan, men de flesta väljer att ha en. för små kar finns ju billigare syrestens varianter m.m

100 spänn för en fisk låter nästan lite billigt/lågt? billigaste clownen jag sett går på 185.-

annars kan det nog stämma. hade nog sparat ihopa till det dubbla och köpt upp ett begagnat kar dock.. 37 liters växer man ur och blir beroende av större inom 5 dagar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

doppvarmare böhöver man inte till salt.. hållsofta en bra temp av belysningen. nästan bättre att satsa på en fläkt till sommaren

skummare bör man väl också ha en. kan köra utan, men de flesta väljer att ha en. för små kar finns ju billigare syrestens varianter m.m

100 spänn för en fisk låter nästan lite billigt/lågt? billigaste clownen jag sett går på 185.-

annars kan det nog stämma. hade nog sparat ihopa till det dubbla och köpt upp ett begagnat kar dock.. 37 liters växer man ur och blir beroende av större inom 5 dagar..

Doppvärmare kan man visst behöva. Jag har en och den går igång lite då och då, tempen ligger på ca 24-25 grader.

Med tanke på att belysningen är av ungefär halva dygnet så kan det vara bra med en doppväramre som ser till att hålla en någorlunda jämn temperatur.

Clowner är långt ifrån de billigaste fiskarna, en chromis tex brukar gå på en 90-100kr.

Många kardinalfiskar hamnar i samma prisklass.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En billigare osmos kan man få för under 1000kr och en sån hade jag absolut rekommenderat till det där paketet. Det kommer bespara mycket bekymmer/alger.

Doppvärmaren hade jag också behållt i det paketet. Temperaturen sjunker snabbt i mitt kar när belysningen släcks ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fortsatte att titta på lite olika kostnader.

Enklast är att bryta upp startkostnaden kostnaden med kr / liter.

RSM 130 Liter 70 kr/liter Startkostnad : ca 9140:- (13 kg LS) (tank 4995:-)

Mollyhotel 80 Liter 65 kr/liter Startkostnad : ca 5200:- (9 kg LS) (tank 1099:-)

Clownhotel 57 liter 74 kr/liter Startkostnad : ca 4260:- (7 kg LS) (tank 1699:-)

AN Evolution 37Liter 85 kr/liter se 1:a inlägget.

Grejerna är detsamma som 1:a inlägget men med sten, sand, salt, sniglar etc. anpassat efter storleken.

I Molly hotellet är en kostnad om 1000 extra inlagd eftersom ljuset är för klent och behöver uppgraderas.

Och tittar man på kostnad / liter så vinner Mollyhotellet.

Dock ökar kostnaderna på de levande djuren i ett större kar (då man skaffar sig både fler och större fiskar och djur.)

Doppvärmare inkluderade jag av personliga skäl då jag bor i ett Torp utanför Södertälje och nu på vintern kan morgon temperaturen inne ligga på 17 grader =).

Både Skummare och Osmos:en exkluderades i paketet för att skapa lägsta möjlga kostnad. och dessa, samt tester ( och allt annat jag missat ) bör kunna skaffas vid ett senare tillfälle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med materialet du spec:ade så kostade mitt RSM 8124:- att starta.

Akvarium 4995

X-tra cirk-pump 300

LS 1700

sand 300

tempgivare 199

saltmätare (vipparm) 180

salt 200

snäckor och eremiter 250

= 62,50 per liter vatten

Utöver detta så behövs (imho)

Osmos m. silikatfilter

ny skummare som låter mindre (tex tunze)

osmolator (dunstar ~1,5 liter vatten per dygn ur mitt RSM)

tester (pH, Ammoniak, Nitrit, Nitrat, Fosfat)

vilket drar upp snabbt till (och förbi) 100:- per liter, vilket verkar vara en ganska bra riktsiffra för att starta ett saltvattensakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med 100kr/l kan man nog ha som utgångspunkt oavsett hur stort kar man ska dra igång. Har startat upp ett 240L, ett 420L och ett 828L och oavsett vilket så hamnar jag på ungefär samma sak...ca 100kr/l.

Sen kan man nog kanske komma billigare undan om man får tag på riktiga fynd på begagnatmarknaden, men det är betydligt enklare att komma över de 100kr/l än under.

Osmos, skummare och tester skall man iallafall räkna in i kostnaden även om man kanske väljer att inte starta med dessa. De kommer i de allra flesta fall förr eller senare behövas, och ju fortare de skaffas ju mindre problem riskerar man att få. Risken är alltid att det blir dyrare att låta bli pga vad det kan kosta att rätta till problemen i efterhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett hett tips är att köpa det största som man har råd med, för man kommer att hitta saker man vill ha men som inte kommer att fungera i en liten balja.

Detta är mitt bidrag som jag baserar på egen erfarenhet då jag endast besitter 2 små sketna baljor, men som ska uppgraderas nu till sommaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...