Gå till innehåll

Blennid vs makroalger


Bygert

Rekommenderade inlägg

Fläckvis börjar jag få julgransodling i karet så lite betesdjur står på tur. Jag kan nog få fram Ecsenius bicolor och det verkar så långt jag kan förstå som ett rimligt val. Problemet är bara att ett av mina mål är att odla makroalger och jag har bland annat fått en attans studs på nåt som antagligen är Ulva samt lite Caulerpa och nån obestämd röd sak. Kommer blenniden att fatta att den är anställd för att äta trådalger men ge attan i de stora?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskar är ju individer men jag skulle tro att rödalgen försvinner först. Men det finns olika sorter med olika smak där också. Ulva skall vi nog räkna som godis, Vissa fiskar gillar Caulerpa, andra inte. Julgranarna om det är Bryopsis skall nog jämföras med nödmat. Inte troligt att blenniden rör den alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Julgranarna lär nog vara Bryopsis eller i alla fall nåt däråt ja. Och om jag förstår er rätt så är det alltså troligt att firren kommer att käka upp det jag vill ha kvar och lämna det jag vill ha bort. Inte direkt vad jag hade tänkt mig, finns det något annat djur som älskar Bryopsis men inte käkar Ulva?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algerna sitter på ungefär allt utom levande sten - rutor, teknik, grus. Så att slänga blir lite bökigt... Jag är inte heller så sugen på mörkläggning eftersom det finns annat i burken som behöver ljus. Dock tycker jag mig se tendenser att all algtillväxt nu trappar ner, enligt vad jag mätt upp så är det slut på näring nu, knappt mätbart nitrat/fosfat/kisel så jag avvaktar nog och ser hur det utvecklar sig. Fast det hade i och för sig varit trevligt med en blennid, jag gillar den typen av fiskar, men inte om de ställer till det för vad jag tänkt i övrigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bryopsis så kan du testa en överdos av magnesium som det diskuteras om här, har dock läst någonstans i den tråden eller annan, att det var just med Kent Tech M det fungerade, nu verkar dock någon i slutet på tråden vara "hemligheten" på spåret.

Annars biter ju AlgenX och Algae X om man vill rensa rent totalt, för dom tar makroalgerna också så det är ju inte så lämpligt i ditt fall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...