Gå till innehåll

Nano/micro kar


Peter Haack

Rekommenderade inlägg

Kolla blomaffärer och trädgårdbutiker. Där finns ofta obehandlade skal som dekorationsmaterial.

Kan vara svårt att hitta rätt storlekar - men det går. Jag tror jag gav 20 spänn för en påse nånstans i Malmö som bl a innehöll ca 7 skal i lagom storlekar och form. Kokade och kastade i dom. Nu har det gått ca 1 år och ett par eremiter och några snäckor har hunnit dö så nu finns det ett rejält överskott som borde räcka framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 121
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack för tipset om snäckor, Marie hade nog så jag kunde hitta ngt som passade =O)

Algtabletter aha ja sånna har jag ju ngra av =O)

Lite bilder då ja

Helbild på tristessen (Jimmy kanske kan sätta liv i burken Tack jimmy)

Vad är detta? såg ngt liknade nu när vi var på universeum(tack för guiden Lasse)

En närbild på blåbenad ermit(suddig) Den röda hade gömt sig

Snäcka

Här är då den gröna algen som sticker upp ur sanden, den är bara 7-10mm hög

post-4394-14468916993235_thumb.jpg

post-4394-14468916993374_thumb.jpg

post-4394-14468916993573_thumb.jpg

post-4394-14468916993721_thumb.jpg

post-4394-14468916993935_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

någon liten streamer pump hade nog inte varit fel om du nu bara har ett påhängsfilter inkopplat.! ska vara lite flöde i saltkaret.!

sen i med lite mer sten när du får tag i rätt sten som du vill ha.

sen får vi plocka lite här när tillfälle ges

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

någon liten streamer pump hade nog inte varit fel om du nu bara har ett påhängsfilter inkopplat.! ska vara lite flöde i saltkaret.!

sen i med lite mer sten när du får tag i rätt sten som du vill ha.

sen får vi plocka lite här när tillfälle ges

mvh manne

Oki en streamer i karet det handlar mest om flöde inte rening?

Sten ja allt som "lever" haha såg en i örkelljunga men hade ju klart sålt all sten (som att vinna på triss NOT)

Jaja det kommer den dagen då det kommer att köra en lasbil fulllastad med LS rakt in i trädgården, men då har jag väl gett upp tanken saltvatten och odlar polyper i näsan bara..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki en streamer i karet det handlar mest om flöde inte rening?

Sten ja allt som "lever" haha såg en i örkelljunga men hade ju klart sålt all sten (som att vinna på triss NOT)

Jaja det kommer den dagen då det kommer att köra en lasbil fulllastad med LS rakt in i trädgården, men då har jag väl gett upp tanken saltvatten och odlar polyper i näsan bara..

streamern är bara till för cirkulation, reningen ska i huvudsak göras av kryp o LS.

en Koralia Nano tex.

http://www.akvarieshop.se/koralia-nano-p-983.html?cPath=92_141

alla filterare kommer att bli lite gladare då med bättre flöde i hela karet. vem vet det kanske

tittar ut något från din icke levande sten du köpt så dyrt.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu får du väl lite grejer av Manne, kanske.

Men annars har jag aldrig varit i Skånes-Fagerhult så förr eller senare måste jag ändå åka dit för att kunna sätta ännu en nål i Skåne-kartan. När sommarkortet börjar gälla i juni så jag kan börja beta av ytterligare några skånska platser så har jag säkert annars nåt som ligger och skräpar som du skulle kunna få. Typ vit xenia, nån knapp kanske eller nån skiva eller nåt - plus lite småkryp från min sten, har en rätt bra blandning av små kräftdjur (amphipoder och liknande, typ det vi kallar märlräkor i Sverige), små ormstjärnor och små sjöstjärnor, maskar, småsnäckor och sånt... makroalger också förresten... men Manne har nog också småkryp till övers - köpte en liten fragg av honom och kunde räkna till minst 7 ormstjärnor som krälade bara i den lilla biten... vi kan ju höras av i sommar så kan vi se om jag har nåt du vill ha. Som sagt: Skånes-Fagerhult måste jag ändå besöka innan jag dör tillsammans med alla andra skånska orter/byar/platser av intresse. Det var en skoj-projekt som gick överstyr och blev lite som en tvångstanke...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu får du väl lite grejer av Manne, kanske.

Men annars har jag aldrig varit i Skånes-Fagerhult så förr eller senare måste jag ändå åka dit för att kunna sätta ännu en nål i Skåne-kartan. När sommarkortet börjar gälla i juni så jag kan börja beta av ytterligare några skånska platser så har jag säkert annars nåt som ligger och skräpar som du skulle kunna få. Typ vit xenia, nån knapp kanske eller nån skiva eller nåt - plus lite småkryp från min sten, har en rätt bra blandning av små kräftdjur (amphipoder och liknande, typ det vi kallar märlräkor i Sverige), små ormstjärnor och små sjöstjärnor, maskar, småsnäckor och sånt... makroalger också förresten... men Manne har nog också småkryp till övers - köpte en liten fragg av honom och kunde räkna till minst 7 ormstjärnor som krälade bara i den lilla biten... vi kan ju höras av i sommar så kan vi se om jag har nåt du vill ha. Som sagt: Skånes-Fagerhult måste jag ändå besöka innan jag dör tillsammans med alla andra skånska orter/byar/platser av intresse. Det var en skoj-projekt som gick överstyr och blev lite som en tvångstanke...

JA det tycker jag låter som en ide =O)

Och när man e här så är det GODIS FLYGET som gäller med kan man inte missa =O))

Låter som jag måste hem till manne snart..

JAg har ett paket på posten med på g hit av jimmy sketasnällt alltså att vilja samla ihop lite stuffs och skicka jag kommer att vara som ett barn imorgon..

MEN vet ni vad mitt kar läcker =O( jag har kollat lite med PWSS och ett evolution 1 visst bara 37 liter men det räcker det är vad jag har plats till så men vad tycker ni om dessa är det ngt att klaga på?

//Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

streamern är bara till för cirkulation, reningen ska i huvudsak göras av kryp o LS.

en Koralia Nano tex.

http://www.akvarieshop.se/koralia-nano-p-983.html?cPath=92_141

alla filterare kommer att bli lite gladare då med bättre flöde i hela karet. vem vet det kanske

tittar ut något från din icke levande sten du köpt så dyrt.

mvh manne

Jaghar en hel del vanliga pumpar liggandes till ingen nytta går de bra de med eller det måste vara en sådan pump?

Om det inte gör ngt med de andra pumparna så är det bara slit och släng vara och kan dimpa ner en med engång?

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaghar en hel del vanliga pumpar liggandes till ingen nytta går de bra de med eller det måste vara en sådan pump?

Om det inte gör ngt med de andra pumparna så är det bara slit och släng vara och kan dimpa ner en med engång?

/Peter

måste inte vara en streamer.. dom med lite större kar än ditt kör ju med tex maxijet1000 tex.

dvs vanligt pumphuvd. i ditt lilla så kör med ett lite svagt pumphuvud om du har det , och fördela

utblåset(sprida strålen) i den mån du kan, annars kommer bara bottten matrialet att flyga runt i baljan.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

måste inte vara en streamer.. dom med lite större kar än ditt kör ju med tex maxijet1000 tex.

dvs vanligt pumphuvd. i ditt lilla så kör med ett lite svagt pumphuvud om du har det , och fördela

utblåset(sprida strålen) i den mån du kan, annars kommer bara bottten matrialet att flyga runt i baljan.

mvh manne

Jag återkommer jag är i källaren och letar grejer =O))))

Back

Oki ett litet moddad filter där jag tagit bort filterdelen(en bra vass gammal hedlig morakniv, japp med träskaft)

Pumpar 500liter/h med lite strypning rör det runt rätt bra men inte så det flyttar sanden "ännu"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag återkommer jag är i källaren och letar grejer =O))))

Back

Oki ett litet moddad filter där jag tagit bort filterdelen(en bra vass gammal hedlig morakniv, japp med träskaft)

Pumpar 500liter/h med lite strypning rör det runt rätt bra men inte så det flyttar sanden "ännu"

låter helt ok för ditt kar. skyddat insuget lite ? så ingen snäcka eller liknande kan blockera hela

insuget och sugas in ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset om snäckor, Marie hade nog så jag kunde hitta ngt som passade =O)

Algtabletter aha ja sånna har jag ju ngra av =O)

Lite bilder då ja

Helbild på tristessen (Jimmy kanske kan sätta liv i burken Tack jimmy)

Vad är detta? såg ngt liknade nu när vi var på universeum(tack för guiden Lasse)

En närbild på blåbenad ermit(suddig) Den röda hade gömt sig

Snäcka

Här är då den gröna algen som sticker upp ur sanden, den är bara 7-10mm hög

Ingen som kan säga om det bruna på min döda sten är ngt som lever och kan bli ngt bra.

Eller algen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt vad du menar med det bruna? Är den rödbruna kalkalgen? Den lever och är bra.

Jfr: http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/vaxter/kryptogamer/manadenskryptogam/alger/kalkalgercorallinaceae.494.html

Den gröna algen tror jag är nån sorts trådalg - mindre bra.

Tack

Leta fram ngt djur som äter trådalger då, får hitta ngt när jag bytt karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki har fått hem lite mer sten nästan 6 kilo från BL Discus helsingborg.

två clowner med =O)

Stenen ja där kom ut alla möjliga saker efter 40min då skall det nämnas igen(tycker jag) att stenen från zoogiganten är STENdöd förutom ngn kalk alg..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki har fått hem lite mer sten nästan 6 kilo från BL Discus helsingborg.

två clowner med =O)

Stenen ja där kom ut alla möjliga saker efter 40min då skall det nämnas igen(tycker jag) att stenen från zoogiganten är STENdöd förutom ngn kalk alg..

Hoppas det är inkörd sten du köpte så du inte får en nitrit topp och eller amonium som dödar dina clowner.. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki har fått hem lite mer sten nästan 6 kilo från BL Discus helsingborg.

två clowner med =O)

Stenen ja där kom ut alla möjliga saker efter 40min då skall det nämnas igen(tycker jag) att stenen från zoogiganten är STENdöd förutom ngn kalk alg..

Den hade legat ett tag (men frågade klart inte hur länge) men det ser fint ut ännu så länge och clownerna är framme eller de tittar fram bakom stenarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det tar sig peter! har du möjlighet så mät nitrit nu några dagar i rad.. eller om du råkar ha 'nitrivec' från sera tex hemma så dutta i lite sånt varje dag.

mvh manne

Nitrit inget

Menar du vanligt nitrivec som till sötvatten hmm sånt använder jag aldrig så det blir till att köpa hem..

Clownerna Nemo o Mimmi äter.

Stenen har massor av kul djur i sig såg en räka(liknade en tångräka)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrit inget

Menar du vanligt nitrivec som till sötvatten hmm sånt använder jag aldrig så det blir till att köpa hem..

Clownerna Nemo o Mimmi äter.

Stenen har massor av kul djur i sig såg en räka(liknade en tångräka)

så länge nitrit inte uppenbarar sig så rullar det på bra gissar jag, är det inte dax för någon ny bild snart efter alla dessa inköp du nu gjort..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...