Gå till innehåll

Nano/micro kar


Peter Haack

Rekommenderade inlägg

Vad jag har lärt mig bör Ph ligga mellan 8-8,3

Intressant prjekt det här. Jag har ocksp funderat på att starta en liten kub, men har varken tid eller råd just nu. Jag har redan mitt clownhotell.

Tänkte fråga om Exotic zoo har ngt kul det har du kanske koll på Jorgen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 121
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hehe kan du lita på att jag skall Manne, tack för inbjudan.

Såg du hade lite gott över så jag får nog ratta bortom dig ASAP

Finns det verkligen ingen närma mig som har saltkar typ Markaryd Örkelljunga Åsljunga Skånes Fagerhult?

Men Hässleholm är ju bara 4mil så det är en lugn sträcka =)

Vi får ta och göra en Skåne träff eller va säger ni ? =D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har fått fel pH- värde från stickan. Köp en speciell saltvattenstest som visar pH bra mellan 7,8 och 8,4. Blandar du litet salt med osmosvatten i ett glas och låter det stå tills i kväll så har du med 99% säkerhet pH mellan 8,1 och 8,3.

Ah just det ja det stämmer dessa får fel regens då de inte har salt som mätning stämmer..

Plockar med mig vatten till jobbet ist så kan jag kika på det med riktiga grejer...

Tack Stigigemla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe ja det får vi göra..

vi har lite träffar då o då här nere i skåne, finns en tråd 'SVG-SYD' där det skrivs en hel del

om dessa möten..

men för lite insperation så skulle du haacken o marie kunna dyka upp o ta en titt här om ni

känner för det.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte mycket som hänt i burken, jag har bytt vatten och jag ligger staigt kvar på bra värden har idag tagit med mig vatten och testat på jobbet.

1.026

temp i karet 25.3

KH 8

pH 8.1

Jag har inte kommit iväg för att handla ngra djur eller annat för den delen.

Jag har nu fått dessa bruna alger i grusen med, bra / dåligt?

Eller det är som i sötvattenskaret typ kisel alger.

inget annat okänt har krypit ur stenen jag har 7 hela rörmaskar som jag sett iaf på en o samma gång.

Matning med krill, smulade algtabletter och lite bosmider, ja jag har inte öst i detta utan vi snackar mycket lite mat och detta har gått ner i karet varannan dag.

Just det Tack Henrik Karlsson alias Scooby_Doo (Saltvattenskemi för dummies) och tack stig för tipset om den.

Jag har printat ut den I färg hehe och den ligger här har läst den lite då o då

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Mitt micro är numera 60liter =O)

Gjorde lite inköp på Zoogiganten(de speglar sina priser i namnet eller?)

Köpte en levande sten på 1.5 kilo kostade 358spänn men den är nog stendöd för inte ens en rörmask har kommit ur den =O(((

Jag köpte levande sand med vad som lever i den vet jag inte för det är med sten dött..

köpte två turbosnäckor och en blåbenad och en rödbenad ermit

nu är jag ute efte fraggar och snygga alger, och gärna "levande" sten..

så jag sticker väl till annonserna nu =O)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har du ju rätt i Lasse.. =O) Kanske för att jag själv valde ut dem som rörde på sig..=O)

Ngn som vet var man får tag på skal som är 1.5 2 2.5 3 cm till ermiter?

hör med din kompis marie , tror hon hade annons ute innan.. alternativet är nog att någon

med större kar rotar lite efter något skal efter döda snäckor..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antingen så har du fel på din våg eller så har du fått betala för ett par liter vatten också, för så mycket kostar inte stenen där, även om de inte är billiga. :)

Jag fick ditt mail Peter, vi löser något åt dig.

Japp det var jag betalade för stenen den låg inte ens i påse då jag kom fram till kassan och vägde den

de försökte ta 199 för en liten påse levande sand med men det hurrade jag till på då denna kostade 160.

Men stenen var lurendrejeri men men smällar man får ta jag får ta och hitta ngn privat för att köpa ls från.

/Peter Haack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju bytt upp mig, cuben är nerlagd men "allt" är överflyttat till 60liters karet.

Värdena är samma som innan kanske ½ - 1 grad kallare men det är väl till ytan att det blir som det blir men tror det ökar upp sig igen under veckorna som går.

Stenen visar inget liv alls!

sanden däremot börjar det komma "gröna" alg liknade saker ur sanden i ena kanten fräckt som tusan med gröna alger =O))

Ermiterna är skit kul att se på de vankar fram och åter på botten på stenen på snäckorna osv..

Mina rör maskar ur stenen från Cuben(stenen jag fick av Marie i hbg) de är ute och luktar på det man släpper ner till dem oftast är det krill, eller som jag upptäckte idag räkfoder det gillas av ermiterna haha...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...