Gå till innehåll

Ett växande problem


Christer T

Rekommenderade inlägg

Nu börjar jag tröttna på Diatomer eller vad det är. Jag har haft skiten i ett par månader nu och det tenderar att bli värre. Har tidigare lyckats bekämpa med motsvarande KZ Coral Snow och ZEObak men det tycks inte bita nu. Har idag införskaffat en burk ZEOzym för att testa om det kan hjälpa. Inga problem med vattenvärden, vissa skulle möjligen säga att jag har lite obalans mellan fosfat (0,05 mg/l) och nitrat (0,2-0,3 mg/l) men jag vet inte. Alla tips och idéer mottages tacksamt.

090205-algbotten.jpg

I övrigt växer det och frodas även bland korallerna: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=279003#post279003

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christer jag har själv brottats med cyano från och till, testat coralsnow+bak och zeozym men det ända som har fungerat har varit Ultralife Red Slime Remover och det är effektivt efter 24 tim är det borta pass upp med skummaren bara för den skenar ordentligt.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22538

Här är fler som testat detta, lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga roliga saker.

Jag har alltid inbillat mig att ett högt PH, 8.2 - 8.4 kan vara bra förebyggande. Förmodligen så är det något som du tillsätter som håller igång kulturen, det är bara så svårt att komma på vad.

Högt PH, kraftig cirkulation, färskt silikatmedia i osmosen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det nu är Cyano som du har så är nästan Ultralife Red Slime Remover den enda riktigt effektiva lösningen. Men bäst är att kolla i mikroskop så att man VET vad man har och kan anpassa behandlingen därefter. Har du kollat det? Annars får du gärna köra förbi mig så kan vi kolla i mitt mikroskop.

Jag har precis blivit av med mina envetna dinoflagellater från mitt fiskkar efter 5 veckors behandling med AlgenEx. Men hade det varit kiselalger hade ju inte det medlet hjälpt lika bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga roliga saker.

Jag har alltid inbillat mig att ett högt PH, 8.2 - 8.4 kan vara bra förebyggande. Förmodligen så är det något som du tillsätter som håller igång kulturen, det är bara så svårt att komma på vad.

Högt PH, kraftig cirkulation, färskt silikatmedia i osmosen.

Hu höjer jag ph utan att påverka ngt annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christer jag har själv brottats med cyano från och till, testat coralsnow+bak och zeozym men det ända som har fungerat har varit Ultralife Red Slime Remover och det är effektivt efter 24 tim är det borta pass upp med skummaren bara för den skenar ordentligt.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22538

Här är fler som testat detta, lycka till.

Om det nu är Cyano som du har så är nästan Ultralife Red Slime Remover den enda riktigt effektiva lösningen. Men bäst är att kolla i mikroskop så att man VET vad man har och kan anpassa behandlingen därefter. Har du kollat det? Annars får du gärna köra förbi mig så kan vi kolla i mitt mikroskop.

Jag har precis blivit av med mina envetna dinoflagellater från mitt fiskkar efter 5 veckors behandling med AlgenEx. Men hade det varit kiselalger hade ju inte det medlet hjälpt lika bra.

Till slut kanske jag får ta till ngt sådant men det känns verkligen som sista utvägen. Känns inte alls bra att hälla i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var bara envis mot min cyano. Borstade bort från stenen och rörde försiktigt i sanden varje dag. Efter ett tag ser man hur cyanon får sämre grepp från dag till dag och sen är den borta. Ett tag såg det förjävligt ut men trots att jag inte tillsatte mirakelmedel försvann det. Sen vet jag inte om det finns något i de blå flaskorna som triggar cyanon samt göder den och förhindrar lyckan i ett mekaniskt krig.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde Ultralife red slime remover med utmärkt resultat - hela skiten försvann snabbt och har inte kommit tillbaka på flera månader ännu.

Tänk på att medlet även sänker syrehalten i vattnet och som nån annan också påpekade att man kör av skummaren annars får den tokfnatt.

Jag skulle också rekommendera att dosera försiktigt - långt under doseringsanvisningen - första gången. Mina fiskar och koraller såg inte glada ut alls och då tog jag i lite i underkant. Blev rädd och tänkte vad fan har jag hällt i. Sen återhämtade ju allt sig snabbt och helt utan problem för mig. Men om jag behöver plocka fram burken en gång till (nu är ju karet dessutom hårdare belastat) så kommer jag ta till ännu mindre mängd och om det blir för lite för att avhjälpa problemet får jag väl slänga i en ny dos som är lite kraftigare vid ett senare tillfälle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder mig av kalkvatten för att ligga på ett högre Ph värde. Jag har 8.2 - 8.3 som lägst. Märker dock att det är svårare vintertid att ligga i det högre intervallet så jag vädrar en hel del.

Kan dina problem ha kommit i samband med sämre ventilation/luftutbyte när hösten/vintern slog till?

Det är hopplöst när man får algproblem eftersom det nästa är omöjligt att avgöra vad problemet är. Kanske obalans mellan olika ämnen?

Det bästa är nog att störa dem dagligen manuellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske ska tillägga att jag har använt Ultralife Red Slime Remover vid två tillfällen båda gångerna har det fungerat mycket bra och jag har inte sett några skador eller dödsfall, varken på korall, skaldjur eller fisk.

Efter behandling har jag fått strypa skummaren och efter ett par dagar har jag gjort vattenbyte ca 10% och kolbyte.

Senast jag använde detta var nog i sep-okt någon gång och jag har sluppit cyano sedan dess.

Jag använder även coralsnow och zeozym enligt guiden men jag kunde inte märka att det bet på cyanon, däremot kanske det hjälper till att hålla det borta från ytterligare attacker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christer,

Jag använder inte min kalkvattenmixer, så du kan få låna den ett tag för att se om du kan öka pH och kanske få bukt med det hela.

Tack för erbjudandet Calle. Jag ska prova med ZEOzym behandlingen och ev tillsätta lite nitrat under en vecka eller två. Blir det inget resultat så lånar jag den gärna ett par veckor.

Mvh

Christer T

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...