Gå till innehåll

Problem med HLP 7080S


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Jag har en 7080S som returpump från källaren till karet på våningen ovanför.

Inköptes begagnad, men gick på service då den inte startade varj gång.

Har sedan fungerat bra fram tills nyligen.

Har hela tiden kört den i läge 1 då returen inte hanterar större flöde. Nu orkar dock inte läge 1 längre. Läge 2 trycker dock för mycket vatten precis som förr. Den har dessutom börjat låte lite var tidigare knäpptyst. Tycker även den verkar varm, men har ingen aning om den var det tidigare eller inte. Jag kan genom att strypa på kran efter pump balansera flödet så att jag får lagom mängd i returen.

Något har ju dock uppenbarligen hänt. Någon som har en ide om vad det kan vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nog börja prova med att göra rent den med ättiksbad. Då får du ju samtidigt isär den för att kolla så inget gått sönder inuti.

Impellern, eller vad nu den tekniska termen för "vispen", och dess hus är rent. Menar du att man skulle öppna drivhuset? Det är absolut inget jag skulle vilja prova utan instruktioner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Martin dum fråga kanske men är det en HLP pump, jag använder en likadan själv och det sitter en speciell "impeller" i dessa och i min brukar det fastna små snäckor som jag får peta loss med ett buntband eller dyl plastverktyg de kan sitta rejält ibland. Man får dela på själva pumphuset för att komma åt ordentligt, har också märkt ett annorlunda ljud när det är dax för rengöring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Martin dum fråga kanske men är det en HLP pump, jag använder en likadan själv och det sitter en speciell "impeller" i dessa och i min brukar det fastna små snäckor som jag får peta loss med ett buntband eller dyl plastverktyg de kan sitta rejält ibland. Man får dela på själva pumphuset för att komma åt ordentligt, har också märkt ett annorlunda ljud när det är dax för rengöring.

Japp, en HLP. Missade en bokstav i rubriken :)

Nix, impellern är ren. Letade specifikt efter snäckor då det var fullt av dem när jag först fick den. Var som sagt begagnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK kolla då så att du inte spänner ihop pumphuset snett eller för hårt, då klämmer du impellern och pumpen går tungt (varm). Känn med fingrarna så att det roterar lätt medans du spänner skruvarna minsta motstånd är för mycket skulle det läcka kan du alltid spänna lite till efter du har startat pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK kolla då så att du inte spänner ihop pumphuset snett eller för hårt, då klämmer du impellern och pumpen går tungt (varm). Känn med fingrarna så att det roterar lätt medans du spänner skruvarna minsta motstånd är för mycket skulle det läcka kan du alltid spänna lite till efter du har startat pumpen.

Kändes som att det var värt att prova, men gav tyvärr ingen skillnad. Noterade nu även att ljudet bara uppstår om jag kör på läge 2 eller högre. Ljudet ökar när jag stryper utloppet.

Luft i pumphuset? Har iofs provat sätta hand för insuget och dutta med kranen jag har på utloppet, men kanske ändå finns luft kvar. Finns det någon klockren metod att bli av med luften?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...