Gå till innehåll

Tredje gången gillt....


henke_f

Rekommenderade inlägg

Hej hej!

Nu var det dags igen.... detta blir mitt trdje försök. Skillnaden den här gången är väl att vi är lite mer pålästa... :) och att vi har lärt oss att inte ha för bråttom... hahaha....

Startade upp ett red sea 130liter i förra helgen.... har lagt i ca:10kg Ls och mkt levande sand Ca.10kg. Har haft tänt ca:20min om dan och nu har även 3 eremiter flyttat in. Och det tuffar på bra!

Igår när vi satt och stirra in så såg vi lite små roliga saker på Ls:en... Undrar om någon vet vad det är för något...?

Tack o hej så länge... Henke & Sara

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt med folk från linköping.... :)

Innebär en saltträff fest.....? hahahaa... näevars...men det vore trevligt... vi får se hur långt vi kommer den här gången bara...

Vi hade en fundering på om man kunde dra ihop några stycken och samåka till Bromma zoomarknad...? Tyckte de hade bra priser o utbud när vi var där o köpte akvariumet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt med folk från linköping.... :)

Innebär en saltträff fest.....? hahahaa... näevars...men det vore trevligt... vi får se hur långt vi kommer den här gången bara...

Vi hade en fundering på om man kunde dra ihop några stycken och samåka till Bromma zoomarknad...? Tyckte de hade bra priser o utbud när vi var där o köpte akvariumet...

Jag har tänkt nåt liknande, att ta ett gäng och åka upp till C-Life i Örebro, är ju en butik vad jag förstått har ägare som verkar bry sig om djuren och kunderna, och karantänhåller det mesta (allt?) m.m. som är viktiga saker för min del. Det enda är väl att dom inte kanske har de billigaste och vanligaste djuren. Man det vanliga kan man ju få tag på på korallfisken. Sen vet jag inte om dom också säljer fraggar, är ju alltid kul att köpa fler små fraggar av flera olika arter än en stor korall av en sort, nåt jag saknar lite här i butikerna i Sverige, samt butiker som har odlade koraller och fiskar för att inte utarma reven mer än nödvändigt.

Annars så kan ju en tour av Stockholms saltbutiker vara intressant till våren för min del. Just Bromma vet jag inte om jag personligen är så intresserad av då man hört en del mindre positiva saker om, men om andra vill dit så kan man ju ta med den i touren. Vi får ta och kolla upp eventuellt intresse så man ser hur många som som vill åka till olika ställen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt med folk från linköping.... :)

Innebär en saltträff fest.....? hahahaa... näevars...men det vore trevligt... vi får se hur långt vi kommer den här gången bara...

Vi hade en fundering på om man kunde dra ihop några stycken och samåka till Bromma zoomarknad...? Tyckte de hade bra priser o utbud när vi var där o köpte akvariumet...

Jag och min kille var där för en vecka sen. Priserna är mycket bra men utbudet är det sämre med tycker jag. Karen är pyttesmå som clownerna går i och jag såg ett flertal fiskar som var på väg att dö när som helst. Det kan ju vara värt att besöka för att se alla grejer men jag hade inte handlat där (tyckte synd om djuren och vill inte stödja det). Triton ligger i Täby och där var det superfint. Vi ska dit om någon månad för att hämta hem mina älskade sjöhästar så kanske kan samåka då? :)

Benighted förljer säkert med oxå, man kan ju inte få nog att titta på saltvattensavarium ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja vi har gjort alla tester som medföljer i marine lab / red sea... dvs ph, alk, nh3/nh4, no2, no2... och alla värden e mkt bra... än så länge.... vi jämförde med vattnet vi fick ifrån korallfisken när vi köpte eremiterna... och vårat vatten var bättre enligt testerna... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt med folk från linköping.... :)

Innebär en saltträff fest.....? hahahaa... näevars...men det vore trevligt... vi får se hur långt vi kommer den här gången bara...

Vi hade en fundering på om man kunde dra ihop några stycken och samåka till Bromma zoomarknad...? Tyckte de hade bra priser o utbud när vi var där o köpte akvariumet...

Hej, gör som Ellizen säger, jag är nybörjare men förstod snabbt att BrommaZoo inte var något vidare, själv blev jag lurad på ca. 2000kr, som jag är förtillfället i en ''konflikt'' att få tillbaka dessa pengar,

numera vänder jag mig till AkvarieLeasing i Sundbyberg och Triton i täby, kanon ställen som även gillar varandra som jag förstått det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, vet desamma det första intrycket var också kanon, tills saker o ting började ske, och andra butiker sa, och visade mig svart på vitt på olika vattentester exempelvis, handla där, men va bara lite extra vakna med vad dom säljer till er!

Jag fick exempelvis tips om att köpa ett ''stick-test'' där du mäter nitrat nitrit, KH, och PH.... idag när ja mätte med den stickan och sedan gjorde jag också ett dropp-test på samma akvarie med ett test från JBL så visade JBL Nitrit testet ett HELT annat än stickan från eHSa-märke " AquaQuickTest"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska kanske inte "baktala" affärer i ett öppet forum så här eftersom alla historier förmodligen har två sidor :) Jag hoppas allt löser sig dock för dig Alexander. Men hur som helst så var mitt intryck av Bromma Zoo att de inte var så kunniga och förhållandena för djuren inte var dom bästa. Akvarierna var små och djuren såg inte ut att må bra. Självklart handlar man vart man vill men jag tror det är bra att titta runt i olika affärer för att kunna jämföra lite och så.

Triton kan jag definitivt rekommendera då de hade stort utbud.

Jag antar att ni redan kollat in Korallfisken här i Linköping?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...