Gå till innehåll

Hur mycket skum ska det skummas?


Marko

Rekommenderade inlägg

Som frågan lyder - finns det någon bra tumregel på hur mycket man ska ha i koppen på en viss tid och med en given akvarievolym, t.ex 1dl i koppen på 4 dagar på ett 100 liters akvarium.

Finns det någon "optimal" punkt där man varken skummar för blött eller torrt?

(Om mod tycker att det här är mer biologi än teknik så flytta gärna..)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4y2RwP8DcQ+d6rT9ATiAAAAAElFTkSuQmCC

Hmm.. :smiley24:

Om man skulle sammanställa en enkel tabell då med data från er erfarna akvarister, tex:

* antal fisk (eller cm fisk, eller något annat hyfsat bra sätt att kvantifiera mängden fisk)

* akvarievolym

* tid för att producera 100 ml skum

då borde man ju kunna få lite vägledning för hur man ska ställa in skummaren som nybörjare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som dom andra säger så går det inte att säga. Det är alldeles för mycket som spelar in. Antal fisk, typ av fisk, typ av skummare, hur mycket man matar, algsporer i vattnet, hur tort eller vått man önskar ha i koppen mm...

Det generella man kan säga är att, blir det gukk = så finns där skit, inget gukk = inget eller lite skit. Man får helt enkelt prova sig fram.

Du kan prova ställa in skummaren så bubblorna i stigarröret briserar ett par cm under kanten på toppen av röret, (i mitt fall är det ganska lagom). Därifrån kan man sedan börja justera upp eller ner.

När karet och skummare är väl inkört så kan man mäta effektiviteten av skumningen om man tycker det är kul. Väg upp all mat du stoppar i under en vecka, under samma period tar du vara på gukket i koppen och låter det torka och väger detta med, jämför sedan vikterna. Det ger en liten fingervisning på hur effektivt det skummar, naturligtvis är det inte exakt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4y2RwP8DcQ+d6rT9ATiAAAAAElFTkSuQmCC

Ok, jag ska inte börja torka utskummat material, regeringen har redan åsikter om hinkar och osmosanläggning så jag tror att sådan verksamhet skulle påverka negativt på den goodwill jag försöker bygga upp :-)

Men nu är du inne på något - "hur tort eller vått man önskar ha i koppen mm..." - vad ska man ha? jag menar - det går ju att fylla koppen på en kvart om man vill, men det ger nog ingen effekt misstänker jag. Vad jag tycker mig se är att ju längre tid det tar att fylla upp i koppen, desto mörkare är innehållet i koppen.. Ska det vara som svagt grönt-té, som en välbryggd earl-grey, eller en espresso - om det kan vara ett annat sätt att kvantifiera skummningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vargklo plockade upp en artikel för inte så länge sen om skummning, lite mera vetenskapligt analyserat osv...

Det som var slutsatsen var att färgen på skummet inte hade så mycket med saken att göra utan massan av materia som drogs ut var de mest betydande.

Något som lär vara väldigt svårt att mäta för en glad amatör.

Jag vet att många nybörjare blir väldigt förtvivlade när dom inte får nåt "såhär är det" svar på skummning, men det handlar om att hitta inställningar genom att prova sig fram.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...