Gå till innehåll

Hjalp med nytt kar 150-200L


FreeSpace

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag e helt ny i SG och det ar ocksa forsta gangen jag ska skaffa mig fiskar overhuvudtaget! Efter nagrar dagars research har jag kommit fram att jag maste ha en saltvatten akvarium! sa himmla snyggt. Jag har tankt mig en akvarium vid 150-200 liter skulle racka for mig att leka och utforska lite. Problemet ar att jag har ingen aningen hur mycket pengar jag maste lagga ut och vad man borde kopa. Jag ringde narmaste butiken o fragade hur stor akvarium jag borde skaffa, han sa 375L for 10 fiskar i 10cm lang st. Han sa att hela paketet skulle kostar mig 14000kr med pump,filter,sand,salt osv allt for att komma igang enligt honom - utan fiskarna da. tyckte att det lat lite for mycket for min del sa tankte hora med er forst!

Tankte skriva ner vad jag vill ha forst sa ni kan hjalpa mig med pris o marke

Fiskar - 9-12st fiskar, vilka sorts har jag inte kommit pa annu men defintiv nagrar clownfiskar blir det!

Akvarium - 150 till 200 liter, pris pa detta?

Filter - rekommederar garna vad ni tycker jag borde kopa, helst ska den vara effektiv o sa lite rengorning som mojligt

Luftpump - samma har, rekommedrar nan bra marke

Doppvarmare - samma har

Ljus - vill garna att det ska se sa rent o blatt som mojligt fa garna kostar lite extra

Skummare - ar det nodvanligt? vill slippa massa alger o sant!

Stenar - vill garna ha lite stenar sa allt ser fint och naturligt ut, va brukar priset ligga om man vill ha 10-20 kg.

Har jag missat ngt for att komma igang? Jag vill garna spenderar max 5000 forsta manaden och sedan lagga ut 1000-1500 per manad tills jag far ihop en riktig najs system. Dock har jag bara rad med upp till 5000kr forst. Garna lite hjalp pa marke och pris! Helst ska det gar ihop med min budget fast som sagt kan lagga ut 1000-1500 kr varje manad dar efter men vill fa ihop det viktigast for ca 5000kr

Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, ingen vidare fart i detta ämne så jag kan ju börja!

Jag tänker börja mitt inlägg med att vara tråkig, jag vill inte stöta mig med någon som har tänkt börja med saltvatten, det är verkligen en intressant hobby.

Jag rekommenderar dig att läsa på mycket innan du startar ett akvarie, då har du ett hum om t.ex. hur vattenvärdena ska vara och vad man kan göra för att få dem bättre.

Det finns utmärkt material för självstudier här på saltvattensguiden, titta under artiklar och i formet. Och även olika böcker som bl.a. finns på välsorterade bibliotek.

Sen så vad gäller akvarium och teknik kan jag rekommendera att köpa begagnat.

Fundera ut vad du har för krav på själva karet, ska det vara ett möbelakvarie eller ett "enklare" med aluminiumram?

Om du läser på och väntar ett par månader har du ju helt plötsligt 2-3000kr mer att lägga direkt i startfasen!

Lycka till och ge inte upp bara för att såna som jag ger kommentarer som kan ses som ifrågasättande eller klagande.

Jag talar nog för alla i forumet när jag skriver att vi vill att du ska få en så bra start på ditt kar som möjligt.

Hade du aldrig haft akvarium förut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4y2RwP8DcQ+d6rT9ATiAAAAAElFTkSuQmCC

Hej och välkommen!

Man brukar säga att 100:- per liter innan du är i läge för att introducera något mer "avancerat" än snäckor och eremiter är vad det kostar att komma igång (och sen ökar det bara...) så 14.000,- för 375 liter inklusive allt är ett bra pris. Det är ungefär vad jag har lagt ut på min RSM 130 liter.

Var karet begagnat eller helt nytt?

Vad stenar beträffar så är ett annat "riktvärde" 1 kg levande sten per 10 liter vatten för att få till bra naturlig filtrering. Sten kostar i butik runt 150:- / kg så ~35 kg levande sten som kommer att kosta nånstans runt 5500, så det finns en hel del merkostnader i det prisförslag du har fått.

Filter låter också lite konstigt i mina öron, dom flesta paketlösningar som säljs är med skummare, doppvärmare och cirkulationspumpar.

För att du inte ska bli lurad så tycker jag att du ska undersöka marknaden; låna Daniel Knops bok på biblioteket eller köp den för ~250:-, det är välinvesterade pengar. Surfa också runt här och läs och fråga på i nybörjarforumet - där finns massor med trådar om alla som håller på och planerar och startar upp sina akvarium, då får du bra hum om vad som behövs och vad man ska tänka på.

Även om kontanterna bränner hål i fickan så gå inte o köp ett akvarium imorgon utan att ha klart för dig vad som behövs i utrustningsväg och vad det kostar i inköp och framförallt drift.

Om du aldrig har haft ett akvarium så kanske ett all-in-one paket, typ Clownhotell eller Red Sea Max, kan vara något? Paketen är inklusive allt tekniskt du behöver, tillkommer kostnad för sten, sand och salt så är du igång. Sådana paket finns flera akvarie storlekar.

Som sagt, det finns massor att läsa och lära i olika trådar här!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Håller helt med om att man bör läsa in sig lite på ämnet först så att man vet vad man ger sig in på. Men samtidigt så är det ju inget som hindrar att man sätter i gång karet. Utan fisk, lägredjur o dyl. Och läser på under uppstartsfasen, så gjorde vi i alla fall. Om man bara går till sig själv så har vi väl lagt ut en ca 12 000 på bara karet, teknik och LS. Sen tillkommer lägre djur, fisk, koraller och övriga saker som tester, tillsatser mm. Kollar mycket på begagnade saker då det oftast inte är nått fel på dom, sen så är ju priserna mer humana. Sen en annan sak som vi har upptäkt är att man ska försöka göra en planeringslista på vad man vill ha i karet, innan man handlar, på så sätt kan man läsa på om arter innan man gör en miss.

Sen så handlar det mycket om tålamod........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag har försökt att få ett fungerande saltkar 2 ggr tidigare... men misslyckats... som opåläst nybörjare var det väldigt svårt tyckte jag iaf...men nu 1 år senare med mera kött på benen så har jag satsat igen... tredje gången gillt :)

Den här gången så köpte jag ett red sea 130l där allt hänger med och har sin givna plats...så jag behövde inte bekymra mig om vilken sort eller storlek på skummare osv osv... som sagt allt hängde med och var bara att montera....så nu kan jag lägga energin på att få vattnet bra och allt levande....och det runtomkring.. För mig så fungerar detta akvarium riktigt bra...så det rekommenderar jag!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Tack for alla svar, jag har bestallt nagrar bocker som jag ska lasa pa och har sokt en massa pa natet. Funderar starkt pa Red Sea Max 130 Liters. Fast jag undrar om man kan byta ut grejor senare om man vill uppgraderar sig eller maste jag halla mig till allt som finns dar. Det jag menar ar att kan man kopa till extra tillbehover till den senare? Den ser ganska tajt ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4y2RwP8DcQ+d6rT9ATiAAAAAElFTkSuQmCC

Om du kikar runt i forumen nano-kar och mitt första akvarium, så hittar du ett flertal trådar där det har uppgraderats med kylning, bytts belysning, skummare, filtrering, etc på RSM 130. Så visst, det går att göra en hel del, bara man tänker efter före för det är som du säger, lite tight med plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...