Gå till innehåll

Konstig Naso lituratus


Datate

Rekommenderade inlägg

Sen ett par dagar tillbaka betér sig våran Naso lituratus väldigt konstigt. Den står mest i eller runt ingången till en grotta och är nästan så mörk den kan bli. Den har konstant munnen öppen och andas relativt fort...inte hyperventilerar, men jag har fått uppfattningen av att den andas snabbare än normalt (dock inte helt säker då jag inte vet hur snabbt den andas under normala omständigheter).

Den har heller inte ätit nått när vi matat under gårdagen.

Den har även lite små skador på båda sidor om ryggfenan. Inga köttsår, men småskador på fjällen.

Vi befarar att den varit i stridigheter med våran Z.Veliferum. Den har blivit kaxigare å kaxigare ju större den blivit och Linda såg den igår simandes med sin lilla tagg utfälld. Ett annat alternativ skulle kunna vara att den kommit på fel kant med våran foxface som den kivades med i början efter att den flyttat till oss. Där har läget dock lugnat sig senaste månaderna, även om de kan spänna sig någon enstaka gång...

Dock behöver det ju inte ha med det att göra utan skulle ju lika gärna kunna vara frågan om någon sjukdom. Lite oroväckande tycker jag det är att den konstant har munnen öppen och att den knappt rör sig från sin grottmynning. Men brukar dom inte bli väldigt bleka och ljusa om de är sjuka? Denna är nästan svart (gråsvart) precis som den blir om den är ordentligt förbannad.

I övrigt är det en fisk på ca 12-15cm som är välgödd och fin.

Någon som varit med om något liknande som har något förslag?

Hade varit tråkigt om den fick lämna in eftersom den varit med från starten av min saltkarriär. Från 240 till 420 och nu i ett 830. Har klarat 3 svåra flyttar och alltid varit tacksam och vacker utan att drabbas av sjukdommar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De putsare vi har är 3 olika räkor. Eldräka, dansarräka och putsarräka (de putsar väl egentligen allihopa?).

Nej, ingen ny sten sedan karet startades för ca 1 år sedan. Inga nya djur sedan i höstas och den senaste fraggen vi satte i var i december.

Vi kör zeovit och inga nya preparat har påbörjats sen i höstas.

De "sår" som tidigare fanns på båda sidorna straxt under ryggfenan syns i princip inte idag. Var nog bara ytterst ytliga revor.

Jo, dom är ju lite lättstressade, även om jag personligen har rankat den som den tåligaste och enklaste kirurg vi haft sen starten. Nu är den dock inte längre i toppen på näringskedjan utan den har nog fått ta steget ner till förmån för veliferumen. Kanske har det nått med saken att göra...såvida det nu inte rör sig om parasiter dvs!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...