Gå till innehåll

koraller


crille

Rekommenderade inlägg

Hejsan Crille.

Har försökt svara på ditt pm ett antal gånger men detta sabla tele-modem som tjejen har kopplar hur hela tiden.

Skall svara lite kort nu så tar jag resten i pm senare.

1. Det är en skivanemon som ligger på korallen.

2. Anledningen till att jag inte har tagit bort den är för att du skulle kunna se varför korallen har vitnat under skivisen. Annars skulle det finnas möjlighet för dig att tro att den kanske höll på att dö vilket den inte gör.

Skivanemonen täcker så korallens del ligger under inte får något ljus vilket gör att delen vitnar. Vill du ha tillbaka den delen av korallen så får du ta bort skivisen.

En fördel med att ha den kvar är att favian känner av skivanemonen vilket gör att den försöker fraga sig själv.

Det är ingen fara för Favians liv om skivisen sitter kvar i vilket fall som helst så har den klarat det hemma hos mig och då tror jag att den gör det hos dig också.

Läste någonstans att Favian har ett starkt kemiskförsvar vilket borde tyda på att den inte berörs av skivisens "slem" då dess egna är mycket starkare.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om de får rätt förhållanden så sprider de sig mycket friskt. Från min "huvudkoloni" som är en bautasten som inte ens Obelix hade orkat lyfta har det spridits ut mycket skivisar i mitt akvarie.

Kontentan är dock att de inte stör någonting mer än att de kan skugga andra koraller och att de inte skall komma i kontakt med SPS:er.

Det verkar nämligen som om SPS:er inte tål deras "slem".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...