Gå till innehåll

Planera större kar


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att fundera på att snåla ihop pengar till ett större kar och budgeterar och funderar lite. Rätt långt i förväg får man väl säga. Men det finns ju 3 alternativ:

1. Köpa ett färdigpaket, men jag är inte så sugen på det eftersom jag tycker det är ont om bra paket - känns som alla måste moddas och kompletteras för att få det man vill ha. Så den planen tror jag att jag lägger ner nu direkt, fast jag håller kanske ett getöga på utvecklingen och ser vad nytt som finns på marknaden när det är dags (pengar som kan avvaras till projektet finns).

2. Plocka ihop allt i lösa delar. Fördelen är ju att man kan få det man vill ha och anpassa för sina egna behov. Nackdelen är att jag inte är det minsta händig och är ganska rädd för att själv behöva ta tag i och fixa överrinning, sump och grejer.

3. Så kanske kan det vara värt att fuska lite? Då tänkte jag på ett färdigt sötvattenpaket som jag moddar om. Fördelen skulle ju vara att det finns sötvatten med färdig överrinning och filterfack som skulle kunna utgöra en slags sump så slipper jag det krånglet.

Jag tänkte först rikta in mig lite på 3:an och det finns ju en del här som kör Juwel-kar som salt vet jag. Vad behöver man ändra? Eller rättare sagt, vad behöver jag ändra? Jag har sneglat lite på Juwel Rio 300 liter.

Problem:

Ljuset

Och nu citerar jag från tillverkaren: "High-Lite refers to the new light technology by JUWEL Aquarium. It combines the existing tube lengths of the T8 with the new bright T5 technology.

High-Lite Light units run with unique tubes which fit the full length of the aquarium for maximum illumination.

The High-Lite light unit is 120 cm long and can be equipped with 2 Tubes 1047 mm / 54 Watt. "

Hur bra ljus är detta egentligen? Jag har inget intresse av att hålla extremt ljuskrävande djur utan det är framförallt mjukisar och vissa LPSer som är intressant. Vidare citering - "Optional special JUWEL Reflectors will double the light output of the system." och det låter ju som ett bra tillägg. Ser även att de har marina lysrör med 15000K samt blåljus. Nån som vet hur detta skulle stå sig jämfört med det RSM jag nu har?

Pumpar och cirkulation:

Juwel Rio 300 l har en pump som pumpar 1000 liter i timmen. Att det är för dåliga strömmar fattar jag ju, men är det bara att komplettera med streamers eller förlorar man mycket i cirkulation om man inte har en kraftigare pump? Det vet jag faktiskt inget om.

Skummare:

Saknas ju. Är det någon som vet om det är lätt/svårt att få ner en skummare i sådant kar? Eller att hitta en skummare som både passar och duger för vattenvolymen och inte låter tokigt mycket?

Nåt jag glömt tänka på? Det lär det ju vara, så säg till nu så jag kan överge denna plan och börja om med nåt av de andra 2 alternativen alternativt ha det med i beräkningarna för alternativ 3.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK - dålig respons pga lite mycket och rörig text?

Jag förtydligar mina 2 viktigaste frågor nu. (Kanske borde tråden heta Hur kan man konvertera Juwel-kar till salt? ... eller nåt... också. Kan man ändra på det?)

Hur bra ljus ger 2x54w T5?

(annan formulering: RSM har ju 2x55w med nån slags låtsas-T5 - och om det duger för mina planer, kommer Juwels belysning att funka?

Är det illa att köra med en 1000l pump i ett 300l kar om man kompletterar med streamers? Dvs - förlorar man något på att vattnet inte pumpas runt (och därmed förbi skummare) mer än 3 ggr karets volym?

Jag letar runt efter folk med Juwelkar här och har fått lite info av att läsa deras trådar, men alla jag hittat har kompletterat ljuset, frågan är om det är för att kunna ha SPSer eller om det befintliga är för dåligt för att kunna klara mjukt och LPS också? Plus många har gjort sump, vilket jag gärna vill slippa (i denna första undersökning av mina alternativ i alla fall - kommer hårdkolla Bengans sump nu nästa träff härnere och då kanske jag ändrar mig helt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har själva ett juwel på 170 liter, low-tech, ljuset kan jag för lite om för att svara på egentligen, det enda jag vet när det gäller det är att vi själva kör med juwels T5-lösning + reflektorer.

När det gäller skummare så finns det många olika alternativ, om man inte vill ha sump så är det enkelt att modifiera täckplasten så att en skummare får plats, det enda problem som vi har stött på när det gäller det är att det kan bli trångt med ljusrampen.

När det gäller pumpar så kör vi med orginalpumpen + en korallia 4 det verkar funka för oss i alla fall och i filterfacket så ligger det biobollar.

Det verkar funka för våra "knappar" i alla fall, även en ricordia verkar trivas.

MVH

Magnus & Magdalena

----------------------------------------------------------------------------------------------

Vår tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=26981

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du funderar på ett Juwelkar, så se gärna till att det är nog stort så du rymmer en till original juwel lysrörsramp, då ser det fortfarande ut "orginal", vi har själva haft ett rio 400 med dubbla juwel-ramper (dock bara med t8, t5 blir mycket bättre).

Med det inte sagt att det inte blir bra med ramper från andra fabrikat. Dock enklast att ha från samma märke.

Då rymmer du också en intern skummare typ Deltec mc500, har återigen bra erfarenheter av den monterad i dessa kar.

Min tråd på mitt nuvarande (nystartade) kar.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=26398

Är riktigt sugen på att skaffa ett 400L men det får bli när ekonomin är en annan!

(Har sett Holkens kar med juwel highlite belysning med reflektorer och jag tyckte det lyste bra).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för lite input som hjälper mig fundera. Det känns som en bra reflektor är mer prisvärt att börja med än extraljus.

Ett par frågor på samma tema:

Hur svårt är det för någon som inte är särskilt van vid att "bygga grejer" men som brukar kunna vara bra på att hitta på kreativa lösningar om det behövs att:

1. Sätta i andra reflektorer i ett Juwelkar och veta vilka som kan passa?

2. Komplettera ljuset (alltså uppgradera med flera T5 eller MH vid behoc) i ett Juwelkar?

3. Sätta i en skummare och lista ut vilken som passar? Sneglar just nu på Deltec mc500 eller 600...

Jag kommer inte ihåg exakt hur Juwel Rio ser ut nu, det var ett tag sedan jag kollade på ett i butik. Ska försöka åka runt till lite butiker i helgen om jag har tid och titta mer noga på dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plånboken får ju ännu så länge ett OK tillskott varje månad trots lågkonjunktur. Det handlar väl mest alltså om hur man prioriterar och hur länge jag väntar och lägger undan pengar i budgeten. Sen är det inte jättebråttom med allt heller - jag skulle ju t ex kunna köpa ett kar först och bara ha i levande sten och sand och köras in under 2-3 månader och sen lägga till skummare och annat innan jag börjar på riktigt. Tanken är ju ändå att köra RSMet samtidigt i början för att flytta över grejerna när det nya är riktigt inkört.

Du (Manne alltså) som haft stort sötvatten och har RSM - hur tror du Juwels 2x54 T5 är jämfört med RSM? För jag lär inte sikta på några extremt ljuskrävande SPSer utan som sagt mjukt plus lite LPS - dvs något som någorlunda motsvarar RSM lär duga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade tryckt i 4*54w totalt(minst).. så du kan variera dig lite rent rör mässigt..

där kommer ju vara en mittbalk på juwel's belysning, sen är det frågan vad som rent fysksikt

kan få plats till.

rent ljusmässigt så ser nog 2*55w rsm mer ljust ut än 2*54 t5 då rsmet's belysning är på en

mer kompakt yta. , tänk på nu när du är ute o tittar hur ev "mittstag" på akvariet kan själa en del ljuse också. (har du möjlighet så ta dig ut till hornbach och kolla på juwelen där)

tänk dig sen också på att ytan i akvariet blir bra mycket större i ett 300L juwel i förhållande till ytan i rsm'et som ska täckas av ljuset.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

belysningen hade jag satsat på 150-250w mh med 4st 54w T5

Jag har skummat lite i din tråd om ditt Juwel 450 och ser att du började (som jag fattade det) med 4x54w och sen utökade med MH eftersom den första lösningen var lite för klen för acroporor.

Jag som inte vill ha SPSer, kanske klarar mig rätt bra med 4x54w T5 med bra reflektorer tänker jag då.

Finns det gott om plats för detta extra ljus, eller jag kanske ska vänta tills jag hunnit kolla på ett kar i en butik ordentligt så jag vet vad jag pratar om först förresten... köpte du en extra Juwel-ramp eller nåt annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har jag ändrat mig helt.

Kommer köra på en Juwel Rio 400-bänk och köpa ett löst kar och sätta på.

På Hornbach kostar Juwel Rio-karet 5700 spänn. Ett löst 375 liter lär nytt kosta mellan 2000-2500 spänn. Alltså betalar jag ca 3500:- för:

*En filterbox som egentligen är för lite för att rymma skummar, kolfilter, fosfatabsorberare och annat jag kan tänkas vilja ha.

*En doppvärmare som jag inte lär behöva till mer än själva uppstarten. När ljus är på plats är problemet troligen att hålla tempen nere istället. Har redan 1 doppvärmare till mitt RSM och en till mit lilla avlastningskar – de kan köras under uppstarten.

*En massa filterkuddar och skräp som jag kan kasta om jag inte kommer på nåt annat användningsområde för dom än till akvariet men det är väl tveksamt.

*En returpump på 1000 l/h

*En ljusramp på 2x54w T5 där jag eventuellt kan få rätt sorts rör eller inte, det har jag inte kollat upp.

Känns som det är väldigt lite valuta för extrapengarna. För ca 3500 spänn borde jag kunna få både en kraftigare pump och mer ljus.

Istället bygger jag en överrinningskammare i akvariet och gömmer tekniken bakom den. Någon som har förslag på hur jag lämpligast monterar returpumpen? Göra hål i kammaren och låta utblåset sticka ut som på ett RSM? Vad bör man tänka på när man bygger? Och hur kraftig returpump tycker ni är lämplig? (Jag kommer ändå komplettera med streamers).

Ljus har jag kollat nu på ATIs ljusrampar. Och sen har Fauna Marin 6xT5-rampar där man kan ha 2 rör på 3 olika timers. Det låter tilltalande men missas med ATI. Dock har jag inte kunnat hitta nån webshop som säljer Fauna Marins så jag har svårt att jämföra priser. Ett alternativ kunde vara att köpa en ATI 4x80w T5 och komplettera med någon mindre grej att köra blåljus i (kanske LED eller en mindre ramp som inte behöver täcka hela karet) på separat timer.

Ja… det var så långt jag funderat hittills.

Eller, ja just det – hur bygger man en överrinningskammare bäst? Finns det färdiga kammar som man kan sätta på toppen av glasskivor eller hur gör man?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...