Gå till innehåll

Masken som äter stenkorall


Robban

Rekommenderade inlägg

Jag har haft problem med vissa Acroporor senaste månaderna, alla satt intill varandra så jag tänkte att det kunde vara något bakteriellt som spred sig till närliggande Acropora alt på för hög belastning av nässelgifter(då jag blandar många sorters korall), jag trodde mest på det sista så hastigt införskaffade jag mig Ozonisator viken kopplades till en Ozonreaktor. När jag en kväll efter ljuset gått av för 3-4 v sedan satt och lyste med ficklampa för att kolla lite så där som man gör ibland, då såg jag tentakler från en håla i stenen...ajaja en Stomatopod tänkte jag men jag ack så fel jag hade. Efter fler kvällar med ficklampa såg jag att det var en korallätandemonstermask (Eunicid) eller Bobbitworm sådan som gräver gångar i levande stenen med sina käftar.

Jag visste att dessa maskar kunde äta upp mjukkoraller, skivanemoner och dylikt.

Aldrig trodde jag att de kunde gnaga ner Acroporor, men tydlig gillar dom topparna som är mjuka och sköra kanske i brist på annat. Jag beskrev till bekanta mitt problem som så att topparna försvann över en natt på vissa Acroporor nästan som man skulle tro att en papegojfisk simmat över och trimmat lite.

Jag kom till insikt efter att av en slump stött på samma mask i en tråd på Zeovit forumet där en skribent visade bild på sina avknipsade Acroporor.....precis som mina....aha!

Det var bara att ta upp stenen som jag visste den bodde i. I min iver att få ut masken, snörpa den av sig självt. Men jag slapp hugga isär sten och fick ut alla bitar. Och mitt vatten är numera kristallklart tack vare ozonet :-)

http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=15583

Ni har säkert sett den här: http://www.oregonreef.com/sub_worm.htm

post-916-14468916830522_thumb.jpg

post-916-14468916830642_thumb.jpg

post-916-14468916830771_thumb.jpg

post-916-1446891683101_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite nervös för en mask jag har som bor inne i en korallsten - hålet ser nästan ut som han skulle kunna grävt det. Men jag har inte sett den göra nåt dumt eller sett några skador på intilliggande koraller och han verkar aldrig nånsin befinna sig nån annanstans än att sticka ut huvudet ur hålet - och då menar jag aldrig - jag har passat på att lysa med ficklampa om jag vaknat och behövt ta ett toa-besök mittinatten så att säga och aldrig har han varit nån annanstans än där.

Den ser inte ut exakt som den du har - och jag har bara sett huvudet. Dom där spröten eller vad man ska säga att det är på huvudet är ju korta och tentakel-liknande på din medan min har mycket längre smalare som mer ser ut som antenner på en insekt eller nåt.

Jag har funderat på om den borde avlägsnas eller inte, men problemet är att jag inte vet hur, utan att hacka sönder en korall som täcker nästan hela stenen. Det enda lär väl vara att doppa korallstenen i kraftigare salthalt och hoppas han far ut, men då är man ju rädd att korallen ska stryk ändå. Så jag låter den vara tills jag misstänker den för nåt dumt eller ser den göra nåt dumt. Tror jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trilobite: Det kan mkt väl vara en sådan, min hade oxå dragit till sig fraggar, snäckskal och lösa valonier för att täppa till hål i stenen. Ingen aning hur länge jag haft den men minst 1 och ett halvt år utan att upptäcka den.

Wrang: Ja den dödsdömde önskade en sista måltid, Acropora ropa han nöjd :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byggde en egen då det var svårt att hitta nån på marknaden som för övrigt inte verkar snappat upp att behovet ökar avseende ozon om man vill blanda friskt med olika Lps, Sps, mjukisar, gorgonier, skivisar osv. Vissa tillsätter dock ozonet via skummaren ska tilläggas.

Länkar också till Tomas Ländströms akvarie där han beskriver Ozon och där han bifogat en Pdf-fil med en schematisk översiktsbild på sin diy-ozonreaktor

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=272211

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ärligt talat vet jag inte om det ens tillverkas kommersiellt ännu. Hittade någon via Sanders hemsida som kunde användas både som skummare och som ozonreaktor. Annars var det snålt förutom någon amerikansk tillverkare som tog mkt pengar för lite plast och hade inte kommit i produktion ännu. Ozonisatorer säljs däremot av flera tillverkare, typ Sander, Red Sea osv.

Tror det finns några här på forumet som kör diy ozonreaktor de kanske vet bättre. ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trilobite: Det kan mkt väl vara en sådan, min hade oxå dragit till sig fraggar, snäckskal och lösa valonier för att täppa till hål i stenen. Ingen aning hur länge jag haft den men minst 1 och ett halvt år utan att upptäcka den.

Jag har ju sparat min gamla "monstermask" för det är trots allt rätt häftiga djur och jag har aldrig sett eller misstänkt honom för att äta nåt man inte vill. Det enda jag sett honom äta är överbliven fiskmat, eller räkbitar han rusat ut och snott när jag matat min ormstjärna på natten samt makroalger som han gnager och gnager på.

I alla fall - han har också byggt sig ett bo och släpat fram en massa småstenar & snäckskal för att bygga ihop en trevlig ingång. Jag har själv sett honom dra snäckskal och lägga dom på plats på nätterna så absolut att maskarna bygger på och ändrar om i sina hålor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...