Gå till innehåll

Tips på bra returpump?


linnea85

Rekommenderade inlägg

  • 1 år senare...

Väcker en gammal tråd som heter likadant som jag tänkt döpa min till :)

Nu när jag startar upp mitt nya 350l burk så hade jag tänkt använda lite prylar jag redan hade. En Eheim 1060 som returpump. Denna pumpar ca 2200l/h. Det kommer att bli en lyfthöjd på säkert en 120-130cm pluss att min plan är att även driva ett Deltec FR509 med fosfatremover/BP på en avstickare på returen. I framtiden även ett uv... Frågan är nu om denna pumpen blir för svag. Hade hoppats att returen även skulle bidra med lite cirkulation i karet.

Nu är frågan om jag borde välja en Red Dragon mini på 5000l/h eller en New Jet 4500/6000 istället för att orka med allt. Visst kan man ha flera småpumpar men det genererar ju mer värme och buller osv.

Matningen ner till sumpen går via två 32mm rör med en kran så jag kan ställa flödet.

Vad tror ni. Blir 5-6000l/h för mycket? Om jag har två avstickare för ett pelletsfilter och en uv som går tillbaka till sumpen så försvinner ju mycket kraft där...

Förslag på andra bra och tysta pumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla på laguna pumparna tex.. Finns i många storlekar o funkar bra.. Visst red dragon är ju kul o dyrast.. Har man pengarna så why not.

Triton säljer laguna pumparna. Har själv haft en 4500 variant.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt är ju relativt när detgäller ljud.

Vill ha en tystare pump än min Eheim 1060. Kanske mest är vibrationer som låter från den ioförsig...

Hade en lifegard quiet one för några år sedan, den var kväpptyst men blev tyvär väldigt varm. Och var inte dränkbar...

Laguna pumparna kan kanske vara intresanta, iallafall prismessigt :) Frågan är hur tysta dom är...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Red Dragon Mini 2500 som jag skaffade enbart för att få ned ljudvolymen.

(Har sovrummet i våningen direkt under akvariet)

Den är mycket tyst och jag har jämfört den med Aquabee 2000/1 som låter som en hel verkstadsindustri i jämförelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Ferngren.

Min AquaBee 3000 låter som tusan. Mitt akvarium är nära att få respass ned till källaren pga ljudet. Övriga familjemedlemmar klagar på ljudet. Det värsta är att jag har en som returpump och ytterligare en till KZ:s skummaren. Nu har jag beställt en Tunze 1073.050 och hoppas att få bort 50HZ ljudet. AquaBee:n får bli en vattenbytes-pump och sedan ligga på hyllan och vila.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Ferngren.

Min AquaBee 3000 låter som tusan. Mitt akvarium är nära att få respass ned till källaren pga ljudet. Övriga familjemedlemmar klagar på ljudet. Det värsta är att jag har en som returpump och ytterligare en till KZ:s skummaren. Nu har jag beställt en Tunze 1073.050 och hoppas att få bort 50HZ ljudet. AquaBee:n får bli en vattenbytes-pump och sedan ligga på hyllan och vila.

Hehe Jag skaffade en RD till KZ-skummaren oxå... Jag svor hela vägen till banken men vann familjens samtycke :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Laguna 4500 som returpump och den är väldigt tyst. Har tidigare haft en Deltec HLP 4040 som varit snäppet vassare, där får man lägga örat till för att höra något. Nackdelen med Deltec-pumpen är att den måste stå torrt, dvs utanför sumpen, eller iaf i ett eget utrymme om returen ska gå ifrån mitten av sumpen eller något sådant.

Jag har 32mm på returen och ett pelletsfilter kopplat på och fördelen är att man slipper ytterligare pumpar med allt vad det betyder.

Nackdelen är att ifall jag ska mecka med filtret så måste jag ställa om två kranar så att flödet harmoniserar upp igen.

En annan nackdel är om jag måste stoppa returen så stannar även filtret, alternativt stänger man för flöde upp i karet och stryper kranen in till filtret ytterligare.

Det bästa är nog om man kan ha returen på en "kanal" med en egen pump, sen eventuellt annan teknik på en egen lina, där som i ditt fall, både UVC och pelletsfilter sitter på en egen pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Laguna 4500 som returpump och den är väldigt tyst. Har tidigare haft en Deltec HLP 4040 som varit snäppet vassare, där får man lägga örat till för att höra något. Nackdelen med Deltec-pumpen är att den måste stå torrt, dvs utanför sumpen, eller iaf i ett eget utrymme om returen ska gå ifrån mitten av sumpen eller något sådant.

Jag har 32mm på returen och ett pelletsfilter kopplat på och fördelen är att man slipper ytterligare pumpar med allt vad det betyder.

Nackdelen är att ifall jag ska mecka med filtret så måste jag ställa om två kranar så att flödet harmoniserar upp igen.

En annan nackdel är om jag måste stoppa returen så stannar även filtret, alternativt stänger man för flöde upp i karet och stryper kranen in till filtret ytterligare.

Det bästa är nog om man kan ha returen på en "kanal" med en egen pump, sen eventuellt annan teknik på en egen lina, där som i ditt fall, både UVC och pelletsfilter sitter på en egen pump.

Varför har du två kranar?

Det bästa måste väl vara att bara ha en kran och bestämma flödet på pelletsfiltret och låta resterande mängd gå på returen. Med strypning av båda kranarna så bromsar du ju pumpens flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför har du två kranar?

Det bästa måste väl vara att bara ha en kran och bestämma flödet på pelletsfiltret och låta resterande mängd gå på returen. Med strypning av båda kranarna så bromsar du ju pumpens flöde.

Finns tillfällen då du vill kunna stänga av att det rinner ner via returen..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat "Nackdelen är att ifall jag ska mecka med filtret så måste jag ställa om två kranar så att flödet harmoniserar upp igen."

Att stänga av för vattnet ned till sumpen kan vara bra men oftast eller helst så borrar man små hål i utloppet vid ytan så att inte så mycket vatten åker tillbaka i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför har du två kranar?

Det bästa måste väl vara att bara ha en kran och bestämma flödet på pelletsfiltret och låta resterande mängd gå på returen. Med strypning av båda kranarna så bromsar du ju pumpens flöde.

En kran sitter innan delningen till pelletsreaktorn, den används för att stoppa flödet baklänges om jag skulle behöva mecka något, alternativt om jag stänger till filtret och allt vatten går up i karet igen, så måste jag antingen gå runt karet och mecka med flödet ner i sumpen, alternativt vrider man något på kranen och bromsar returen upp igen.

Finner det enklast så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat "Nackdelen är att ifall jag ska mecka med filtret så måste jag ställa om två kranar så att flödet harmoniserar upp igen."

Att stänga av för vattnet ned till sumpen kan vara bra men oftast eller helst så borrar man små hål i utloppet vid ytan så att inte så mycket vatten åker tillbaka i sumpen.

Det handlade om att lagge hade en extern pump som returpump innan , ska man då serva den på något sätt , dvs plocka bort den så vill man inte att det ska kunna skvalpa till i avriningsboxen o sen rinna ut i möblen under.. Därav en kran så man kan försluta helt..

Smyghålet som du pratar om har han också men inte för samma anledning som kranen.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat "Nackdelen är att ifall jag ska mecka med filtret så måste jag ställa om två kranar så att flödet harmoniserar upp igen."

Att stänga av för vattnet ned till sumpen kan vara bra men oftast eller helst så borrar man små hål i utloppet vid ytan så att inte så mycket vatten åker tillbaka i sumpen.

Här menade jag att jag måste stänga för filtret och strypa returen, dvs två kranar totalt.

Jag har också borrat ett 5mm-hål en bit över ytan på returen, men ville ändå ha möjligheten att stänga för returen ner i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...