per-åke Postat 20 februari 2009 Postat 20 februari 2009 Andvänder GroTech Calcium Pro instant men mitt problem är att calciumnivån ej går upp likamycket som den borde.10gr skall öka ca nivån med 18mg/100liter.Räknar med att jag har 350 liter vatten,tillsatte 100gram hängande i strumpa direkt i karet.Körde detta i två dagar och då borde ca gått upp 100mg/l.Istället har bara ca gått upp 45mg/lLevande stenen i karet är vit av calcium,så jag tror calciumet har svårt för att blanda upp sig.Vet att mg värdet är viktigt för att ca skall kunna blanda sig,men det ligger på 1300 så det ser jaginga problem med.KH 10 salitet 1,024 no2 no3 nh4 är noll. ca 325 Citera
stigigemla Postat 20 februari 2009 Postat 20 februari 2009 PH och kH påverkar också en del. Höga värden dämpar lösligheten av kalcium. Använder du kalkvatten? Citera
Crillo Postat 20 februari 2009 Postat 20 februari 2009 Jag brukar tillsätta max 2 skedar åt gången till mitt med 200l vatten (+18mg typ) när jag använder strumpa, annars ökar risken att det fäller ut och blir "snö" som korallerna ogillar. Det verkar hjälpa att ha en riktigt finmaskig strumpa också. Citera
per-åke Postat 20 februari 2009 Författare Postat 20 februari 2009 Stig! andvänder endast Grotech calcium pro instant för att tillsätta calcium i karet.PH 8.0 kh10 mg 1300 nog borde det inte fälla ut när jag har ett så lågt värde på calcium som 325? Citera
Crillo Postat 20 februari 2009 Postat 20 februari 2009 Jag tror det har att göra med den höga koncentrationen som blir i strumpan, brukar lägga min så den precis är doppad i vattnet så det inte blir så häftig reaktion. Citera
stigigemla Postat 20 februari 2009 Postat 20 februari 2009 Nej det skall inte fälla ut om du inte har pH 8,5 eller högre. Det verkar som om något värde är felmätt. Men kH 10 är rätt högt. Vad har du för pH innan ljuset tänds? (Mätt med färgtest). Citera
per-åke Postat 21 februari 2009 Författare Postat 21 februari 2009 Mätte innan ljuset tänts ( kl 10 ).Kh 10 ca 310 mg 1320 Ph 7.7-8.0 Salif. testerKristoffer hänger även min strumpa vid ytan.När jag hängt i strumpan mjölkar det ca 5 timmar sedan blir det kristallklart igen.Men L. stenen blir vit, och ca går bara upp hälften av vad det borde.Har hört något om jonobalans kan det vara det ?? Citera
per-åke Postat 21 februari 2009 Författare Postat 21 februari 2009 Skall kanske tillägga att jag mätt Ca med 3 st olika test och alla visar ungefär samma. Citera
Wiking Postat 21 februari 2009 Postat 21 februari 2009 Något verkar helt galet här. Vad har du för salthalt? Citera
zeke66 Postat 21 februari 2009 Postat 21 februari 2009 Jag hade samma problem med grotech calsium. Det är rena skräpet man kan inte strö det i sumpen för att lösa det då det fäller ut direkt. Och plus att det trycker upp kh.Jag kör deras mineralmedel i osmos vattnet det fungerar kanon. Plus deras mg medel fungerar kanon med.Men detta fäller ut och gör akvariumet helt vit. Jag slängde mitt i veckan och köpte FM i stället bara strö i sumpen och det löser sig direkt och höjer som det ska. Citera
per-åke Postat 21 februari 2009 Författare Postat 21 februari 2009 Dennis.Var köper man detta (FM calcium) Någon webbutik ? bor i trollhättan. Vad är den fullständiga beteckningen på detta pulver.Har ju ingen sump så jag får lägga i strumpa eller strö rätt i karet. (fungerar något av detta ) ?Har tidigare i mitt lilla kar andvänt salif. corall calcium detta funkar kannon men blir dyrt i mittstora kar. Citera
zeke66 Postat 21 februari 2009 Postat 21 februari 2009 Det är ju en balling produkt och vet faktis inte om det är så bra att strö direkt i karet. Men du kan ju lösa det i osmos vatten innan och sedan pytsa i lite i karet. Triton har det ska ge dig en länk. Sen är det ju billigt med vilket är ett stort plus =)http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=38 Citera
zeke66 Postat 21 februari 2009 Postat 21 februari 2009 Ja sedan kan jag inte mer än att hålla med dig per-åke. Jag har kört flytande innan och det är svindyrt när man har ett större kar det går ju åt massor. Så detta är nog det bästa jag kört = drygt och fungerar som det ska. Citera
per-åke Postat 21 februari 2009 Författare Postat 21 februari 2009 Någon som vet om man kan andvända fauna marin calciumchlorid-dihydrat på samma sätt som exempelvis Salif.corall calcium ? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.