Gå till innehåll

Försäkringar


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

när jag skaffade mitt första kar så ringde jag mitt bolag, folksam.

dom svarade följande.

Man behöver ingen extra försäkring såvida man inte börjar komma in på JÄTTE stort kar, i detta fallet sa han över 1000 liter.

Dock så kan du skaffa en drulle försäkring som täcker kostanderna på själva akvariet om detta skulle gå i kras.

I övrigt skulle hemförsäkringen täcka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta ämne brukar komma upp regelbundet. Jag själv jobbar med försäkringar, och i denna gamla tråd finns en redogörelse för hur de täcker.

Grovt förenklat gäller att en vanlig hemförsäkring (bara grundskydd) inte täcker själva akvariet, utan bara följdskador på resten av din bostad (t.ex. pga utströmmande vatten).

Om du tecknar ett allrisktillägg (kallas ofta "drulle", "plus" eller annat) så täcks även skador på akvariet där du haft otur på olika sätt, t.ex. att du råkat krossa glaset, jordfelsbrytaren löste ut när du var bortrest mm. Det måste dock fortfarande vara en olyckshändelse som ligger bakom skadan ("plötslig oförutsedd händelse").

Det som inte täcks av någon försäkring är när skadan hade kunnat förutses, t.ex. att du byggt en ställning som var så klen att den rasade ihop när du fyllde vatten i akvariet. Då är det så att säga inte längre frågan om otur utan om oskicklighet. I det läget får du dock fortfarande ersättning för följdskador (t.ex. fuktskador i golvet), men alltså inte för själva akvariet i sig.

Medvetna skador, t.ex. att en berusad gäst häller en kemikalie i akvariet, täcks givetvis inte av någon som helst försäkring. Särskilda regler gäller dock för barn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta ämne brukar komma upp regelbundet. Jag själv jobbar med försäkringar, och i denna gamla tråd finns en redogörelse för hur de täcker.

Grovt förenklat gäller att en vanlig hemförsäkring (bara grundskydd) inte täcker själva akvariet, utan bara följdskador på resten av din bostad (t.ex. pga utströmmande vatten).

Om du tecknar ett allrisktillägg (kallas ofta "drulle", "plus" eller annat) så täcks även skador på akvariet där du haft otur på olika sätt, t.ex. att du råkat krossa glaset, jordfelsbrytaren löste ut när du var bortrest mm. Det måste dock fortfarande vara en olyckshändelse som ligger bakom skadan ("plötslig oförutsedd händelse").

Det som inte täcks av någon försäkring är när skadan hade kunnat förutses, t.ex. att du byggt en ställning som var så klen att den rasade ihop när du fyllde vatten i akvariet. Då är det så att säga inte längre frågan om otur utan om oskicklighet. I det läget får du dock fortfarande ersättning för följdskador (t.ex. fuktskador i golvet), men alltså inte för själva akvariet i sig.

Medvetna skador, t.ex. att en berusad gäst häller en kemikalie i akvariet, täcks givetvis inte av någon som helst försäkring. Särskilda regler gäller dock för barn.

Calle,

När det gäller fiskar och koraller så verkar det ju skilja mellan bolagen, eller gjorde i varje fall 2005. Är det fortfarande samma regler på Trygg Hansa, dvs att enbart växter ersätts?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan skilja mellan bolagen och det är lönt att läsa villkor och jämföra. Även tilläggsförsäkringar kan det vara ide att titta på.

När mitt 720 havererade för drygt fem år sen fick jag ersättning för fiskar och växter men ingenting för själva akvariet (Trygg-Hansa). Jag konstaterade då att med en del andra bolag hade det blivit exakt tvärtom.

Sen blir det inte alltid lika enkelt som man kanske tror när man väl skall ha ut pengarna. Ersättning för fisk, jovisst, försäkringsbolaget hade inga invändningar mot inventering och värdering men sen tyckte de att jag skulle gå och köpa exakt det samma och komma in med kvitto. Smidigt, vart köper man centimeterstora kopparbarbsyngel t ex? Det slutade i att jag fick ta 75% av värdet som jag fick göra vad jag ville med. Och golvet sen, parkett som legat sen sextiotalet, den är i försäkringsbolagets tankevärld ingenting värd även om det var mer att slipa på den än på det som blev inlagt i stället. I princip fick jag alltså betala materialet medan bolaget stod för arbetet.

Så följaktligen, läs och jämför villkor men tro inte att det behöver bli så enkelt som det kanske verkar den dan det verkligen händer nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min sambo ringde runt så sent som i måndags ( 23/2 -09) till olika bolag då vi i fredags råkade ut för att en säkring löst ut och hela karets innehåll dog. Vi själv har Folksam och har så haft de senaste 6 - 7 åren. Inför inskaffningen av karet så ringde vi och kollade med bolaget om hem- och allrisk försäkringen tillsammans skulle täcka om det hände något, de svar vi fick då var att hemförs. täcker kar och fuktskador ( golv) vid läckage. Vid strömfel eller annan oförutsagd händelse så gick allrisken in. Den täcker därimot inte om man gör fel ( eller har klåfingriga söner) med kemikalierna. Det skulle också täcka om något hände allt betröffande karet med innehåll vid en flytt.

När nu min sambo ringde Folksam i Måndags så var de mycket tveksamma till en början om vi nu ska få ut någon ersättning, men en skadeanmälan blev gjord. Då det var ett rätt negativt svar gentimot det som vi förväntat oss så började hon ringa runt till andra bolag, frågorna som ställdes var;

Om man ersatte fisk och koraller vid olyckshädelser tex när strömmen gick eller något annat oväntat skett?

Om man kunde teckna en sk mervärdsförsäkring för karet, då inga andra försäkringar fanns att teckna för just innehållet i karet.

Om det skull hända karet eller innehållet något vid flytt tex att karet tappas eller tunnan med sten och korall / fisk välter ut.

Dessa företag ringes o dessa svar fick hon;

Länsförsäkringar; Ersätter endast kar och golv / fuktskador vid läckage, och karet om man tappar det tex vid en flytt.

IF; Samma svar som Länets

Trygg Hansa; Dito, men man ersätter växter om man har "hemplus" tecknat - efter många om och men så ingick korall och levande sten som växter då de inte kunde tolka det som djur. Skulle därimot brand uppstå så täcks allt. Fiskar ersätts endast då någon går in i ditt hem och stjäl dom ur karet. ( man kanske ska sätta upp övervakningskamera i rummet med karet kan bli rätt roligt att se denna tjuv "in action" ! )

Atava: Se Länsförsäkringar

Gjensidig försäkring; Sa också nej vad beträffar innehållet men vad hon förstod så skulle det täcka så som på länsförsäkringar.

Svealand; samma svar där

Solid försäkring; Samma svar igen; MEN de ska kolla på vad de finns för möjligheter på att ordna en ren försäkring för just saltvattensakvarium, min sambo hänvisade till detta forum om det vart så att det blev något av detta.

Dina Försäkringar; Tillslut ett positivt svar!! Skaderegleraren sa som så.. om säkringen går och all mat blir förstörd så blir du ju ersatt, detta är ju en liknande situation ( hon drog våran händelse delvis som exempel) Det roliga var att min sambo sagt detta påstående till alla de övriga försäkringsbolagen men då fått som svar att det var inte samma sak.

Deras drulleförsäkring täcker fiskar till 100% om något händer, även vid läckage, så även koraller och annat i karet vad hon förstog. Skaderegleraren påpekade dock att det alltid görs en utredning och att varje skadetilfälle är unikt.. men så är det ju på alla bolag i övrigt också.

Hon trodde tillochmed att en mervärdesförs. skulle gå att teckna men de skulle kolla med högre uppsatt så de inte var några speciella vilkor eller att hon lovade för mycket, svar väntas nästa vecka. Min sambo hänvisade även här till detta forum om det nu var så att dom täckte det som hon sa i detta samtal.

Vi har fått ett kostnadsförslag för hemförs inkl drulle med ett uppskattat värde på bohag för 120 kvm ( 1 milj) detta skulle kosta 880:- / året, så vi funderar på att teckna dubbla då devi har ingår i fackavg.

Vad beträffar folksam så ringde hon upp dom senare på efermiddagen för att räta ut det hon tycket gått fel med samtalet tidigare på dagen, då lät dom desto mer positiv och vi inväntar nu papper från dom för att se vad som händer, men ett förslag till alla er där ute, kolla upp försäkringsvikoren själv iställetför att lita p en enskild person som man tror kan sitt jobb - för oss kan denna tillit bli väldigt dyr!

Lägas till kan ju att hon i de flesta fallen blev vidarebefodrad tillskaderegleare då kundtjänst och försäljare inte vågade tolka sina vilkor då det handlade om fiskar och saltvattensakvarium. Alla bolagen sa också att alla skadetillfällen är unika - men vi tycker dock att det är skönt att veta vad man har om olyckan skulle vara framma igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant att notera att bolagen är lite vilsna om vad som gäller och vad som också tål att lägga märke till är att försäljare och skadereglerare inte alltid går i fas när det gäller vad försäkringar täcker.

Det är inte bara privat det kan vara problem, även företagsmässigt kan det vara struligt. Jag vet ett tropikhus som hade svårt att få någon försäkring överhuvudtaget.

Agria försäkrar smådjur typ hamstrar och papegojor, troligen inte fisk än så länge men det går ju alltid att fråga. Försäkringen är dock mest inriktad på att täcka veterinärvårdskostnader och det är kanske inte det man är mest ute efter när det gäller fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från Länsförsäkringar.

F.2.2. Läckage

Försäkringen gäller

Försäkringen gäller för skada av vätska eller ånga som oberäknat strömmat ut från:

Ledningssystem för vatten, värme eller avlopp (spillvatten).

Anordning ansluten till ovan angivna system, till exempel tvättställ, disk- eller tvättmaskin,

värmepanna, oljetank och simbassäng.

Invändigt stuprör som uppfyller de krav som ställs på avloppsledning (spillvattenledning).

Badrum, duschrum, tvättstuga eller annat våtutrymme inomhus som har golvbrunn

och som är byggt enligt den byggnorm och de branschregler samt branschens råd och

anvisningar som gällde vid byggnads- eller installationstillfället.

Kyl eller frys vid fel på dessa eller vid strömavbrott.

Vattensäng och akvarium; även skada på fiskar och växter ersätts.

Oljefylld radiator samt brandsläckare.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, en intressant tråd, detta :)

Några reflektioner:

ALLA bolags allriskförsäkringar (dvs "drulle") bygger på samma skrivning i villkoren, nämligen "plötslig, oförutsedd och ofrivillig händelse". Dessutom finns det i de allra flesta fall (om inte alla) en beloppsbegränsning till 1 basbelopp, dvs ca 40.000 kr. När man får olika svar om saltvattensakvarier täcks eller inte beror det på att detta är en ganska ovanlig skada, och svaret kan bero på hur just den aktuelle handläggaren tolkar villkoren. För vanliga skador har varje bolag anvisningar hur bedömning ska göras, men sällan för denna typ av ovanliga skador. Spridningen på svaren mellan bolagen kan alltså finnas även mellan handläggare inom samma bolag om man har otur. Det hela bygger ju på hur man väljer att definiera orden "plötslig", "oförutsedd" och "ofrivillig". Just definitionen av "oförutsedd" kan vålla viss debatt. Var går egentligen gränsen mellan otur och vårdslöshet? När borde man insett på förhand att något inte skulle fungera (t.ex. en säkring som blir överbelastad så fort alla lampor går igång)? Om man har varit uppenbart oförsiktig eller vårdslös blir det nedsättning av skadeersättningen.

Man har också ett räddningsansvar med en skyldighet att begränsa en inträffad skada så mycket som möjligt. Om man är på resa och har karet gående på timers, så ska man i princip åka direkt hem om man ser på nyheterna att det varit strömavbrott i hemtrakten.

Observera även att Länsförsäkringar har helt separat bolag för varje län i landet, och alltså kan ha olika villkor i olika län.

När det gäller försäkring av levande fisk är det, såvitt jag vet, nästan omöjligt att få, såvida det inte är en fråga om ren stöld. Livförsäkring och veterinärkostnadsförsäkring finns för de mer vanliga husdjuren, men jag har inte hört talas om att något bolag skulle teckna en försäkring mot att en dyr fisk skulle bli sjuk eller dö.

Osäkerheten på om koraller täcks eller inte beror snarast på om man kan övertyga sitt försäkringsbolag om att korallen är en växt (svar på Christer T:s fråga).

Åldersnedskrivning, vilket t.ex. gör att ett gammalt parkettgolv inte helt ersätts, finns det också möjlighet att komma bort från genom extra tilläggsförsäkringar (i Trygg-Hansas fall heter detta "Husplus").

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...