Gå till innehåll

mediabrus Juwel Rio 240


mediabrus

Rekommenderade inlägg

SÅ!

Nu har jag en köpare på mitt 1020-liters sötvattenskar och har bokat mitt nya saltvattensakvarium. Därför startar jag upp denna tråd.

Det har varit flera turer fram och tillbaka om vad jag skulle ha för akvarium men till slut föll jag för ett svart Juwel Rio 240 med bänk och ramp. Det är en lagom storlek, ganska vacker möbel som inte ser så himla plastig ut och priset är helt ok. De har en kampanj på "en större djurbutikskedja" på just detta akvarium. Kunde inte kommit lämpligare! Jag ska hämta det på torsdag (lönedag) och sedan återstår att se när mina köpare av 1020 kan hämta det. De skulle tapetsera om och så först. Under tiden får jag fixa till mitt Rio så att det passar mina behov.

Vad är det då som ska fixas till?

För det fösta ska jag ordna en ytavrinningskammare där jag i detta skede döljer en skummare, antagligen en Deltec MCE500 (det finns även andra alternativ), samt doppvärmare och returpump. Jag vet inte i dagsläget om jag ska behålla filterkammaren och köra kol och fosfatremover där eller inte. Kammaren kommer jag att bygga i glas för att sedan täcka med BTN slimline. Jag har även tänkt ha slimline längs bakrutan och den högra gaveln (akvariet kommer att stå i ett hörn). Antagligen blir jag ju tvungen att uppgradera pumpen iallafall. Jag väljer av olika anledningar att ha skummaren internt istället för i en extern sump. Jag har dock i tanke att jag skulle kunna borra karet senare och då använda samma ytavrinningskammare. Vilken form kammaren får vet jag inte utan det får jag se när jag har akvariet framför mig.

Belysningen kommer jag att köpa i veckan. Det är en bekant som säljer en 4x39W T5-armatur. Det ingår ju en 2x39W om jag inte missminner mig. Får se hur jag ska lösa detta på ett bra sätt, så jag kan använda mig av alla sex rören. Det borde ge ett fungerande ljus till de djur jag ska ha, kommer till det senare. Om jag kommer på en bra lösning kan jag även köra min fula 70W MH om det skulle behövas.

Som cirkulation hade jag tänkt mig två Seio 1100 Superflow på vardera 4400 liter/timmen. Jag kommer nog även att komplettera med mina två små streamers som jag har i mitt nuvarande 80-liters, en Seio P530 (2000 liter/timmen) och en Hydor Koralia Nano (900 liter/timme).

Jag kommer att starta upp akvariet med ungefär tio kilo ny, fräsch LS, några kilo begagnad LS samt nytt vatten. Under tiden får mitt 80-liters stå och gå. När värdena stabilicerat sig kommer jag att föra över min nuvande LS, ca 18 kilo full med diverse skivanemoner, mjukkoraller, knappar, svampar och rörmaskar. Det är detta jag kommer att satsa på även i framtiden samt en och annan Euphylia. Jag hade tänkt bygga upp med sten över nästan hela botten samt ett par högar med utskjutande stenar.

I fiskväg har jag inte tänkt så mycket. Några olika gobies och blennider, en sixline wrasse, ett par clowner och en gul gummifisk (kirurg). Kanske man unnar sig en dvärgkejsare i födelsedagspresent i slutet av september, vem vet? Jag har i åtanke att blanda vackra och praktiska egenskaper. Biologisk krigsföring mot alger, plattmaskar och diverse hemskheter! Även lite ryggradslösa djur så som olika räkor, stjärnor, sniglar och sjöborrar har en given plats i mitt tilltänkta akvarium.

Sådana är planerna. Jag kommer att köpa akvarium och belysning nu i veckan. Nästa inköp blir ett osmosfilter (kör med kranvatten nu, huga). Jag hoppas att den här tråden blir fylld med bilder, information, diskussioner och alla möjliga råd, invändningar, uppskattningar och frågeställningar från såväl mig som alla andra användare på saltvattensguiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Idag ska vi hämta akvariet är det tänkt. Sedan blir det att skära loss filterkammaren och montera dit en ytavrinningskammare. Jag har tänkt och funderat och kommit fram till att en rektagulär box på 25x12 cm borde fungera bra. Då rymms jag skummare, returpump, doppvärmare och ett par strumpor med filtermaterial i detta sked och om jag beslutar mig för att borra karet och köra med extern sump i framtiden finns det plats att göra detta. Eller? Rätta mig gärna om jag tänker fel.

Boxen kommer sedan att döljas med BTN slimline där jag sedan kan fästa knappar och dylikt så att den blir en del av revet. Jag har även tänkt hämta T5-armaturen idag om jag hittar tiden till det (inte lätt att kombinera en tidskrävande hobby med småbarn alltid).

När jag fått bort mitt sötvattensakvarium ska jag införskaffa ett osmosfilter. Kan jag koppla detta till duschslangen eller måste jag fixa en koppling för exepelvis tvättmaskin på röret? Jag antar att det är kallvattensröret som gäller isåfall? Jag har tidigare enbart kört kranvatten i mitt 80-liters med inte fullt så roligt resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glöm inte bilder !!

Bilder kommer när jag har något att ta bilder på. :)

Jag betalade för akvariet idag men har inte haft möjlighet att ta hem det. Det blir antagligen på lördag. Vi kommer att tapetsera om i hörnet där akvariet ska stå oh jag var och kikade på tapeter idag. Om jag får som jag vill så blir det en svart tapet (Boråstapeter Niveau 7439) men jag känner på mig att min sambo kommer att ha invändingar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har ett Juwel Rio på 240 liter. Du kan se bilder i min tråd, Lilla Nemos 240 liter i den här avdelningen. Ska du ha sump? Jag har ingen sump men använder filterkammaren som ytavrinning dit jag även har kopplat en deltek mce 300 påhängsskummare. Det funkar bra. Jag tycker att karet är bra, men vill ha ett större. Nackdelen med detta kar är att det saknar djup, bara 41 cm.

Du säger att du ska använda slimline, vad är det?

Mvh,

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag har varit inne och kollat den tråden några gånger. Riktigt fint akvarium! Jag tänker dock köra med en invändig Deltec MCE500-skummare som jag ska gömma i en avrinningsbox jag bygger av glas och täcker med slimeline, som sagt. Slimline är en serie bakgrunder som Back to Nature gör, de är väldigt platta och stjäl inte så mycket yta i karet. Inte lika tredimensionell som deras vanliga bakgrunder och moduler, men klart användbar. Den filterkammare som redan sitter i akvariet kommer jag att plocka bort.

Att jag väljer att skaffa en 500 istället för den Deltec MCE300 jag kör i mitt 80-liters har flera anledningar. För det första tycker jag att 300 låter lite mycket (det kan vara mitt exemplar), sedan vill jag kunna belasta karet en del och även kunna skaffa en sump utan att behöva uppgradera skummare. Jag vill även hålla vattnet inom akvariets väggar, så att säga. Jag kommer inte att köra med sump i detta skede då jag anser att det är lite "overkill" för mjukkoraller och skivanemoner. Men vem vet, i framtiden kanske jag satsar på stenkoraller och behöver en sump? Dessutom kommer jag inte att ha plats för sump då bänken antagligen inte tillåter det (kommer inte riktigt ihåg hur den ser ut) och jag har ingen möjlighet eller lust att ha en annan möbel till sump.

Jo, det är trist med endast 41 cm i djup, men man får göra det bästa av situationen. Detta var det akvarium som passade oss bäst sett till storlek, utseende och pris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag iallafall öppnat lådan och kikat ner i karet. Det an nog bli helt ok skulle jag tro. Först måste jag avlägsna filterkammaren som är fastsilikonad i et hörn. Någon som har en bra idé hur man gör det på lämpligast sätt? Har för mig jag läst om fiskelina, men det har jag ingen hemma. Vanlig kniv känns lite grovt och filékniv använder vi inte i vårt hushåll. Hmm...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag iallafall öppnat lådan och kikat ner i karet. Det an nog bli helt ok skulle jag tro. Först måste jag avlägsna filterkammaren som är fastsilikonad i et hörn. Någon som har en bra idé hur man gör det på lämpligast sätt? Har för mig jag läst om fiskelina, men det har jag ingen hemma. Vanlig kniv känns lite grovt och filékniv använder vi inte i vårt hushåll. Hmm...

en vanlig 'bladkniv' brukar gå bra annars funkar ju fiskelina som du skrivit..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är en osmosanläggning, en slimline-bakgrund samt en hydor Koralia 3 beställt. Koraliatrean får fungera i karet under uppstarten då jag enbart har levande sten i. Den kommer att kompletteras senare med ytterliggare streamers då jag fått ordning på vattenvärden och stoppat i stenen jag har i mitt åttioliters (mer eller mindre fylld med skivor och mjukisar). På lördag hoppas jag bli av med "tiotjugo-karet" så jag kan tapetsera och sedan starta upp karet så smått om en vecka eller två.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår införskaffades en ack så viktig sak till akvariet - en skön fåtölj! Idag är det planerat att flytta "tiotjugo" och om jag har kraft och ork kvar efter det så kanske jag slänger upp tapeterna ikväll också. Isåfall kan det bli tal om uppstart redan nästa vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väggen tapetserad med lyckat resultat. Fåtöljen ihopskrvad med lyckat resultat. Akvariebänken ihopskruvad med lyckat resultat. Akvariet uppställt med lyckat resultat. Känns som om jag hunnit med en del idag. Bilder kommer förhoppningsvis imorgon.

Lite reflektioner om akvariet och möbeln:

Möbeln var väldigt mycket IKEA. Lätt att skruva ihop men spånskivor ger mig kalla kårar i akvariesammanhang. Det är dock en väl beprövad möbel så det ska nog gå bra.

Skåpen rymmer en dunk på 25 liter. Perfekt för osmosvatten. Koppla till en pump och det borde vara enkelt att fylla på vatten. Gör jag en öppning i toppen på en dunk så får jag ner en liten pump och värmare och kan ha en dunk till saltvatten också.

Annars ser bänken helt ok ut. Inte speciellt vacker men inte direkt ful heller. Svart möbel mot svarta tapeter gör att den smälter in och försvinner.

Akvariet ser helt ok ut. Det är inte så djupt men det går nog att använda ändå. Det rymmer T5-rampen jag köpt med 4x39W samt den medföljande T5-armaturen på 2x54W eller nåt. Blir bra ljus, tror dock inte jag kommer att köra på allt ändå. Elräkningen kommer att skjuta i höjden! Jag har ju ändå inte tänkt ha något speciellt ljuskrävande iallafall, men jag har möjligheten om jag ändrar mig senare.

Nu ska jag försöka ta mig ut till obygd´n (läs: Obbola) och hämta hem osmos, streamer, slimline och en ytavrinningskam. Sedan blir det att skaffa glas och bygga ytavrinningsboxen.

Och så måste jag skärma av bakrutan också. Vet inte om det blir svart eller blått/turkos. Latexbaserad färg eller plastfolie?

Men nu ska jag försöka sova, fem och en halv timme till bussen går till jobbet. Usch och fy! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

akvariet har en egen ram som det vilar på, inget underlag ska användas.!

mvh manne

Precis vad jag trodde. Pratade lite med en akvariebutiksinnehavare av det gamla gardet (butik sedan 1969) igår om detta och han hävdade bestämt att man skulle ha underlag. Dock är jag skeptisk mot mycket av vad han säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är bara att köra på. den nedre ramen ska ligga direkt på bänken. så ser vi fram emot lite nya bilder sen.

mvh manne

Skaffade glas till ytavrinningsboxen igår. Ska försöka limma den ikväll. Ska även försöka fixa lite bilder också. Inte lätt att hinna med allt man vill då man är förvärvsarbetande småbarnsförälder...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag limmat ytavrinningsboxen, kollat om den var tät, tätat där det läckte och även satt fast slimline. Blir nog bra!

Har även fått igång osmosen. Det rinner på bra, men 190 liter/dygn är inte så mycket inser man då man tittar på hur vattennivån (inte) ökar i dunken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...