Gå till innehåll

Nytt tekniksnålt saltvattenskar 200L tips


jim_

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Mitt namn är Jimmy och som rubriken lyder så har jag planer på att starta ett saltvattensakvarium. Jag har haft sötvattensakvarium tidigare men aldrig saltvatten. Jag har läst runt en hel del på SG angående hur andra personer har gjort med sina kar vid uppstart etc. men jag skulle endå behöva tips på hur jag skall gå tillväga med mitt.

Ett begagnat kar på 200L är på gång in utav en kompis som inte längre använder sitt. Ett problem med detta är att det har stått utan vatten i sig i några månader då detta har använts som "växthus" hos hans mamma :). Blir detta problem med silikonet? Har läst lite här och där att det kan torka och att man behöver limma om det?

Mina mål med karet är mycket koraller, nån enstaka anemon och några få fiskar. Ett par clowner och en kirurgfisk är dom enda fiskarna jag till en början vill ha. I ett senare skede vill jag även ha en "igelkottsfisk", men jag vet inte om dessa passar i så små kar som 200L. Men troligtvis blir det bara dom första två arterna.

Jag skulle vilja ha tips på nödvändig teknik som passar mitt kar. Belysning/pumpar etc. Så lite teknik som möjligt. Jag skall inte använda mig utav någon sump då jag för tillfället inte har plats eller lust med en sump. Jag vet att det enligt många är en fördel med sump men jag har endå valt att avstå ifrån denna.

Tack på förhand allihopa! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jimmy och varmt välkommen till SG! :W:

Om du vill testa silikonet så tryck lite lätt på fogarna med ditt finger, du ska kunna trycka in det lite och det ska fjädra tillbaka utan att du behöver ta i för kung o fosterland.

Du skriver mycket koraller, men inte vilka koraller? Är det mjukkoraller så klarar du dig säkerligen med den inbyggda belysningen och är det stenkoraller så får du titta över mer än bara belysningen, då får du fundera över vad du ska ha för cirkulation också, många stenkoraller trivs allra bäst i ett kar med stark cirkulation.

Ditt fiskval är väl ok när det gäller clownerna, men de flesta kirurger kommer att växa ur karet hyfsat snabbt, då kan du iofs sälja den vidare, men varför inte satsa på fisk från början som du kan behålla? En igelkottsfisk kan vara ett bekymmer och den bör helst ha gott om utrymme den också.

En skummare är nästan en nödvändighet i ditt fall och det finns flera modeller att välja på, antingen de som du kan ha i karet eller ha hängandes på utsidan. Välj en skummare som är specificerad upp till 5-600 liter iaf, så kommer du klara dig bra.

Läs gärna vår nya artikel om uppstart av akvarium:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=27495

Lycka till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska du ha lite teknik så kör bara med skummare och cirkulation. har själv ett 200 l, och jag hade bara skummare dom första månaderna. ska du ha mycket koraller, så kräver det kanske ett bra ljus iaf... T5 54w kanske, erl nån combo med en mh med.. ang igelkottfisk så går det att ha en sån i 200 l. Saltbjörkan här hade en i sitt 200 liters kar innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ang igelkottfisk så går det att ha en sån i 200 l. Saltbjörkan här hade en i sitt 200 liters kar innan.

Visst att det funkar att ha en väldigt liten igelkott i ett 200liters (hade själv en i ett 250liters men som hoppade ut) men iaf, tillslut så har igelkotten växt sig förstor och det kan den göra väldigt fort och blir väl någonstans mellan 30-50cm som vuxen och en i den storleken är ju bara att tok glömma i ett litet 200liters akvarie.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren allihopa, angående koraller så har jag inte bestämt vad jag skall ha för några ännu, men det kommer troligtvis att bli några stenkoraller också, så det kanske är bäst att investera i ett bra ljus med en gång?

Så det tekniska jag behöver vid uppstarten är alltså, skummare, pumpar och lysrör?

Clownerna kommer att införskaffas, känns nästan som standard i ett saltvattensakvarium :) När det gäller kirurgfisken så är det en Paracanthurus hepatus som är tanken. Det är flickvännen som tjatar angående en sådan ;) Vi får väl se, måste övertala henne om att det inte fungerar med en sådan, hehe

Ricke!

Om jag fixar en igelkottsfisk så blir det inte föränn ett bra tag in i framtiden, men givetvis får du ta över den när den växt sig för stor :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller kirurgfisken så är det en Paracanthurus hepatus som är tanken. Det är flickvännen som tjatar angående en sådan ;) Vi får väl se, måste övertala henne om att det inte fungerar med en sådan, hehe

Angående hepatus så vill jag höja ett varnande finger. Den är relativt billig och väldigt fin vilket gör den attraktiv och lätt att få tag i.

Denna fisk får vita prick bara den ser ett nytt akvarium. Man måste ha bra vattenvärden och ett väl inkört kar för att få den att klara sig. Många hävdar tom att ett UVC är ett måste. Försök skippa denna fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wiking!

Tack för tipset, jo jag har läst lite om den att den lätt får denna "vita prick sjukan", såg också att man skulle köpa små exemplar utav denna fisk eftersom dessa tydligen klarade en flytt till ett annat akvarie mycket bättre än stora exemplar. Men du vet hur det är, flickvännen ser på Hitta Nemo och då blir det "åhh.. En Doris måste vi ha!"..

Får ta och förklara för henne att detta inte fungerar ;) Har ni något förslag på en hyfsat lite fisk som är en glad simmare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wiking

Okay hoppas den fixar till sig snart, tråkigt att den är sjuk..

Snabb fråga, till en början under uppstarten av akvariet, kan man använda sig utav en vanlig sötvattensamatur då? Under uppstarten så skall det väl endå inte vara så mycket ljus i akvariet?

Jag får köpa pumpar utav en kompis som leverar 1500L/H tillsammans, skulle det fungera att komplettera dessa med en Tunze Nano Stream 6045 - 4500L/H ? Eller blir det för strömt tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman.

Tack för tipset, verkar ju vara en trevlig fisk :) Den är inte aggresiv emot koraller eller så?

Jag hade ju tänkt att ha rätt mycket koraller i karet så om den skulle få smak för något sådant så är den tyvärr inte aktuell :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wiking

Okay hoppas den fixar till sig snart, tråkigt att den är sjuk..

Snabb fråga, till en början under uppstarten av akvariet, kan man använda sig utav en vanlig sötvattensamatur då? Under uppstarten så skall det väl endå inte vara så mycket ljus i akvariet?

Jag får köpa pumpar utav en kompis som leverar 1500L/H tillsammans, skulle det fungera att komplettera dessa med en Tunze Nano Stream 6045 - 4500L/H ? Eller blir det för strömt tror ni?

du kan kompletera med 2 st Tunze Nano Stream 6045 - 4500L/H om du vill. har själv en sån i mitt 200liters kar. Ang Hepatusen "doris" så stämmer det att dom lätt får vita prick. läste mycket om det här, och alla försäljare varnade en att man skulle vara förberedd med ett uvc och helst ett medicinerings kar. man ser även att dom flesta nyinkomna till butiker har prick. lånade ett uvc och köpte en doris som såg fin ut och var prick fri i butiken. den har inte fått en enda liten prick i mitt kar, och jag har inte behövt använda uvc. bra vatten värden, ordentlig inkoppning och dämpad belysning så kan det funka... men tycker du sak satsa på ett uvc iaf, och låta karet puttra nån månad iaf om du vill ha en...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju som ett intressant alternativ faktiskt, tack återigen för tipset, har en annan fråga om tekniken i mitt kar.

Det som behövs är alltså bara skummare och cirkulationspumpar till att börja med? Sen när koraller osv skall upp så ska jag installera i nya T5 lysrör och en amatur till dessa.

Funderar på Lumimaster 4x54W (sågs på www.drakfisken.se)

2 lysrör Aqua Science Special 54W

2 lysrör Aqua Science Blau 54W

Vad tros om det till just korallerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äter inte de räkor eller ermiter? Kör på cirkulation o skummare,osmos och levande sten minnst 20kg sedan när du har haft igång karet ett tag skaffa rätt belysning och uvc. sen är det bara koraller och städpatrull och fisk kvar. Jag har nog lite fraggar till dej sen oxå :)

hur kaftigt ljus du ska ha beror på hur ljuskrävande koraller du ska ha. själv kör jag 6X39W över mitt 450L så ditt skulle det räcka väl över för alla koraller. behöver inte mer än 1watt per liter vatten. resten sköts av tillsatser osv, om du inte vill ha stor tillväxt behövs inte mer ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okay så nästa inköp blir cirkulationspump och osmos, sen i ett senare skede dunkar jag på med bättre belysning och eventuellt en uv-c beroende på vad för fiskar jag skall ha.

Fraggar tackar man ju inte nej till :) Riktigt kul ska det blir att få igång detta, hoppas bara att allt går bra :)

Måste hitta nån bänk att ha det på också bara.. Kanske borde snickra ihop en egen? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...