GÖRAN Postat 18 oktober 2004 Postat 18 oktober 2004 Man skulle kunna tro att det är en Duncanopsammia axifuga. Kan även vara någon variant av Euphyllia sp. har du den hemma eller? Citera
Xavante Postat 18 oktober 2004 Postat 18 oktober 2004 Det ser ut att vara Catalaphyllia jardinei. (anemon korall)Mvh Thomas Citera
Xavante Postat 18 oktober 2004 Postat 18 oktober 2004 Här finns lite intressant att läsa om den.Min strök tyvärr med ganska så fort , i övrigt så verkar allt annat trivas bra i karet, men min Catalaphyllia såg otroligt fin ut i2-3 veckor sedan så blev den full med långa vita trådar för att slutligen dra åtsig vävnaden mer och mer , precis på det sät som beskrivs i länken. http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid =310425Mvh Thomas Citera
aengus Postat 19 oktober 2004 Postat 19 oktober 2004 den skall också ligga på botten med gott om utrymme så den kan svälla upp ordentligt utan att den skall "stinga" andra koraller, och så mycket lyse som möjligt, och stark cirkulation gärna vågor. Citera
DSB Postat 19 oktober 2004 Postat 19 oktober 2004 Jag köpte en sådan på korallfisken under namnet anemonkorall. Citera
wrang Postat 19 oktober 2004 Författare Postat 19 oktober 2004 Okey tack för alla svarDå vet jag att det är en anemonkorall Citera
Mattias Postat 19 oktober 2004 Postat 19 oktober 2004 En av de koraller som det är exportförbud på, har du en var rädd om den. Fantastiskt vacker !Så här såg den ut som jag hade för 10 år sedan, http://finafisken.nu/databas/korall2.jpgBtw .. hur ser skelettet ut ? Är det förgrenat ? Citera
pwin Postat 19 oktober 2004 Postat 19 oktober 2004 Hur kan Korallfisken ha dom nu om det är exportförbud?.Det vore intressant att veta vilka koraller som inte får importeras eller exporteras så man kan undvika att köpa dessa sorter, någon som undersökt detta?/Per Citera
Taipan Postat 19 oktober 2004 Postat 19 oktober 2004 Är det inte den som amerikanarna kallar för "elegans coral"? http://www.mc.maricopa.edu/~gilcrease/jpg/coral13.jpgHar för mig att den diskuterades ivrigt på RC om man skulle ha dom eller inte, nästan som goniopora (vet inte hur det stavas) för4-5 år sedan.Det där med exportförbud är väl inte ett totalförbud, bara att det finns en restriktion på hur många som får exporteras/år. Samma sak med dom flesta Euphylliorna./ M Citera
aerie Postat 19 oktober 2004 Postat 19 oktober 2004 Saken med dem var väl att de var jättehärdiga när hobbyn började med koraller och på senare år så har nästan alla dött efter en kort tid i fångenskap...vill minnas att det var något sådant.. Citera
aengus Postat 19 oktober 2004 Postat 19 oktober 2004 det är restriktioner på den, så den får bara importeras med jämna mellanrum. Citera
Mattias Postat 19 oktober 2004 Postat 19 oktober 2004 Den får inte exporteras alls, anledningen till att den samt en del andra koraller finns i handeln är det att det fifflas !Djuren skickas under fel namn, det är sällan de står i tullen och river upp kartong på kartong och kollar djuren. Det finns inte tid eller kunskap till det. Citera
Xavante Postat 19 oktober 2004 Postat 19 oktober 2004 Är det inte den som amerikanarna kallar för "elegans coral"? http://www.mc.maricopa.edu/~gilcrease/jpg/coral13.jpgHar för mig att den diskuterades ivrigt på RC om man skulle ha dom eller inte, nästan som goniopora (vet inte hur det stavas) för4-5 år sedan.Det där med exportförbud är väl inte ett totalförbud, bara att det finns en restriktion på hur många som får exporteras/år. Samma sak med dom flesta Euphylliorna./ M Det var en liknande RC tråd jag länkade till tidigare i tråden , Mycket intressant.Mvh Thomas Citera
pwin Postat 20 oktober 2004 Postat 20 oktober 2004 Är det som Matties skriver, att den inte får exporteras överhuvudtaget så är det beklämmande att den finns hos vissa svenska importörer.Det är sådana företag som bidrar till att vår hobby kommer förbjudas en vacker dag. Får jag tid skall jag kolla med jordbruksverket vad som gäller./Per Citera
Vitamin Postat 20 oktober 2004 Postat 20 oktober 2004 Vi kanske ska ta & lugna ner oss lite här! Det är ingen som kommeratt förbjuda vår hobby bara för ett företag tagit in en ”anemonkorall”.Det kan ju faktiskt ha varit ett misstag att dom fått med den i sinsändning. Eller har dom helt enkelt släppt den korallen tillförsäljning igen. Ring hellre företaget som säljer den & fråga, änatt leka polis & blanda in myndigheter! Det är redan alldeles förmycket tjafs om lagar & regler, så se till att ha ”kött på benen”innan utrop om att något olagligt har förekommit! Citera
absolom Postat 20 oktober 2004 Postat 20 oktober 2004 Varför ska man försöka att tysta ner saker och ting för? Tycker det är braatt Pwin kollar upp med jordbruksverket ifall korallen är fridlyst eller ej. Om den är det så har butiken i fråga gjort fel, och detta påverkar oss akvarister i längden med ännu fler restriktioner och lagar! Jag ska kunna gå till en butik och köpa koraller utan att behöva vara orolig över ifall den är fridlyst eller inte. Citera
Darkie Postat 20 oktober 2004 Postat 20 oktober 2004 Det är möjligen inte en helt laglig korall, uppväxt från en frag från en korall införd innan förbudet? Isf finns det säkert CITES papper på den i butiken. Citera
xperx Postat 21 oktober 2004 Postat 21 oktober 2004 Både Fosså & Nilsen samt Sprung & Delbeek anser den vara ganska lätt att ha å göra med i sina böcker. har pratat med Jr för nåt år sen och de sa att det i stort sett var import stopp på dessa eftersom ingen klarade av att hålla dem och de bara dog i fångenskap.Fast jag vet inte om jag håller med om att de skall hållas i livlig vattenrörelse. De lever på ganska grumt vatten i sandområden bland sjögräs osv, så ljuset ska väl vara på topp. Citera
DSB Postat 21 oktober 2004 Postat 21 oktober 2004 de 2 senaste cites pappren finns inte denna korall med (den typen av anemonkorall) Jag har naturligtvis kontrollerat detta med butiken. Dokumenten är helt OK.Mitt sista inlägg i denna tråd. Citera
Mattias Postat 22 oktober 2004 Postat 22 oktober 2004 Jag vill bara klargöra att det även finns exportörer, som säljer koraller under fel namn. Inget ont om våra svenska importörer som gör allt de kan för att hålla vår hobby vid liv. Citera
Guest Crotalus Postat 7 november 2004 Postat 7 november 2004 Den har även ett annan namn som är Catalaphyllia plicata....hade en i ett 120l akvarium förut under lysrör&den mådde kanon!!Har provat den under halogen för nått år sedan&den klarade sej inte....och andra från samma sändning dog direkt oxo för några vänner till mej!!1Verkar som att dom som e lite bleka i färgen från start e körda.....Not sure.....snygg som satan dock Citera
aerie Postat 7 november 2004 Postat 7 november 2004 Det är även så att den fungerade mkt bättre för några år sedan.... Citera
Guest Crotalus Postat 7 november 2004 Postat 7 november 2004 Jaha....Och vad skulle göra den svårare idag jämfört med förr? Citera
aerie Postat 7 november 2004 Postat 7 november 2004 Och därom tvista de lärde...satte mig inte in i diskussionen så noga efter att ha konstaterat att nästan inga överlever nu för tiden men vill minnas att det var något med att man länsade områden där den hade såna förhållanden att den trivdes i akvariet,sen så var ju fortfarande efterfrågan hög så att man fortsätter att länsa den men de exemplar som plockas nu har svårt att anpassa sig. Tror det var något sådant,iaf en av förklaringarna,är ju bara att söka på reefcentral om du villsätta dig in i diskussionensjälv. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.