Gå till innehåll

Vad är detta för korall??


wrang

Rekommenderade inlägg

Här finns lite intressant att läsa om den.

Min strök tyvärr med ganska så fort , i övrigt så verkar allt annat trivas bra i karet, men min Catalaphyllia såg otroligt fin ut i2-3 veckor sedan så blev den full med långa vita trådar för att slutligen dra åtsig vävnaden mer och mer , precis på det sät som beskrivs i länken.

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid =310425

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte den som amerikanarna kallar för "elegans coral"?

http://www.mc.maricopa.edu/~gilcrease/jpg/coral13.jpg

Har för mig att den diskuterades ivrigt på RC om man skulle ha dom eller inte, nästan som goniopora (vet inte hur det stavas) för4-5 år sedan.

Det där med exportförbud är väl inte ett totalförbud, bara att det finns en restriktion på hur många som får exporteras/år. Samma sak med dom flesta Euphylliorna.

/ M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den får inte exporteras alls, anledningen till att den samt en del andra koraller finns i handeln är det att det fifflas !

Djuren skickas under fel namn, det är sällan de står i tullen och river upp kartong på kartong och kollar djuren. Det finns inte tid eller kunskap till det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte den som amerikanarna kallar för "elegans coral"?

http://www.mc.maricopa.edu/~gilcrease/jpg/coral13.jpg

Har för mig att den diskuterades ivrigt på RC om man skulle ha dom eller inte, nästan som goniopora (vet inte hur det stavas) för4-5 år sedan.

Det där med exportförbud är väl inte ett totalförbud, bara att det finns en restriktion på hur många som får exporteras/år. Samma sak med dom flesta Euphylliorna.

/ M

Det var en liknande RC tråd jag länkade till tidigare i tråden , Mycket intressant.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det som Matties skriver, att den inte får exporteras överhuvudtaget så är det beklämmande att den finns hos vissa svenska importörer.

Det är sådana företag som bidrar till att vår hobby kommer förbjudas en vacker dag.

Får jag tid skall jag kolla med jordbruksverket vad som gäller.

/Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi kanske ska ta & lugna ner oss lite här! Det är ingen som kommer

att förbjuda vår hobby bara för ett företag tagit in en ”anemonkorall”.

Det kan ju faktiskt ha varit ett misstag att dom fått med den i sin

sändning. Eller har dom helt enkelt släppt den korallen till

försäljning igen. Ring hellre företaget som säljer den & fråga, än

att leka polis & blanda in myndigheter! Det är redan alldeles för

mycket tjafs om lagar & regler, så se till att ha ”kött på benen”

innan utrop om att något olagligt har förekommit!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska man försöka att tysta ner saker och ting för? Tycker det är braatt Pwin kollar upp med jordbruksverket ifall korallen är fridlyst eller ej. Om den är det så har butiken i fråga gjort fel, och detta påverkar oss akvarister i längden med ännu fler restriktioner och lagar!

Jag ska kunna gå till en butik och köpa koraller utan att behöva vara orolig över ifall den är fridlyst eller inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både Fosså & Nilsen samt Sprung & Delbeek anser den vara ganska lätt att ha å göra med i sina böcker. har pratat med Jr för nåt år sen och de sa att det i stort sett var import stopp på dessa eftersom ingen klarade av att hålla dem och de bara dog i fångenskap.

Fast jag vet inte om jag håller med om att de skall hållas i livlig vattenrörelse. De lever på ganska grumt vatten i sandområden bland sjögräs osv, så ljuset ska väl vara på topp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Guest Crotalus

Den har även ett annan namn som är Catalaphyllia plicata....hade en i ett 120l akvarium förut under lysrör&den mådde kanon!!Har provat den under halogen för nått år sedan&den klarade sej inte....och andra från samma sändning dog direkt oxo för några vänner till mej!!1Verkar som att dom som e lite bleka i färgen från start e körda.....Not sure.....snygg som satan dock

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och därom tvista de lärde...satte mig inte in i diskussionen så noga efter att ha konstaterat att nästan inga överlever nu för tiden men vill minnas att det var något med att man länsade områden där den hade såna förhållanden att den trivdes i akvariet,sen så var ju fortfarande efterfrågan hög så att man fortsätter att länsa den men de exemplar som plockas nu har svårt att anpassa sig. Tror det var något sådant,iaf en av förklaringarna,är ju bara att söka på reefcentral om du villsätta dig in i diskussionensjälv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...