Gå till innehåll

Turbo clown


Öbo1

Rekommenderade inlägg

Hej,

Som första fisk i mitt relativt nystartade RSM 130 köpte jag en liten clown (ocelaris tror jag) för att agera testpilot.

(Jag har iofs redan två räkor och 5 turbo sniglar och 8 sandsniglar)

Men åter till clownen, eller turbo/psyco clownen som jag kallar den.

Jag har alltid trott att clowner är relativt lugna fiskar som simmar bland stenar och anemoner...

Min clown däremot simmar hela tiden fram och tillbaka längs rutorna och upp o ner vid hörnen men en jäkla fart!

Min fråga är egentligen kommer fisken lugna ner sig med tiden eller är just denna clownen född med damp eller liknande...???

Jag tänker förövrigt starta en liten tråd om akvariet så att det går att följa utvecklingen.... har bara inte kommit till skott än...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Karet har varit igång sedan slutet av december.

Botten är täckt med ca 3cm levande sand och jag har ca 17kg levande sten.

Jag har inte så många tester för att kolla vattenkvaliteten, men alla andra varelser i akvariet verkar trivas.

salthalt = 0,022

nitrit = bra enl skalan (kommer ej ihåg värdet just nu)

KH = ca 8,5

temp = 25

installerade en 16W UV-c kopplad till en 1000l/h pump igår kväll!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm det låter intressant! anledningen till att jag bara köpte en är att jag inte vill ha så många fiskar då baljan är så liten, men samtidigt vill ha så många olika typer av coola fiskar som möjligt om man säger så....

tror jag ska handla en till idag så får vi se om bägge två få stanna framöver när det kommer andra fiskar också...

kan man förresten se skillnad på honor och hanar på något sätt... hade ju varit kul med ett par om dom nu ska vara två!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm det låter intressant! anledningen till att jag bara köpte en är att jag inte vill ha så många fiskar då baljan är så liten, men samtidigt vill ha så många olika typer av coola fiskar som möjligt om man säger så....

tror jag ska handla en till idag så får vi se om bägge två få stanna framöver när det kommer andra fiskar också...

kan man förresten se skillnad på honor och hanar på något sätt... hade ju varit kul med ett par om dom nu ska vara två!

den "dominanta" av dem blir hona, dvs de byter kön. gäller inte om du köper en stor/fullvuxen, då är de var de är....!

se till att du köper av samma sort bara ! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clowner är så roliga att det är den största av dom som blir hona. Om den skulle dö så tar nästa i storleksordning över rollen. Mao kan en hane bli hona, men en hona kan inte bli hane. Se till att köpa en som är mindre än den du har så löser det sig automatiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow, det hade jag ingen aning om!

de hade massor av små clowner i ett kar där jag köpte den förra så det får helt enkelt bli från samma kar denna gången!

Sist köpte jag den största jag kunde hitta (ca 3-4cm lång) så då är det väl bara att köpa någon av de mindre denna gången då!!

Tack för råd och hjälp, återkommer med en uppdatering när nemo 2 anlänt till burken där hemma!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clowner är så roliga att det är den största av dom som blir hona. Om den skulle dö så tar nästa i storleksordning över rollen. Mao kan en hane bli hona, men en hona kan inte bli hane. Se till att köpa en som är mindre än den du har så löser det sig automatiskt.

Helt korrekt men om man ska vara riktigt petig så borde man inte köpa den största i säljkaret (då det är risk att den redan är hona) även om den är mindre än den man redan har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm ligger ju nått i det!!

nu har jag iallafall redan köpt en till och hoppas på det bästa!!!

båda två är ju fortfarande väldigt små så förhoppningsvis är det inte kört på hona/hane fronten!!

igår när jag släppte i nr två simmade den först runt lite lungt och därefter bort till den andre och gjorde vad den kunde för att hänga med turbo nemon.... hoppas det inte slutar bägge blir lika störda istället för tvärt om ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Efter att clown nr 2 kom i karet har bägge lugnat ner sig och beter sig nu som clowner brukar... dessutom hänger de alltid ihop vilket jag tycker verkar lovande! bägge två har dessutom börjat äta ordentligt!

sambon har passande nog döpt dem till turbo och nemo!

Tack för alla tips och råd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tre clowner i mitt RSM,

dessa clowner har i snart 4-6 veckors tid stått vid rutan och simmat, jag har en stor euphyllia som jag trodde de skulle flytta in i.. men de står ute i strömmen hela tiden,

dessutom simmar de dygnet runt..

men.. de äter bra, så jag vet inte riktigt. jag vet heller inte om det du kallar damp är 10ggr snabbare än vad mina clowner simmar..

det löste sig i alla fall.. clowner i fina.. trots att alla heter nemo och att pixar har exploaterat dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter, då turbo som den första clownen nu heter var ensam i karet och höll på som värst var han still i ett hörn i upp till 5 sekunden innan han som en raket for över till nästa hörn, och så höll han på....

nu är bägge två lungna och fina, men håller sig som du beskriver gärna längs rutorna inställer för inne i revet. nu har ju jag i och för sig varken någon anemon eller någon anemonliknande korall i akvariet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...