Gå till innehåll

Undran levande sten


staketena

Rekommenderade inlägg

Hej alla här på SG.

Mitt första inlägg på detta forum.

Jag har sysslat med sötvatten men har på senare tid intresserat mej för saltvatten.

Tanken är att starta upp ett kar (c:a 500l).

Det här med levande sten har jag förstått är A och O, men även en större kostnad.

Min fråga till er som hållit på ett tag är?

Hur många kilo sten behövs till 500l?

Hälsn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ett snabbt svar Moose.

Jag har också läst att det skall vara ungefär 10 %.

Och då antar jag att man menar 10 % av akvariets rymd,

alltså 50 liter.

Men väger 50 "liter" sten 50 kilo.

Stenen är väl ändå ganska porös.

Detta kanske låter som petitesser men det handlar ju

om en hel del pengar.

Man kanske får dra ned på drömmarna några liter.

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 liter sten väger säker lite mer än 50kg, men det skadar ju absolut inte att ha mer sten än vad som är rekomenderat. Sen behöver du ju inte köpa allt samtidigt. Går bra att köpa 30kg först o sen kanske addera ytterligare 20kg delat på två omgångar med ngn veckas mellanrum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kilo och utrymme... ja - bra LS ska vara riktigt porös och hålig. Dålig sten som är kompakt blir naturligtvis mer vikt på mindre yta.

Dvs - dom där 10%ena kan se rätt olika ut beroende på hur bra stenen är.

Jag tycker du ska köpa så mycket sten som du tycker blir snyggt och så att du kan komma åt att göra rent. Du ska heller inte lägga stenen för kompakt utan lämna utrymme för att vattnet ska kunna cirkulera runt/över/under/genom.

Generellt tycker jag med viss reservation för det här med stenens hålighetsgrad att 10% av karets volym i kilo sten brukar bli lite lite för min smak. Det baserar jag på mitt kar + bilder på andras kar som säger att de skaffat exakt 10% för det ska man ha så att säga.

Men du ska också tänka på att sen när du skaffar koraller så kommer de att växa på stenar, vanligen mindre stenar men ändå. Plus att korallerna också tar upp yta. Så det gäller att försöka planera mängden LS efter hur man tror det kommer att se ut om ett bra tag när man fyllt upp med koraller och låtit dom växa på ett tag. Svårt, alltså.

Hoppas det hjälper dig planera lite i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå!

LS är ett biologiskt filter som består av bakterier som sitter på stenens yta. om du inte tänker ha så mycket fisk så behöver du häller inte ha så mycket sten. men du bör nog inte ha mindre en 40 kg. det finns också begagnad sten att köpa. men då ska du vara säker på att den stenen är bra så det inte finns en massa koppar och annat från olika medisineringar får den tidigare ägaren.

det kan vara bra att köpa lite ny LS med för att få in nya friska bakterier i systemet.

endel säger att man ska byta 10% av LS om året.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå!

LS är ett biologiskt filter som består av bakterier som sitter på stenens yta. om du inte tänker ha så mycket fisk så behöver du häller inte ha så mycket sten. men du bör nog inte ha mindre en 40 kg. det finns också begagnad sten att köpa. men då ska du vara säker på att den stenen är bra så det inte finns en massa koppar och annat från olika medisineringar får den tidigare ägaren.

det kan vara bra att köpa lite ny LS med för att få in nya friska bakterier i systemet.

endel säger att man ska byta 10% av LS om året.

Det sitter bakterier inuti hela stenen, inte bara på ytan, därav att man vill att den ska vara porös.

Att byta 10% av sin levande sten om året kan bli en jobbig affär, speciellt när koraller har växt fast och täcker en del av stenen, det är ingenting jag har hört förut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sitter bakterier inuti hela stenen, inte bara på ytan, därav att man vill att den ska vara porös.

Att byta 10% av sin levande sten om året kan bli en jobbig affär, speciellt när koraller har växt fast och täcker en del av stenen, det är ingenting jag har hört förut.

jodå, jag har gjort så, när jag hade sten i refugiumet,men 10% låter

för mycket!!

ett gott råd köp ny sten till minst 70%, får man tag på beggad sten

som är dålig kan det vara kört från början, och du får brottas med

problem efter problem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också hört att man ska byta ut 10% om året. Jag köpte begagnad sten till mitt kar, verkar ha funkar rätt bra förutom att alla koraller jag fick med tyvärr dog ut :( finns många teorier om varför detta hände, men tror inte det hade med stenen att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...