Vandal Postat 11 mars 2009 Postat 11 mars 2009 Fick en armatur av en (H)elgalen kompis (sån som håller på mycket med elektronrör och teslaspolar samt gått på chalmers) gissar på att den kommer från en lyktstolpe av nåt slag...den har en e40-sockel men på drosseln står det 100wSåvitt jag sett finns det inga e40 100w lampor passande vår kära hobby, vad skulle hända med en kraftigare lampa om man satte i den? skulle den ge ifrån sig nåt ljus alls? skulle den explodera?(min förhoppning är ju att lampan tex en 250w skulle ge ljus motsvarande en 100w lampa, men det är väl för mycket att hoppas på ?)Glömde fråga honom om detta men jag antar att han inte mixtrat med det själv eftersom han senaste månaden suttit och byggt på sin rörförstärkare... Citera
Vandal Postat 5 april 2009 Författare Postat 5 april 2009 Bumpar min tråd... är det verkligen ingen som vet hur detta funkar? Citera
Spooky Postat 5 april 2009 Postat 5 april 2009 Om lampan kommer från en lyktstolpe så är det en helt annan typ av lampa än de som vi använder.Jag hade inte vågat sätta en MH-lampa i den armaturen, kan gå riktigt på tok. Citera
Vandal Postat 7 april 2009 Författare Postat 7 april 2009 det står på komponenterna att den är till metallhalogen och inte till HPS eller HG Citera
remne Postat 7 april 2009 Postat 7 april 2009 Står det att nätdelen klarar av 100w max så är det som gäller. Risken är väl att den överbelastas och går sönder om du sätter i en starkare. Citera
Vargklo Postat 7 april 2009 Postat 7 april 2009 Hör med Stefan Molin.Jag har för mig att Stefan för många år sedan startade sin hobby genom att använda lyktor från Vägverket (innan det fanns MH i affärerna). Citera
Stefan molin Postat 7 april 2009 Postat 7 april 2009 Hej,förr använde jag 125w kvicksilver lampor,det var den vanliga sorten förr ,det finns 100w mh lampor ,dom jag har liggandes i källaren är en två stifts sockel på (modell butiks lampa), prova vet ja det händer säker inget om det inte har försvunnit en 0 på texten så det ska vara 1000w,det finns säker nån som har en gammal E40 250w lampa du kan få ,annars har jag E40 400w som du kan få, om du har en bild på den blir det enklare, annars byt sockel och kör en 70w mh ,mvh stefan Citera
Stefan molin Postat 7 april 2009 Postat 7 april 2009 Hej,här finns 100wmh men det är e27 sockel ,http://www.cardi.se/Catalog.aspx?rid=2818|1035|1088|799 ,mvh stefan Citera
-=Mr_B=- Postat 7 april 2009 Postat 7 april 2009 Um, bara ett instick. OM det är en apparatur från en väglampa eller cykel/gångstig så är det nästan garanterat en armatur avsedd för högtrycks natrium lampor. Om det är samma drivdon, och/eller hur MH lampor gillar den typen vet jag inget om.B! Citera
Vandal Postat 13 april 2009 Författare Postat 13 april 2009 som sagt, det handlar om en MH-armatur, träffade polaren i helgen och han sa att den kom från en reklamskylt... han skulle även kolla upp om han kunde ordna fram en lampa med passande ljusspektra... menmen, har ingen kris med belysning änsålänge, så det får bero... planerar att bygga mig en 150w armatur till mitt nästa projekt så 100wattaren får ligga och ha det skönt i min BraÅHa-låda... Citera
Vandal Postat 11 maj 2009 Författare Postat 11 maj 2009 Den ligger kvar i braåhalådan... har börjat plugga, så nu tar det väldigt mycket av tiden... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.