Gå till innehåll

100w lampa


Vandal

Rekommenderade inlägg

Fick en armatur av en (H)elgalen kompis (sån som håller på mycket med elektronrör och teslaspolar samt gått på chalmers) gissar på att den kommer från en lyktstolpe av nåt slag...

den har en e40-sockel men på drosseln står det 100w

Såvitt jag sett finns det inga e40 100w lampor passande vår kära hobby, vad skulle hända med en kraftigare lampa om man satte i den? skulle den ge ifrån sig nåt ljus alls? skulle den explodera?

(min förhoppning är ju att lampan tex en 250w skulle ge ljus motsvarande en 100w lampa, men det är väl för mycket att hoppas på ?)

Glömde fråga honom om detta men jag antar att han inte mixtrat med det själv eftersom han senaste månaden suttit och byggt på sin rörförstärkare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej,förr använde jag 125w kvicksilver lampor,det var den vanliga sorten förr ,det finns 100w mh lampor ,dom jag har liggandes i källaren är en två stifts sockel på (modell butiks lampa), prova vet ja det händer säker inget om det inte har försvunnit en 0 på texten så det ska vara 1000w,det finns säker nån som har en gammal E40 250w lampa du kan få ,annars har jag E40 400w som du kan få, om du har en bild på den blir det enklare, annars byt sockel och kör en 70w mh ,mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Um, bara ett instick. OM det är en apparatur från en väglampa eller cykel/gångstig så är det nästan garanterat en armatur avsedd för högtrycks natrium lampor. Om det är samma drivdon, och/eller hur MH lampor gillar den typen vet jag inget om.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som sagt, det handlar om en MH-armatur, träffade polaren i helgen och han sa att den kom från en reklamskylt... han skulle även kolla upp om han kunde ordna fram en lampa med passande ljusspektra... menmen, har ingen kris med belysning änsålänge, så det får bero... planerar att bygga mig en 150w armatur till mitt nästa projekt så 100wattaren får ligga och ha det skönt i min BraÅHa-låda...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...