Gå till innehåll

Täckglas & annat


redtroll

Rekommenderade inlägg

Första inlägget...

Jag ska snart flytta till en annan lägenhet, och funderar då på att samtidigt som jag ska flytta mitt 375 liters Malawikar, göra om det till salt istället.

Så jag har lite funderingar kring akvariet.

Jag har sett att saltkar sällan (aldrig?) har täckglas, varför det?

Eventuellt kommer jag att fylla karet och stoppa i LS, för att så småningom sätta igång det på 'riktigt', lite efter hur ekonomin mår, så att säga.

Behöver man någon teknik, medan man enbart har LS - jag tänker på skummare och sådant alltså?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Paul!

Varmt välkommen till guiden! :W:

Täckglas blir ofta fulla med saltstänk från ytan då man försöker ha en rätt så hög cirkulation på ytan för att partiklar inte ska stanna kvar där och täcka ljuset som behövs i karet.

För att enbart ha levande sten och saltvatten i karet behövs inget annat än cirkulationspumpar, men jag hade själv haft en strumpa med tex fosfatabsorberande medel i för att få bort smuts som kan finnas på stenen efter en lång transport. En doppvärmare kanske så man håller de djur vid liv som överlever och följer med stenen.

post-1377-14468916975399_thumb.jpg

Välkommen med fler frågor!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar!

Efter lite funderande har jag ändrat strategi. Ett 240 liters kar är införskaffat till temporär lagring av malawisarna vid flytten. Sedan ska jag starta 240'an som ett 'prova på' saltkar.

Nu till frågan:

Under tiden som mina malawi är i 240' så måste jag se till att dom inte kvävs, så någon pump måste införskaffas. Vilken pump kan vara lämplig, med tanke på att den ska användas till salt senare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den största skillnaden med täckglas eller inte är temperaturen. Visst blir täckglasen smutsiga men har man en fläkt över täckglasen blir det inte alger på undersidan i de flesta fall. På natten kommer kondens på glasen med noll i salthalt och på dagen litet skvätt med saltvatten. Den skillnaden tål inte alger. Jag har trettio akvarier - 29 med täckglas. Ett av dem har alger på undersidan av täckglaset. Alla de andra tvättar jag bara täckglasen för litet saltutfällning vid kanterna på översidan + damm. Jag har ungefär fyra cm mellan vattenytan och glasen. Med för lågt avstånd = mer skvätt på glasen är det större risk för alger.

Jag har sett ett antal kar med mer skit på undersidan av rampen än vad jag skulle tolerera på täckglasen. Man ser mycket mer om täckglasen är smutsiga så de håller man renare.

Ett kar med täckglas blir oftast ett par grader varmare. Men man kan ta av täckglasen de två - tre veckorna på sommaren det är riktigt varmt.

Har man ytavrinning till sump behöver man inte tänka på eventuella alger eller bakterier på vattenytan.

De flesta här använder nog streampumpar. Koralia är nätta och strömsnåla men somliga bullrar en del. Seio är större,tystare och drar mer ström.

Tunze är dyrare och ligger nog kvalitetsmässigt i mitten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken strömning bör man ha i 240 l, jag tänker på L/H?

Någon modell som kan rekomenderas?

Jag vill inte köpa något 'billigt' för att sedan upptäcka att jag behöver en dyrare modell sedan.

Vissa kan styras har jag förstått, det är kanske en fördel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Styrbara pumpar är trevligt, men kostar också mer.

Om man ser mellan tummen och pekfingret så om du köper en eller två pumpar som drar runt mellan 3-5000l/h tillsammans så är det iaf en bra början. Lägger man sen till retur från sump så är det nog ett bra mått. Räkna på iaf 10ggr i cirkulation mot vad du har i liter på akvariet. Alltså: 240 liter akvarie: 2400l/h. Tänk bara på att så fort strålen bryts mot inredningen så minskar flödet direkt, därför skrev jag mellan 3-5000l/h, så har du så det räcker skulle jag tro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra svar, tack!

Någon modell som kan rekomenderas? Som jag skrev innan så köper jag helst bra grejor från början, utan överdrift såklart...

Till sötvattnet gissar jag att en pump räcker så länge.

Edit--

En Tunze - Nanostream 6055 kanske (1000-5,500 l/h)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...