Gå till innehåll

Mitt första SV kar // John


libben

Rekommenderade inlägg

Får väl börja med att säga HEJ till alla trevliga individer här på SVG. Främst till alla er som kommer hjälpa mig i framtiden med mina frågor med mera.

Jag har en vän här på SVG som har ett stort fiskintresse, och som numera har ett väldigt fint saltvatten kar hemma. Själv har jag alltid velat ha SV sen min kompis startade sitt men aldrig känt att det finns rum för det rikigt.

Men nu har det blivit ändring på det och efter en kvälls löst snackandes och planerandes så slog jag slag i saken och tömde min matsalsdel i köket (3,5x2m) för att få plats med ett kar på 150x60x60.

Efter att målat om köket och fixat lite under en vecka så la jag ut en köpes annons här på SVG och fick napp rätt omgående.

Nu har jag varit och hämtat ett begagnat kar som är limmat av sture och ~4 månader gammalt, ett hål borrat, och nu håller jag på med uppstarten.

Bilder och kort video finns här:

Bilderna ligger i följd, så man ser utvecklingen :)

http://img.port79.se/?dir=images/saltvatten.matsal

videos

http://vid.port79.se/

Lite tekniska detaljer:

150x60x60 540 kar

100x50x40 200 sump

Bakgrund BTN slimline faxe

Skummare: Deltec 1060s Turbo

Belysning 2 Aqua Medic Sunbeam T5 2x80W ett blåljus i varje

1 Aqua Medic Aquastarlight 1*250W

UV Deltec 20w

Returpump Eheim 3400L/t

Koraliapump variant större (minns fortfarande in L/T)

2 st Seiopumpar

Levande sten ca 60 kg +12 kg korallstenar som börjar bli levande

Bilder och filmer kommer fyllas på allt eftersom det går framåt.

Planen är att bygga in nederdelen och en skåpdel så allt blir täckt. Men tar jag senare när jag fått igång allt mer ordentligt.

Är väl inte direkt supernöjd med hur jag placerat LS i karet, men med tanke på materialet jag hade att arbeta med så är det väl rätt ok. Men ser nog snyggare ut när det väl kommit igång och bättre ljussättning. Hade velat bygga en pelare som når 43 cm i höjd typ, men känner inte riktigt att jag vill börja slå sönder en del LS för att få till det. Men ska väl börja med att se hur det blir, känns lite lågt just nu, men jag gillar att det inte är så "svulstigt". Nåja, time will tell.

Mjaha, då var mitt officiella första svkar inlägg gjort. Nu ska jag hem och pula lite. Dags att pyttsa i fisken, de har bott i sv från förra ägaren i sumpen där vi tog bort alla skivor förutom en vägg. Så i helgen ska nog sumpen kunna bli klar iaf och fisken få gå i stora karet.

Två putsarräkor, eremiter, turbosniglar, wasser six line, gulbandad sammetsclown(inte för det är mycket gult på den) & ett par vanliga orange clownisar. Så när de ligger i stora karet kan jag börja leka med sumpen igen.

Ställningen som följde med fick jag även lägga till ett extra stag på, flytta två gamla för att få plats med sumpen där. Snart ska man få vila lite förhoppningsvis. Men mycket saker är det överallt nu i köket, KAOS! Tur att damen inte bryr stör sig, hon får ju äta ute varje dag som tack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det har iaf börjat väldigt skojigt, även om det varit lite bökigt att få allt på plats. En jvla massa släpandes för att få med sig 125 liter saltvatten och all sten med mera. Tre våningar upp, men det är nog en bagatell jämfört mot er akvarister som har ännu värre grejer.

Idag var iaf vattnet kristallklart. Så gör nog något åt sumpen på imorgon (lördag) eller på söndag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för välkommandet!

Bra potential säger du nike83, ja det hoppas jag också. Synd bara att stenarna som följde med i köpet inte riktigt passade min vision bara.

Men just nu tycker jag det ser rätt läckert uppradat ut i karet. Men det känns ju lite lågt, Men det blir ju bara snyggare med tiden. Men ska väl lägga i lite mer och få upp lite mer täckande volym mot bakstycket. Men gillar samtidigt att det är lite luftigt i karet och inte igenfyllt med saker.

Så här var min vision i början, http://hem.passagen.se/standby/akvarium.png

Går ju fortfarande att skapa, men krävs ju mer inhandling av massa LS och sån där hanggjord fake platta så man kan få lite mer platåer i revet. Men ska väl nöja mig med det jag har nu i början och se hur jag vill utveckla det allt eftersom.

Tyvär har jag ingen osmos, ska väl mäta lite nitrat imorgon osv innan jag dumpar fisken i karet och börjar limma om sumpen.

Har som sagt en regnvattentunna på 240 liter, som jag kan ha i badrummet, visserligen kommer det kännas fult osv. Men det är väl skitsamma, man visar ju ändå inte upp badrummet för folk. Så där skulle man ju kunna ha en osmos, någon som kan tipsa om en vettig osmos anläggning som finns att köpa i sthlm? räknar väl med att ett vattenbyte klämer 180 liter ifall jag väljer att ha kvar tunnan i lägenheten. Annars köper jag nog en mindre på 100 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Phu....vad ditt kar vägde. 3 trappor utan hiss, tror jag blev 3 cm kortare i rocken!

fan va roligt med en till stockholmare :smiley20:

du får haka på, på träffen som jag hoppas blir snart !

bra potential på ditt kar !

har du ingen osmos anläggning?

:W:

Jag tror att det är många stockholmare här som är dåliga på att skriva men aktiva med läsandet, som jag.

Men jag får väl oxå ta och berätta min historia om hur det gick till när jag startade upp mitt kar för ca ett år sedan. "Ska bara" sortera bilderna först, sen kommer det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpen är limmad, inte sillad. Trodde jag köpte silicone tub men icke sa nicke. Köpte något undervattenslim som inte är skadligt osv för fiskar. Kosta 300 kr för en tub. Och jag reagerade inte ens på priset. Visserligen gick jag ifrån brommazoo som en vipkund efter allt jag handla, så en tub för 300 märktes inte ens i det priset jag betala för allt. Jobbigt bara att man måste komma ihåg ett nummer som vipkund. Hadede hoppats på att det hade räckt med att ange sitt personnummer bara.

Sumpen är nu tömd och limmad, och allt liv är i stora karet, Stoppade ner en anemone (sammetsclownen är glad nu) och så köpte jag en sandvändare som var riktigt snyggt, helt vit, någon svart fläck dock. Sen en fisk som jag inte kommer ihåg namnet på, gillar att sitta på stenar och se ut som en staty och vrida huvudet då och då. Alla verkar leva.

PH låg på 8 igår utan att jag buffrat up, och KH var 10 droppar från JBL testet, så värden var rätt ok med tanke på att jag enbart blandat salt och hällt i 13.5 kg levande sand och en massa LS.

Så idag ställs sumpen under bänken, pumparna har en diameter på 15 mm för utblåsen, så ska väl titta på att hitta slang för det också och kunna fästa det på sidan på något smidigt sätt. Eller få slangen lite platt och dra bakom karet.

Karet fick en filterkammare på 20 cm, och det blir dubbla filtermattor i den 10 cm, sen keramik makaroner och bollar jag inte vet vad de heter. Så det blir nog en bra bakterieflora i den kammaren, 50x20x10 cm i bara filtermatta är rätt mycket.

Peppar peppar ta i trä, Lite väl snabbt kanske med nya djur osv. Men karet var redan inkört. Men men, finns ju alltid tillsatser för att balansera upp sitt kar tack vare sin iver. Dock knappt tillsatt något förutom Denitrol (rätt?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett begagnat kar som varit igång i några månader, men kh ph och nitrit värdena ser ok ut.

60kg levande sten, 13,5 kg levande sand. Lånat vadden från polarens sump, osv. har filtermattorna just nu upphängda i toppen så länge tills sumpen är färdig att ställas under, matar väldigt lätt och inte mer än de äter och övervakar hela tiden.

Så förhoppningsvist går det bra. Har även cirka 170 liter av det gamla saltvattnet med i nyblandat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittade just på sumpen, och kände på glaset vi limmade igår. Känns stabilt iaf.

http://www.aquarium-munster.com/Eng/GB_16.5_Bed_Aquarium.asp

Detta var det jag hade råkat köpa i tron om att jag köpte svart silicone. Antar att det fungerar aldeles utmärkt. Luktade inte heller något, luktfritt. Så det kanske var värt de där 300 kronorna. Eller nått ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

just nu kör jag ett läckage test i filterkammaren, inget rinner iaf ut i den större halvan. ska väl pyttsa i lite vatten nu innan jag går och lägger mig och se om det har läckt något imorgon.

Men allt liv ser ut att må bra i karet iaf än så länge. Ska väl ta någon bild igen snart. Vill bara få igång sumpen, men har just nu inte hunnit med att fixa slang för returpumpen, men ska ha något som passar på 15 mm.

Så ska väl ta tag i min polare imorgon & se om det går och jaga slang, någon som kan tipsa om vettig slang för detta ändamål som ska träs på 15 mm utblås?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett begagnat kar som varit igång i några månader, men kh ph och nitrit värdena ser ok ut.

Ser verkligen nitriten bra ut..... Iså fall varför denitrol?...hehe

Eller var det bara fingrarna som skrev av bara farten....=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående spiken, innan jag la i all LS så splasha jag LS upp och ner i en balja med lite nytt saltvatten. Sen åkte de ner i huvudkaret för förvaring i någon dag tills jag började med möbleringen av LS.

Så när kommer spiken, eller har jag förebyggt den så gått det går genom att skaka stenarna redan i nytt saltvatten innan de las ner i huvudkaret? Ska väl köra i lite mer denitrol ikväll om jag behöver. Sen behöver jag köpa mer. Tar väl 2 flaskor och ser om jag klarar mig med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...